onsdag 17. september 2014

TOM EGELAND – DEN 13.DISIPPEL

KAPERNAUM, 1978: En israelsk arkeolog avdekker en grav fra oldtiden. Samme dag forsvinner han sporløst. Det militære overtar utgravningen og forsegler gravkammeret.
OSLO, 2014: På dødsleiet trygler en kollega av den nervesvake, underfundige og albino arkeologen Bjørn Beltø om hjelp. Samtidig blir hennes mann og sønn overfalt av ukjente gjerningsmenn.
LONDON, FIRENZE, JERUSALEM: Sammen med datteren til den forsvunne arkeologen reiser Bjørn Beltø ut i verden for å komme til bunns i mysteriet. Løsningen er forbløffende - og rystende.

Dette er den femte  boka om vår venn, arkeologen Bjørn Beltø. Hr Beltø er drivende dyktig i sitt fag.  Hans spesielle kjennetegn er at han er albino.  Jeg synes å huske at en annen forfatter med navn Dan Brown hadde en albino som en av sine hovedpersoner i en av sine bøker.  Men da må jeg få lov til å minne om at Tom Egeland var først ute.

Denne gangen blir vi tatt med på en eventyrlig reise. Det er som om selveste Indiana Jones inviterer på tur itil Jesu grav. Tenk om bibelhistoria hadde vært like spennende på barneskolen.  Nå må jeg innrømme at selv om jeg, i likhet med både forfatteren og bokas hovedperson er en tviler, kan min bibelhistorie. Til tross for at jeg svært sjelden besøker kirken, og at bibelhistorieundervisningen var lite spennende, så er det utrolig hvor mye man husker av de bibelske fortellingene. I småskolen hadde vi en lærerinne som utfordret oss i å ikke bare lære salmeversene utenat, men også bibelhistorieleksa. Dette er nok årsaken til at innholdet i både det gamle og det nye testamentet sitter ganske godt.

Det er utrolig hvor innholdsrike disse romanene til Egeland er.  I denne boka får vi en krimgåte…. eller flere, en konspirasjonsteori… eler flere, en kjærlighetshistorie, … eller flere, - alt spunnet sammen i et nett hvor de historiske linjene, både gjennom eldre og nyere historie, danner selve veven.  Og når historien finner sted i Israel og Midt-Østen, så blir spenningsnivået høyt.  Jeg skal ikke røpe noe, men må få lov til å antyde stikkord som, Jesus, Paulus, Mossad og Maria Magdalena………

Og så en ting til. Tidligere i år ble det kjent at det skal lages film av Egelands bøker.  Bare å glede seg, folkens.