mandag 8. september 2014

SPLITTER NY VINYL: JOACHM NIELSEN – STOPP (SISTE SKIVE FRA GRAVEN)


2014. JEPPPS. BIG DIPPER. JEPS2014




Fra platekompaniet:
På det som ville vært Joachim Nielsens 50-årsdag, 8. september 2014, ser et fantastisk prosjekt dagens lys. Jubileumsboksen Stopp! består av 3 LP-er (180 gram) med tilsammen 41 tidligere uutgitte spor fra 1978-1999, innspilt både solo, med Valentinerne og med Tourettes. I tillegg til vinylene følger det med en dobbel CD (samme musikk som på LP) og dessuten en DVD med musikkvideoer og eksklusive konsertopptak. Som om ikke det var nok: Her er også et fyldig hefte med bilder av konsertplakater, flyere, anekdoter og bilder - og selvsagt tegneserier signert Christopher Nielsen.

JEPS (Jokkes eget plateselskap) og Nasjonalbiblioteket har samarbeidet tett om å sikre timevis av uutgitt musikk fra hele Joachim Nielsens karriere. Prosjektet ble en realitet ved hjelp av kronerulling fra fansen, og med god hjelp av fans, samlere, familie og medmusikanter lyktes man i å samle inn rundt 700 sanger, timevis med videoopptak, flere håndskrevne tekster og andre objekter som med uvurderlig hjelp av Nasjonalbiblioteket blir digitalisert og tatt vare på. Prosjektlederne Øivind Hagen og Børt Erik Skræi har på vegne av JEPS stått i spissen for innsamlingen, og det beste og mest interessante av alt materialet utgis her i jubileumsboksen Stopp! (Siste Skive Fra Graven).
 

Fra wikipedia:

Joachim «Jokke» Nielsen (født 8.sep.1964, død 17.okt.2000) var en norsk musiker som var mest kjent som komponist, pianist, vokalist, gitarist og frontfigur i det norske rockebandet Jokke & Valentinerne. Han var bror av tegneserieskaperen Christopher Nielsen og sønn av kunstneren John David Nielsen 



Min kommentar:
 I kveld skulle vi alle vært på bursdagsfest.  Ikke hos Bamsefar i Lia, men hos Jokke som ville fyllt 50 år, ikke omtrent på denne ti’a, men akkurat i dag.
 Litt rart å tenke på at Jokke var så pass mye yngre enn undertegnede.  Jeg har vært på noen konserter med Jokke, og jeg har selvfølgelig alle platene.  Men det er litt pussig, fordi jeg har alltid sett på Jokke som en voksen mann.  Når en leser eller lytter til tekstene hans, så fremsto han så fornuftig og voksen. Hans uttrykk vitnet om erfaring og visdom. Men som vi vet, så levde Jokke et hardt liv, noe som gjorde at han passerte oss andre både når det gjaldt erfaringer, på godt og vondt.  Dette førte til ekstra slitasje på kroppen.
Jeg husker godt skandalen da Jokke møtte opp «noe bedugget» på Spelemannsprisutdelingen.  Skandale !  Men jeg mistenker at den godeste Jokke likte å røre litt i gryta. 
Undrer meg på hva han hadde sagt til å være blant de første som ble innlemmet i Rock City Hall Of Fame.  Men det er ingen tvil om at han har fortjent det.  Personlig mener jeg at Jokke er Norges fremste rocker gjennom tidene. Han etterlater seg en utrolig skatt, noe som innholdet i denne boksen vitner om. Det kan ikke ha vært en lett oppgave å plukke ut hvilke låter som skulle være med når man har hundrevis å velge blant.
Nå har endelig boksen, som jeg bestilte for flere måneder siden, kommet med posten.  Jeg har hørt gjennom all musikken, og kommet meg nesten halvveis gjennom DVD’en.  Selvfølgelig er lyd-og bildekvaliteten svært varierende, men det må vi godta. Vi kan ikke sammenligne denne utgivelsen med andre «oppussingsobjekter» som kommer på markedet med jevne mellomrom.  Jokke har ikke noe stort internasjonalt plateselskap i ryggen som kan pøse inn penger slik at det høres ut som om artisten eller bandet var i platestudio «i går».  Vi får derimot ekte og autentiske opptak.  Det låter nøyaktig som det gjorde i 1986. Og det låter bra.
Jokkes bror, Christian har dekorert boksen og coverne i kjent stil. Heftet som følger med er både innholdsrikt og vakkert illustrert.  Boksen inneholder 3 LP’er, 2 CD’er, 1 DVD og hefte, eller jeg vil heller si bok på 22 sider.
Om jeg skal nevne en negativ ting, så er  det at hele dette prosjektet har, etter det jeg har oppfattet, blitt finansiert ved hjelp av private midler.  Det er virkelig skammelig at når det skal markeres et jubileum for en av våre ypperste nasjonalskatter, ja, - da skulle man sluppet å gjøre dette i privat regi.
Heldigvis har nasjonalbiblioteket bidratt med å digitalisere alt materiale slik at det bevares for ettertiden.
Og så får vi satse på at når Jokke har 100-års jubileum, - ja, da legges det like mye penger på bordet som det nylig avholdte Prøysen jubileet fikk tildelt. 
For jeg er overbevist om at Jokkes tekster og musikk vil holde koken i mange, mange tiår framover.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar