tirsdag 9. juni 2015

KVELDENS FILM: THE CHALLENGER DISASTER








fra cdon.no:
Hele verden så på at romfergen Challenger eksploderte foran TV-kameraene i 1986. Hva som forårsaket ulykken så lenge ut til å forbli et mysterium, men forskeren Richard Feynman bestemte seg for å finne sannheten.

Min kommentar:

Opplysningen «Based on a true story» i filmens åpningsscene gjør at jeg vekker skepsisen til live før jeg lener meg tilbake for å gjenoppleve romfergekatastrofen. 

De fleste av oss husker vel reaksjonen da direktesendte TV-bilder ga oss katastofen uten noe forvarsel. Det som ikke skulle skje, skjedde likevel. Vi har sett større ulykker, hvor flere menneskeliv har gått tapt. Men dette uhellet fikk større konsekvenser for amerikansk romforskning enn hva man kunne forutse. Her måtte man finne årsaken, slik at dett aldri skulle skje igjen.

William Hurt er en skuespiller jeg aldri har fått helt taket på.. Han virker veik, matt og hele mannen er grå og kjedelig. Men han er som skapt for denne rollen. Jeg liker han faktisk bittelitt i akkurat denne filmen. Han er en av de få som faktisk kler å bli eldre. En kan trygt si at han eldes med stil.

Filmen er ok tidtrøyte. Jeg vet ikke nok om saken til å påstå at dette er den hele og fulle sannhet. Men det jeg kan mene noe om er at William Hurt er trverdig i sin rolle, og da kjøper jeg også resten av historien. 



Her finner du filmen på  Dvd  og   Blu-ray


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar