fredag 12. september 2014

NY VINYL I POSTKASSA: BÆRRE PÅ JÆVEL. NORDNORSK PØNK 1980-83.

2014.  BUKTA RECORDS.  BUKTA 005.





Albumet ble gitt ut under Bukta festivalen 2014.  Her får vi 20 freske punklåter framført av mer og mindre kjente band fra «Den goe gamle ti'a»

Albumet er ut gitt i rød og gul vinyl (200 ex av hver). Det er i tillegg utgitt 100 røde promoskiver.  Disse har gått til band og bidragsytere.  Coveret er tøft, og vedlagt finner vi et 24 siders hefte med info om låter, band, bilder m.m.  Jeg har selvfølgelig sikra meg et eksemplar av hver farve.

Bandene har en geografisk spredning fra Vardø i nord til Mosjøen i sør. 


Dette er virkelig forfriskende musikk.  Jeg må innrømme at jeg ikke fulgte så godt med på nordnorsk musikk på tidlig åttitall.  På den tida bodde jeg i Oslo, og der hadde punken et visst negativt preg. Vi som var etablerte småbarnsforeldr laget en musikalsk politisk saus av husokkupasjon, Blitzere, hanekammer, Lillevolden, demontrasjoner, bråk natt til 1.mai og 17.mai og nynazister.  

I ettertid så innrømmer jeg at jeg rett og slett ikke hadde nok kunnskaper om ungdommenes politiske agenda og musikkens betydning oppi det hele.  Kampen var ærlig nok, men vi kan kanskje den dag i dag diskutere virkemidlene som ble tatt i bruk i veien mot målet, i hvert fall i Oslo.


Men glem hovedstaden og problemene vi hadde der på åttitallet.  Denne skiva beviser at det var i Nord Norge den beste punken var.  Og her oppe konsentrerte de seg om å spille.  Dette er virkelig en av de morsomste platene jeg har kjøpt på svært lenge. 



Benytter anledningen til å takke folka bak Bukta festvalen og plateselskapet Bukta Records for at de hittil har gitt oss flotte, verdifulle utgivelser av Nordnorsk musikk de senere årene. Takket være dere går ikke viktig kultur i glemmeboka.

Jeg gleder meg til fortsettelse..... Og forhåndsbestiller alt som måtte komme fra Bukta Records for all fremtid.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar