tirsdag 18. oktober 2016

SPLITTER NY SKIVE I POSTKASSA: MODDI – UNSONGS


2016.  Propeller Recordings ‎– PRR 200 


Fra moddi.no:
Unsongs er en samling av sanger som har, på ett tidspunkt, blitt utestengt, sensurert eller forstum-met. Forsøkene på å undertrykke dem var så mild som en airplay forbud og så brutal som mord.
Ideen til albumet kom da jeg lærte om offiser Eli Geva, som nektet å lede sine styrker i Beirut un-der krigen i Libanon i 1982. Sangen om Eli Geva, sunget av den kjente norske sangeren Birgitte Grimstad, hadde aldri blitt gitt ut på grunn av blir for provoserende på den tiden.
Jeg var overrasket over å oppdage at en kort sang kan formidle så mye historie - og fortsatt være uhørt. Fired med inspirasjon, begynte jeg å lete etter lignende historier, forbudte og dempede sang-er fra hele verden, i håp om at jeg kan finne andre stemmer som fortjente å bli hørt.
Resultatet av denne prosessen er Unsongs, et album som inneholder oversatt og tolket musikk fra land så forskjellige som Russland, Mexico, Palestina og Norge.
Mange av forfatterne er fortsatt fengslet eller sendt i eksil, slike russiske punkaktivistene Pussy Riot. Andre ble bare nektet airplay, som antikrigs sang Army Dreamers av Kate Bush og A Matter of Habit av israelske sangeren Izhar Ashdot. Likevel ble andre drepte, som den chilenske folk legenden Víctor Jara og sangeren Lounes Matoub.


Min kommentar.

Pål Moddi Knutsen. Kunstnernavnet Moddi fant han etter en mangeganger tippoldefar, og dette skotske familienavnet passet perfekt.  Bør jeg nevne at Moddi betyr humørsjuk.  

Første gangen jeg så og hørte Moddi var i forbindelse med en konsert på Slottet tror jeg, eller kanskje på Skaugum.  Det var i hvert fall et sted hvor nesten alle artister stilte i meget pent tøy.  Alle unntatt Moddy.  Han kom på scenen med sin karakterristiske  hårsveis og ullgenser.  Han så rett og slett hjemmestrikka ut.  Og for meg var det positivt.  Jeg så en ung mann som virkelig hadde noe på hjertet.  Det er nok av artister som omgir seg med staffasje og falsk image.  Men denne karen fra Senja prensenterte seg slik han ville fremstå.  Ekte og dyktig.  Jeg tenkte; - Denne karen får vi høre mer til.

 Derfor ble jeg ikke overraska da jeg så han på Lindmos talkshow hvor han meget entusiastisk fortalte om dette albumet og sitt samarbeide med Birgitte Grimstad. Den danske visesangeren som ble norsk og som sammen med Åse Kleveland, Lillebjørn Nilsen og Lars Klevestrand dannet gruppa Ballade.  De ble meget populære på syttitallet.
I denne Youtube-videoen forteller Birgitte Grimstad om hva som skjedde med sangen om Eli Geva, den Israelske offiseren som netet å adlyde orde da han skulle lede sitt mannskap inn i Beirut.




 Og det måtte nesten bli Moddi som tok opp denne arven med musikk med politisk budskap.  Han er perfekt til den rollen.  Han måte å formidle på passer perfekt til denne musikkformen. Måten han bruker pusten på, gjør at jeg lytter litt ekstra.
Det er sterke historier vi får høre på dette albumet.  Jeg kjente selvfølgelig til Victor Jara.  Det gjør vel alle som var ung på syttiitallet.
Moddi gir oss her sanger og tekster fra Russland, Israel, Kina, Algerie, Vietnam, Chile , Palestina og Mexico.
Vi vet alle at musikk er viktig, men vi tenker vel sjelden på den kraften musikken, ja alle former for kunst har.
Se bare på coveret som er et produkt av en iransk kunstner som ikke kan signere i frykt for konsekvensene.

Man kan spørre seg.  Hvorfor blir musikk, poesi og annen kunst forbudt framført og vist?  Svaret må være frykt. Frykt for at sannheten skal komme fram, frykten for motstand, frykt for opprør, frykt for reaksjoner, osv.osv.
Selv om det var i mye mindre målestokk så hadde vi i Norge en del diskusjon ang tekstlinja «joik har større kraft enn krutt» fra «Sami Ædnan», Låta vi sendte til Melodi Grand Prix finalen i 1980.  Noen mente at denne linja burde forbys.

Men det materialet Moddi her gir oss har en mye mer dramatisk historie.  Dette er et viktig album.  Vi trenger av og til en slik oppvåkning i den enormt store, mektige, glansede, verden vi vanligvis ser artistene i. Moddi er modig på så mange måter.  Det ene er kraften disse ordene og tonene har, og eventuelt konsekvenser for Moddi om han skulle komme til å opptre i noen av de aktuelle landene.  Men et slikt prosjekt kan også få en konsekvens for hans karriere.  

Man har tidligere sett eksempler på artister som har noe på hjertet, og så er publikum overhodet ikke interessert i å lytte, og karrierern daler, i verste fall stiuper.  Det tror jeg ikke vil skje med Moddi. Nettopp fordi Moddi mener det han fremører og når Moddi sier noe, så lytter iallfall jeg.  Han er en viktig stemme blant all den støyen vi omgir oss med til daglig.

Takk Moddi, for at du gjør oss litt klokere.

Her finner du musikken på vinyl  og  cd.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar