lørdag 22. oktober 2016

DAGENS BOK: TOM EGELAND – PAKTENS VOKTERE





Fra cdon.no:
Dette er den andre boka om Bjørn Beltø. Bjørn Beltø, Tom Egelands anti-helt fra den internasjonale bestselgeren "Sirkelens ende", står overfor et 3500 år gammelt mysterium som vil forandre ikke bare bibelhistorien, men også verdenshistorien. I "Paktens voktere" blir norrøn, egyptisk og hebraisk mytologi vevet sammen med gammeltestamentlige myter - og alt munner ut i et forrykende klimaks. "... et uforlignelig eventyr, en grensesprengende fabel." Terje Stemland, Aftenposten "Thrillertriumf ... Strålende spenning fra vår mest originale thrillerforfatter." Kurt Hanssen, Dagbladet


Min kommentar:

Tom Egeland må være en av de råeste forfattere som finnes.  Ja, ikke bare i Norge, men kanskje også på verdensbasis.

Det er nå noen år siden jeg leste den første boka i serien «Sirkelens ende».  Dette var på den tiden da hele Norge led av «Da Vinci kode feber».  Jeg fikk høre at en norsk forfatter hadde skrevet en lignende, og mye bedre bok.  Og nysgjerrig som jeg er så kunne jeg ikke la vær.  Jeg bare måtte lese Egelands bok. Og selvfølgelig ble jeg både imponert og overrasket.  Ja, nesten stolt over at en norsk forfatter hadde skrevet en bok med en sånn enestående historie to år før Dan Brown ga ut sin suksessroman.

Egelands hovedperson, arkeologen Bjørn Beltø er virkelig noe for seg selv.  Han er en antihelt som nesten gir oss mer spenning enn vi har godt av. Og jeg begynner å tvile på mine gamle historielærere.  I Egelands bøker befinner jeg meg som leser i en et spennende univers av historie, myter, overtro, fantasy og fiksjon. 

Han skriver gnistrende godt.  Ja, så godt at jeg som egentlig ikke er så voldsomt begeistret for bøker i fantasy-sjangeren, finner Egelands bøker både spennende og underholdende. Jeg får nok litt ekstra hjelp ettersom det er Erik Hivju som leser lydboka.  Hans stemme passer perfekt til Egelands bøker.


Dette var den andre boka om Bjørn Beltø.  Jeg har lest alle de andre, og nå ligger den sjette boka i serien på vent.

Her finner du denne boka som pocket og lydbok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar