lørdag 20. september 2014

NY VINYL I POSTKASSA IDAG: INGER LISE RYPDAL/VIGGO SANDVIK - PRØYSEN OG ØSS.


2014. GRAMMOFON. GRAMLP1480GR




Fra platekompaniet:
I 2014 er det 100 år siden Alf Prøysen ble født på Rudshøgda i Ringsaker. Inger Lise Rypdal og Viggo Sandvik har vokst opp med Prøysen, og albumet Prøysen Og Øss - deres første plateprosjekt sammen - er en hyllest til en av Norges fremste visediktere noensinne. Albumet inneholder 12 av duoens Prøysen-favoritter, og med seg har de noen av landets beste musikere.

Medvirkende: Morten Reppesgård (piano, trekkspill), Mats Grønner (gitar), Bjørn Holm (bass), Trond Augland (trommer, perkusjon), Hege Rimestad (fele). Produsent: Morten Reppesgård.

Min kommentar:



Jeg har på følelsen  at vi har ventet en god stund på denne plata.  Prøysen MÅ synges på dialekt.  Og det er ikke alle som mestrer dette like godt. Vi har desverre fått presentert alt for mange forsøk opp gjennom årene – ingen nevnt , men alle glemt. 



Særlig har jeg ventet på at Inger Lise Rypdal skulle gi ut ei plate med Prøysensanger.  Få artister i Norge, bortsett fra selveste Nora Brockstedt tolker Prøysen bedre enn Inger LIse.  I så måte er plata skreddersydd for henne.

Men desverre så synes jeg ikke hennes makker, Viggo Sandvik passer like godt.  Ja, han mestrer dialekten.  Men jeg synes stemmen hans er for kvass når det gjelder å tolke Prøysen.  Jeg synes heller ikke den passer sammen med Inger Lises litt myke, hese stemme. 


Men når dette er sagt, så skinner det gjennom hele plata at dette er to artister som ikke bare gjør den jobben dette er å spille inn noen sanger til et album.  Begge er genuint oppatt av at Prøysen skal bestå også for kommende generasjoner.  De fremstår begge som artister med stor kjærlighet til materialet.  Viggo er svært god når han får kombinere opplesning og sang.  Og Inger Lise – ja, hun er suveren hele veien.  


Albumet leveres med et vakkert utbrettscover.  Det som gleder meg mest er at tekstene følger med.  Men jeg savner en CD eller en nedlastningkode.  Det er ikke alltid at Wimp kan benyttes grunnet ustabil nettforbindelse.  Jeg har valgt en grønn vinylutgave, -mest fordi det er morsomt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar