tirsdag 19. mai 2015

DAGENS BOK: JUSSI ADLER OLSEN - DEN GRENSELØSE








Fra cdon.no:
Hvor langt vil du gå for å beskytte dine egne? Her er den sjette boka om Avdeling Q med Carl Mørck, Assad og Rose. Midt i sin sedvanlige og sårt tiltrengte morgenlur i Avdeling Q's kjellerkontor på politigården i København får Carl Mørck en oppringning fra en kollega på Bornholm. Carl blir avvisende når han forstår at kollegaen er i ferd med å prakke på ham en ny sak. Dermed legger mannen i den andre enden stille på røret. Bare få timer senere viser konsekvensen av den avbrutte samtalen seg. Den er totalt uforutsigbar. Carl presses hardt og må begynne å grave i en 17 år gammel sak med et ekstremt tragisk utfall. En ung, livsglad kvinne fra Bornholm forsvant plutselig og ble funnet drept hengende i et tre. Avdeling Q står overfor en sak som er både vanskelig og obskur. Samtidig driver en mystisk manipulator et kynisk spill for å beskytte seg selv og sine. I møte med et kompromissløst og alternativt miljø blir Rose, Assad, Carl og nykommeren Gordon utfordret på alle tenkelige vis, og gamle saker og hemmeligheter truer med å sprenge hele firkløveren.



Min kommentar:

Ja, hva skal jeg si. Akkurat nå er jeg bittelitt skuffa. Mest kanskje fordi jeg forventer meg så mye av Jussi Adler Olsen. Han har hittil underholdt meg i seks bøker. Jeg har blitt god kjent med hovedpersonene, og Assad er jo en moroklump, og Carl er en sammensatt kar, med en varmt hjerte et eller annet sted langt der inne.

Men denne gangen er ikke dette nok for å holde min interesse gjennom hele boka. Jeg har også litt vanskeligheter med å få oversikt over saken, eller sakene, - for denne gangen blandes det inn en del saker som verken har betydning for selve krimgåten eller for meg som leser ettersom vi ikke får noe svar eller avslutning på disse.

Det er nesten fælt å si det, men jeg kjeder meg litt. Det er litt spenning mot slutten når ting drar seg til. Men jeg synes at ting blir fremstilt noe uorginalt.
 Videre har jeg en mistanke om at det kan være vanskelig for en ny leser å få full oversikt over bokas hovedpersoner. Min kunnskap omog nysgjerrighet på disse har bygd seg opp gjennom fem bøker før denne. Vi blir litt mere kjent med avdeling Q i hver bok.
Men på den annen side skal jeg være forsiktig med å undervurdere andre lesere.
Jeg er slett ikke ferdig med denne serien, og ser fram til neste bok, Kanskje jeg vil få svar på noen av de spørmål jeg fremdeles har, - selv etter seks bøker.



Her finner du boka som  innbundet  ,  lydbok på cdminnekort  og til nedlasting.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar