onsdag 26. oktober 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: HONNINGBARNA – GOLDENBOY


2016. Robot.  BLANKE004LP 


Fra bigdipper.no:
Honningbarnas beste album så langt er produsert av Kjartan Kristiansen, som viser seg å være en perfekt match for bandet. Med en fanskare i hver generasjon over hele landet har de store forventninger å innfri. Det kommer til å gå fint! La oss sitere bandets mentor, The Aller Værste legenden Sverre Knudsen fra hans facebook-side: "Like herlig vilt driv som alltid, og befriende med tekster som både sier og krever noe, og samtidig er både aktuelle og personlige på en gang: "Jeg plukker frykten min fra øverste hylle.  Hvilken side er du på - er du med oss?" Med 7 låter unnagjort på 14:33 minner den meg mye om en 34 år gammel 12" der de sju låtene ble unnagjort på 14:37. Forskjellen (eller likheten) er at Kjartan Kristiansen spilte gitar den gangen, men er produsent nå. Uansett, gratulerer, dette er storslått. Gleder meg til å høre dere live igjen!"


Min kommentar:

Dette må være historiens korteste LP, tenkte jeg.  Jeg hadde så vidt funnet yndingsstillingen min i godstolen da side 1 plutselig var slutt.  Spilletiden var knappe 8 minutter.  Og B-siden var enda kortere.  Og ikke nok med at plata er kort.  Honningbarna spiller så innmari fort også, så du må nesten løpe for å holde følge med dem.

Det kan på enkelte spor være vanskelig å oppfatte teksten.  Og det er synd, fordi den er god, og sparker temmelig målrettet, - ut fra Honningbarnas perspektiv.  Men de nekter selv for at de er samfunnsengasjerte, så da så.

Jeg synes «Født fri» er albumets beste låt. Den bør virkelig få oss til å tenke over hvor godt vi har det.

Ifølge det gutta selv har uttalt i et intervju jeg hørte på Nrk for en tid siden, så handler plata stort sett om oss som har vunnet i det store lotteriet, men likevel synes vi innmari synd på oss selv.
Og det er ikke tvil om at disse gutta høres sinte ut.  Og det ble for meg en kjempekontrast da jeg hørte disse blide, hyggelige sørlendingene på radio.  Men ja, de er kjempesinte på plata.  Men det er jo punkens varemerke.  Jeg tror knapt jeg har hørt noe sintere eller bedre siden selveste Sex Pistols.

Hør bare hvordan teksten til åpningslåta ABC på B-siden lyder:

Skattelette til rikingan
Gulltenner fra flyktningan
Politiet er på grensa, plukker fruktan
Whooooo, business is booming

Det der er ABC
Det der er ACAB (
All cops are bastards)
Gøns gøns (gi de mere gøns)
Gi politiet gøns, gi vektere gøns (gøns gøns, gi de mere gøns)
Gi barna gøns, gi mødrane gøns
Politimann det gjør ikke vondt nok med kølla
Drep meg for hva jeg gjør
Skru voldsmonopolet opp til elleve
Kun ståltå, kun bad cop, bang bang

Det der er ABC
Det der er ACAB

Når så bandet omtaler «pest eller kolera» i låta «Sinna Unge Menn» og med teksten ovenfor friskt i minne så kan jeg ikke fri meg fra å tenke på hva som skjer over dammen i disse dager.


Jeg vil så absolutt anbefale denne skiva om du er interessert i hva som skjer i norsk musikkliv i disse dager.  Du får en mellomting mellom en EP og en LP, i 12``   størrelse.  Men prisen er ganske snill, kun kr 179,- (hos Big Dipper).   Tekstene følger selvsagt med. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar