lørdag 7. mars 2015

DAGENS BOK: HÅKAN NESSER – EN HELT ANNEN HISTORIE









«Fra bokkilden.no:»
Den andre av fem bøker om kriminalinspektør Gunnar Barbarotti. Noen svenske turister - to par og to single - omgås et par sommeruker i Finistère i Bretagne på begynnelsen av 2000-tallet. Seks nyblivne venner ristes sammen. De bader, spiser, drar på turer og flørter en smule på tvers av ekteskapsgrensene. Etter dem finnes noen spredte fotografier, muligens et gruppebilde, en akvarell og en anonym dagbok som skildrer deres eskapader. Fem år senere begynner noen å drepe dem, en etter en, men først etter at kriminalinspektør Gunnar Barbarotti i Kymlinge i brevs form har blitt advart om mordene som skal skje. Sakene får voldsom medieoppmerksomhet og politiet presses til det ytterste for å finne ugjerningsmannen. Morderen fortsetter likevel å leke katt og mus med etterforskerne og fremstår som stadig mer ubegripelig og umulig å gripe. I den andre boken om Gunnar Barbarotti, "En helt annen historie" får vi på nytt møte den grublende tvileren som stadig er i diskusjon med sin Gud. Første gang møtte vi ham i den svært kritikerroste "Menneske uten hund". Gunnar Barbarottis yrkeskarriere fremstår for ham som stadig mindre meningsfull, samtidig som tilværelsen ellers viser seg fra sin mer forlokkende side.

Min kommentar:

Kriminalinspektør Gunnar Barbarotti har blitt en ny og god venn i løpet at de siste ukene hvor jeg nå har lest to bøker i Nessers serie. Inspektøren er en spennende kar som er noe vanskelig å få helt tak på. Jeg tror jeg kjenner han, for så å oppleve at han sklir litt unna igjen og viser meg flere av sine spennende egenskaper.

Boken fortelles i «jeg-form», noe som gjør at man kommer nærmere romanens hovedpersoner. I selskap med dem står vi i sentrum for handlingen.

Jeg synes det er genialt at boken veksler i tid. Vi får tilbakeblikk via dagboksnotater, for så å følge tett på Barbarotti i hans jakt på morderen.

Både hovedpersonen og bøken er original og vi blir presentert for en helt ny type krim – Altså; - «En helt annen historie».

På cdon finner du boka i følgende varianter:  lydbok , innbundet og pocket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar