fredag 7. oktober 2016

FRA PLATEHYLLA: TROND GRANLUND – HEARTS IN DANGER


1985.  CBS. 26382



Første gang jeg hørte Trond Granlund var da plata «Say we’re not apart» ble spilt på radioen.  Dette var en hyllest til Elvis som da nylig var gått bort, og jeg kan huske at jeg spisset ører fordi dette låt så annerledes enn noe jeg hadde hørt før.  Tronds hese stemme formidlet på en særegen måte den sorgen og det savnet vi alle følte etter at «Elvis had left the building» for godt.
Jeg vil tro at Trond Granlund var mer interessert i Elvis og hans musikk enn de fleste.  Han var nok påvirket av broren Pål som var leder, eller var det president for den norske Elvis fan-klubben.

Tronds låt til Elvis er ikke på denne skiva, men den en så bra at den fortjener et gjenhør her.

Det var ikke bare ei kassadame fra Velfjord som digga Trond.  Han må vel sies å bli en av Norges største mannlige artister på åttitallet.  Plateutgivelsene kom på løpende bånd, og jeg har alle sammen.  Det var noe tilfeldig at det ble denne plata som havnet på platespilleren min i dag. Den er verken bedre eller dårligere enn de andre. Trond benytter en temmelig berømt producer på denne skiva.  Hans navn er Mike Vernon, og han har produsert for store artister som David Bowie, Fleetwood Mac, Peter Green, Eric Clapton, John Mayall, Ten Years After og mange mange fler. 
Men denne plata solgte ikke så godt, merkelig nok vil jeg si.  Den var kun 1 uke på VG-lista og oppnådde da en 20.plass.

Det er trist at ikke alle Granlunds utgivelser finnes på Wimp, Tidal eller Spotfy.  Håper de kommer etter hvert slik at musikken blir tilgjengelig for dere som ikke husker åttitallet så godt.

Jeg har heldigvis plata i hylla, så jeg ta den fram når jeg måtte ønske et gjenhør med Tronds hese stemme.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar