mandag 29. juni 2015

SPLITTER NY VINYL: THE GOOD THE BAD AND THE ZUGLY – HADELAND HARDCORE


2015. Fysisk Format. FY089LP
Fra Dusken.no:
The Good the Bad and the Zugly spiller skitten 90-talls Oslo-punk, og har definitivt satt seg godt til rette. Debutalbumet Anti World Music høstet gode omtaler i 2013. Det er liten grunn til å endre en velfungerende oppskrift, så hvorfor ikke fortsette med å ødelegge trommehinnene til fansen med noe av det samme?
Hadeland Hardcore er likevel hakket skitnere og hardere. Om det er fordi de har fått inn en vokalist til er usikkert, men inntrykket er i hvert fall at flere øl har blitt konsumert, og færre timer søvn har blitt tilbrakt på puten. Dette gjør selvfølgelig et positivt utslag på platen. Vi snakker jo tross alt om hardcore.

Min kommentar:

Skiva starer med et gitarriff som røsker til i knehasene. Og derfra og utover så øker tempoet. Vi'rru værra me' så heng på.

Åpningslåta «Who will save Scandirock» gir meg litt flashback til gode gamle Sweet med f.eks Blockbuster fra syttitallet. Men Sweet var mye snillere da. For dette er punk, eller pønk,  og det blir mer og mer pønkete etter hvert. Og det er så vanvittig rått, - og morsomt. Jeg skrur volumet opp til max og kjører på. Jeg kjenner pulsen øke og prøver å komme i takt med rytmen. Men det er selvfølgelig umulig. Men du verden, hvor deilig det er å spille denne type musikk, for så å kjenne at man virkelig lever.

Javel, så er enkelte av låtene litt like da. Men hva så? Når musikken er god, så spiller det vel ingen rolle om det kommer fire lignende låter til, som er ganske så like, men bare bittelittegrann bedre.

Jeg må si noen ord om coveret. Det er et nydelig utbrettscover med en helt eventyrlig tegning som går over front og bakside. Her er det utallige detaljer. Vanvittig flott.

Jeg er jo en voksen dame, så jeg orker ikke mange timer med slik musikk, men av og til en en liten dose nok. Kanskje det er akkurat en av disse låtene som skal til for å våkne litt opp.
Her oser det ungdommelig spilleglede, gjøgleri, råskap og en god dose humor. Akkurat slik ei kjerring på snart 60 vil ha det.

Spill høyt, men OBS!! Huske nabovarsel !!!

Her finner du musikken på vinyl




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar