onsdag 17. juni 2015

KVELDENS FILM: YVES SAINT LAURENT








Fra cdon.no:
Paris januar 1957: 21 år gamle Yves Saint Laurent får et stort ansvar av det kjente motehuset Christian Dior. Alles øyne rettes mot den unge assistenten når han får presentere sin første kjolekolleksjon i moteverdens innerste sirkler. Under et både nyskapende og vellykket moteshow møter han sin fremtidige kjæreste og livslange samarbeidspartner Pierre Bergé. På tross av både tvil og indre demoner går de to i gang med sitt store prosjekt: å snu en søvnig og tradisjonell moteverden fullstendig på hodet.

 
Min kommentar:

Ikke så ofte at jeg ser en fransk film. Og franske filmer er faktisk ganske mye anderledes enn amerikanske, engelske og nordiske filmer som jeg vanligvis ser på. Jeg må innrømme at jeg synes ofte at de prater så skrekkelig mye i disse franske filmene. Og igjen får jeg en bekreftelse – prat, prat og atter prat. Jeg synes de prater bort hele handlingen.

Dette var jo en helt spesielt begavet mann, men all kreativitet og drama forsvinner i prat. Vi er riktignok med på noen fester på seksti-og syttitallet, men selve handlingen forsvinner litt. 

Joda, - greit at det fokuseres på dop og utroskap, og en altfor stor fokus på homofili. Men var ikke dette en av motehistoriens mest begavede menn gjennom tidene? Hva med hans arbeide og kunst? Beklageligvis blir dette nesten borte. Nei, dette var begredelig. Jeg synes rett og slett at denne filmen er bortkastet å bruke tida på. Men om du er spesielt interessert i moteskaperen og hans historie så kan kanskje filmen være noe for deg.



Her finner på filmen på  Dvd

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar