søndag 30. oktober 2016

DAGENS BOK: ANNE HOLT / EVEN HOLT - SUDDEN DEATH




Fra cdon.no:
En ny, forrykende thriller om Sara Zuckerman, i en verden der penger er makt og fotballspillerne brikker for eierne. Det er Champions League-finale på Wembley Stadion, og hjertelegen Sara Zuckerman er til stede. Idet dommeren blåser av kampen, er det bare Sara som oppdager spilleren som segner sammen på banen. 600 millioner TV-seere blir vitner til at hennes resolutte inngripen berger livet til spilleren. Saras nyvunne berømmelse fører til et møte med finansmogulen Najib Aysha, eier av Premier League-klubben Notting Hill. Men møtet mellom de to skal vise seg å bli skjebnesvangert. For dem begge.


Min kommentar:

Jeg startet på denne boka for en stund siden.  Bare for å oppdage at jeg nesten ikke husket noen ting fra den første boka hvor legene Zuckerman og Farmen er hovedpersoner.  Jeg måtte bare avbryte, bestille den første boka «Flimmer» og få lest den.

Men nå er begge bøkene unnagjort, og jeg sitter her og er faktisk litt lei meg.  Som jeg nevnte i forrige blogginnlegg så digger  jeg Anne Holt.  Jeg har gjort det helt siden hennes aller første bok om Hanne Wilhelmsen kom i 1993.  Jeg har lest alle bøkene etter hvert som de har kommet ut.
Anne skriver så lett og luftig, og jeg som leser blir med på handlingen uten å anstrenge meg det aller minste.

Hvorfor er jeg da lei meg?  Fordi boka er slutt selvfølgelig.  Av og til leser man slike bøker som gjerne kunne hatt flere tusen siden. Og når jeg liker Annes forfatterskap, så blir det jo bare bedre med at broren Even stiller opp.  Når han så i tillegg har kunnskaper om kroppen vår generelt og hjertet vårt spesielt.  Ja, da lar jeg meg forføre.

I denne boka er en del av handlingen lagt til et miljø som Hanne nok er over gjennomsnittet interessert i, nemlig fotball. - Originalt!
Når så boka handler om mulig doping i idretten føles det nesten litt ironisk i forhold til at det i disse dager er stor fokus på mulig doping i norsk langrenn.  Men la meg legge til, uten å ta stilling til bruken av leppesalve eller astmamedisin.  I boka "Sudden Death" er det snakk om en helt annen form for doping, eller er det det?  Sjelden har vi fått en bok med et mer aktuelt tema.


Boka har et spennende og troverdig persongalleri. Det består av passe mange personer, og er så godt beskrevet at jeg får god oversikt. Hovedpersonene Zuckermann og Farmen ble jeg ganske godt kjent med i forrige bok, men her kommer jeg enda mere under huden på dem.  Og jeg må vel innrømme at jeg er litt ekstra svak for Ola Farmen.

Her kan du finne boka som innbundet og som pocket.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar