fredag 13. mars 2015

SPLITTER NY VINYL: VALKYRIEN ALLSTARS – FARVEL SLEKT OG VENNER


2014. Heilo / Musikkoperatørene. HO7275 .

Fra cdon.
På sitt fjerde studioalbum viderefører Valkyrien Allstars sitt unike uttrykk i gråsonen mellom det tradisjonelle og det moderne. Gruppa har siden sist gått fra kvintett til kvartett, da felespiller Ola Hilmen har valgt å ta en lengre pause. Bandet består således av Tuva Livsdatter Syvertsen, Erik Sollid, Magnus Larsen og Martin Langlie.

Låtmaterialet på Farvel Slekt Og Venner er i større grad enn tidligere egenkomponert. Fremdeles får vi innslag av tradisjonelle hardingfeleslåtter og gamle skillingsviser, men det er bandets egne tekster og melodier som dominerer albumet. Bandet har, i samarbeid med medprodusent Bugge Wesseltoft, gått grundig til verks og virkelig benyttet seg av mulighetene som finnes i Amper Tone studio (der plata er innspilt med Bård Ingebrigtsen foran miksebordet). Dette er en uhyre gjennomarbeidet plate som har blitt jobbet fram over en periode på ett år. Resultatet bærer preg av kontrastene mellom det store, voldsomme og kakofoniske og det nære, intime og direkte uttrykket som kjennetegner den norske tradisjonsmusikken.

Lydbildet har dessuten blitt utvidet siden forrige utgivelse: Bandets medlemmer spiller flere instrumenter enn før, og både Bård Ingebrigtsen og Bugge Wesseltoft bidrar musikalsk.

Du finner musikken på vinyl og cd

Min kommentar:


Dette starter så dystert, så dystert. På åpningslåta «Min plass» befinner jeg meg på en gjengrodd sti, omkranset av grantrær som er så høye at lyset knapt slipper til. «Her er min plass nå» fastslår Valkyrien. « Å, kjære vene», tenker jeg. «Orker jeg dette da.

Men heldigvis har den neste låta «Kom hjem» en helt annen stemning. Tuva har et annet stemmeleie, og jeg tør å lene meg tilbake å gi meg hen.

Låt nr 3 er vel det man kan kalle et moderne stev. Men slike møkkamenn som denne teksten refererer til har vel eksistert i alle tider. Sjelden har vi fått presentert en mer direkte tekst.
Den fjerde låta har tittelen «Dårlig Morgenstemning». Her får vi et solid bevis på hvorfor Tuva kom så høyt i Nrks Stjernekamp. Hun har en særegen stemme som virkelig kommer til sin rett i  denne låta.
Olav H Hauges «Vågar Du» gir oss et lite pusterom før Tuva gir oss «Mannen som ikke kunne le» Denne låta må ikke forveksles med filmen med Rolv Wesenlund og filmmusikken som ble framført av Wenche Myhre og Rolv Wesenlund. Tuvas sang bærer på et mye større alvor, men heldigvis aner vi også et håp.



Side 2 åpner med tittellåta «Farvel slekt og venner» en trad.vise hentet fra «Norske Fjeldmelodier» L.M.Lindeman. Denne er i likhet med med mange stev og viser ganske så dramatisk. Men, - igjen aner vi behovet for den ultimate lykke, - nemlig friheten.
 
Det er bare å glede seg til spor nr 2. Her får vi et av albumets høydepunkt, den vel syv minutter lange «Harpa». Dette er folkenusikk slik det skal låte i dag. Og når Tuva bruker stemmen slik bare hun kan, så er dette syv minutter rein nytelse og dramatikk. Jaggu gikk det for seg i de gode gamle dager!



Etter all denne dramatikken er det godt med en ren instrumental. Her er det bare å trampe takten eller danse med


Har du noen gang tenkt på hvor viktig grøftegraving er? Ikke det, - da bør du lytte nøye til teksten på låta «Grøfter» av Tuva. Jeg velger å tro at dette er en personlig tekst. Uansett så er den sterk, fin og til ettertanke. --- For uten grøfter vil ikke veien bestå... Nemlig!!


Nok en vakker folkevise «Folkestadvisa». Om kjærlighet, tap og takknemmelighet.

Og så har vi kommet til avslutningen «Jeg lagde meg så silde». Ja, du har hørt den før. Men ikke i denne versjonen. Et verdig punktum for ei sterk og litt anderledes plate fra Valkyrien Allstars.


Et så flott album hadde fortjent et mer påkostet cover. Men, - jeg fikk tekster. ... 
Og Takk For Det !!!!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar