torsdag 11. juni 2015

DAGENS BOK: LARS KEPLER – STALKER

For ni år siden ble presten Rocky Kyrklund dømt til psykiatrisk behandling for et brutalt mord. Selv han husker ingenting av hendelsen. Etter en alvorlig bilulykke lider han av regelmessige blackouter. Sommeren han skal tilbakeføres til samfunnet, mottar politiet en filmsekvens av en kvinne i et vindu. Neste dag blir kvinnen funnet død i sitt hjem. Det er ikke bare voldsnivået som får politiet til å tenke på Kyrklunds gamle mord. Så dukker en ny film opp hos politiet. Politiet kommer ikke til å løse saken uten Joona Linna. Problemet er at Joona har vært forsvunnet i over et år. Nesten alle tror han er død. Nesten alle.

Så er den femte boka av forfatterekteparet bak psevdonymet Lars Kepler unnagjort. Dette er nok en bok som burde vært merket «Høyspening – Livsfare». Jeg lurer på om det er sunt å utsette seg for slik intens spenning som denne boka byr på.

Vi blir presentert for en grenseløs ondskap og en jævelskap, som fanger oss lesere fra første bokstav. Jeg er overbevist om at min hjerterytme ville gitt store utslag på en pulsmåler. I tillegg har det blitt lite søvn de siste døgn. Lydboka er å nesten 15 timer, og det er nesten umulig å legge den fra seg. Jeg sovner med boka på øret, våkner etter et par timer, spoler tilbake og starter opp igjen.

Duoen bak Lars Kepler har virkelig funnet oppskriften på en god krim hvor hovedelementene er jakten, gåten og overlevelsen.
 -  Hvem er den/de skyldige
 -  Jakten på morderen.
 -  Vil hovedpersonen / helten overleve.

Disse elementene er nøye beskrevet i denne romanen. Når det gjelder jakten så går denne begge veier. Her jaktes det på stalkeren, men stalkeren driver også sin intense jakt på nye offer. Men hva skjer om stalkeren plutselig utpeker bokens helt til bytte?

Om du tåler en real overdose med intens spenning, så er dette boka for deg.

Her finner du boka som  innbundetpocket  ,  lydbok på cd  og til nedlasting.