1970. CBS. S-64183 |
2012. Spinner Records. SRXLP2020 |
Fra platekompaniet:
1001
Fnatt kom ut høsten 1970 og var Øystein Sundes aller første
albumutgivelse. Her finner vi også de første klassiske låtene som
"Jaktprat", "Super-SS-Rally-GT-Fastback-Hardtop-Sprint"
og "Fire melk og Dagbla' for i går". Låtene ble skrevet
under militærtjeneste og på skolebenken, og ble ofte urframført på
viseklubben Dolphins i Oslo. Både Lillebjørn Nilsen og Kari
Svendsen bidrar på albumet, mens Espen Rud (trommer), Carl Morten
Iversen (bass) og Wiggo Elisenberg (altsaksofon, klarinett og
munnspill) utgjør den musikalske stammen - i tillegg til Sunde selv.
1001 Fnatt var
kun tilgjengelig på LP og kassett på 70-tallet, og har i mange år
vært et ettertraktet samleobjekt. Flere av sangene har levd videre,
enten som livefavoritter eller på Sundes tidligere samlinger. 1001
Fnatt er likevel fullt av vokale og
instrumentale krumspring som fortjener å bli lyttet til den dag i
dag. Albumet satte også en standard for den folkekjære artisten
Øystein Sunde, enten det er lek med ord eller lynkjapt strengespill.
Tematikken i tekstene sier også noe om det som skulle komme senere i
karrieren. Åpningslåta "Seks døgn på veien" er en
forsmak på en håndfull Sunde-låter som omtaler sjåføryrket, mens
singlen "Jaktprat" viser oss den munnrappe artisten som
sannsynligvis har norgesrekord for antall ord i en treminutters
poplåt. Lennon & McCartney-låta "Here, There &
Everywhere" er omgjort til en lett kjærlighetsvise under
tittelen "Her, der og stikkelsbær". Denne siden av
artisten finner man spor av på flere album utover 70-tallet, men så
blir det også brått slutt. I dag er det ikke kjærlighetsviser vi
først og fremst forbinder med Øystein Sunde.
Selve lyden på albumet er imponerende. Dette er en levende innspilling som fremstår som en av 70-tallets aller flotteste utgivelser takket være produsent Mikkel Aas. Så ble da også 1001 Fnatt gjennombruddet for Øystein Sunde, en utgivelse som igjen satte fart på en over 40 år lang karriere.
Selve lyden på albumet er imponerende. Dette er en levende innspilling som fremstår som en av 70-tallets aller flotteste utgivelser takket være produsent Mikkel Aas. Så ble da også 1001 Fnatt gjennombruddet for Øystein Sunde, en utgivelse som igjen satte fart på en over 40 år lang karriere.
Min kommentar:
Dette er ei skive som har
fulgt meg nesten hele livet. Jeg vil ta dere med tilbake til høsten
1971. Jeg var nykonfirmert, og hadde kjøpt min første platespiller
for «masjonspængan». Jeg hadde akkurat startet på mitt siste
skoleår, og i 9.klasse kunne vi velge musikk som valgfag.
Vi var ikke så mange
elever som hadde valgt musikk. Jeg var eneste jente i den lille
gruppa. Og etter å ha terpa gitargrep sammen med gutta, skjønte
jeg at musiker ble jeg aldri. Men jeg var, og er, veldig flink til å
spille plater. Heldigvis hadde vi en klok musikklærer, som hadde
det jeg den gangen mente var en di – i - i -i ger platesamling.
Tror den talte ca 200 skiver. Han tok platene sine med på skolen, og
delte ny musikk, samt kunnskap med oss som tidligere kun hadde hørt
klassisk fra skolens stereoanlegg. Hilstad Barne-
og Ungdomsskole hadde kun en platesamling i sitt eie. Det var en
Det-Beste samling med klassisk musikk.
En dag var læreren
spesielt opprømt. Han hadde med seg en splitter ny plate. Plata
var 1001 Fnatt med Øystein Sunde. Der og da røyk for alvor min
drøm om å lære å spille gitar. Etter å ha hørt hvordan unge
Sunde trakterte dette instrumentet var det bare å gi opp, gitaren,
for så å gå over til platespiller. Plata ble en kjempehit. Vi
lærte oss teksten på Jaktprat ganske kjapt, og det gikk sport i å
fremføre teksten feilfritt så kjapt som mulig. Men selv om vi digga
tekstene og låtene, så forsto vi nok ikke hvilken innflytelse Hr
Sunde ville få på det norske språk i årtier.
Det gleder et vinylhjerte
at Sundes musikk ble reutgitt på vinyl i 2012.
Her finner du musikken på vinyl.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar