lørdag 15. oktober 2016

FRA PLATEHYLLA: TEDDY NELSON – ”DIGGY LIGGY”


1976.  Triola. TNLP 53

Fra wikipedia.no:
Terje Nilsen ble født i Bergen den 23. august 1939. Han var en særpreget artist som var en av de første til å bringe humor inn i norsk country. Han markerte seg også i USA.  Terje Nilsen hadde sin første opptreden i 1955 med gruppen «Gille Sving» og debuterte på plate i 1964 med singelen «Norway Jon». Frem til 1970 lagde han hele tolv singler. Hans virkelige store gjennombrudd kom da han lanserte albumet «Diggy Liggy» i 1976.
På 1980-tallet samarbeidet Teddy Nelson med artister så forskjellige som Skeeter Davis og Sigbjørn Bernhoft Osa.
Våren 1991 ble Terje Nilsen rammet av kreft. Sykdommen la naturlig nok en demper på aktivitetsnivået, men Nilsen nektet å gi seg. Han var på turné i Danmark da han døde 8. juni 1992

Min kommentar:


Teddy Nelson hadde den ultimate «køntristemmen». Ja, du vet den litt nasale lyden som ligger så naturlig for en del køntriartister.  Jeg kan huske mine tidlige møter med denne musikkformen, og jeg oppfattet at alle hadde denne spesielle «sounden» i stemmen. Som f.eks.  Hank Snow.  Personlig var jeg ingen stor tilhenger av denne musikkformen.  

Men selv om jeg ikke var så begeistret for C&W, så likte jeg Flying Norwegians svært godt.  Dette bandet hadde noen meget dyktige musikere, Cato Sanden, Zimmermann, Rune Walle m.fl. På den tiden denne plata ble spilt inn så var "De flygende Nordmennene" Teddy Nelsons samarbeidspartnere. 
I tillegg så bidrar Steinar Ofsdal på denne skiva.

Men Teddy Nelson hadde noe annet også, i tillegg til musikken.  Vi jentene syntes han var temmelig kjekk.  Jeg var nok litt betatt av coverfoto på denne skiva.  

Hvorfor kjøpte jeg denne når jeg ikke likte musikken?  Jo, på den tiden denne skiva kom så var jeg klubbleder i en 4H-klubb.  Og vi drev med oppsetting av revy.  Vi skrev en vise inspirert av Diggy Liggy, og på den tiden måtte man kjøpe plata for å få hørt melodien.  Det ble ikke plass til visa i revyen, men LP’en med Teddy Nelson fikk plass i hylla mi hvor den nå har stått i 40 år.  I dag oppnår platene med denne artisten akseptable priser på bruktmarkedet.

Her er tittelmelodien Diggy Liggy samt flere andre spor fra LP'en.





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar