søndag 16. oktober 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: CHRISTEL ALSOS – AT THAT TIME OF THE NIGHT


2016.  Columbia.  Sony Music. 88985351981

Fra musikknyheter.no:
Du kan gå høsten trygt i møte med Christel Alsos.
em plater på ti år, samt flere samarbeidsprosjekt med artister som Kent, Bo Kaspers Orkester, Kurt Nilsen og Janove Ottesen, er en imponerende og produktiv merittliste for en artist. Så mye arbeid har gitt utslag både i form av salgstall og i antall radiospillinger av musikken hennes. Og det uten å delta i et eneste realityprogram!


Min kommentar:

Nei, Christel Alsos har ikke deltatt i noe realityprogram.  Men dama har vært i Velfjord.  Nå var det vel kanskje ikke hennes opptreden på Nevernes i 2007 som satte fart på karrieren hennes, men det som er sikkert er at hun skaffet seg garantert noen nye fans den sommerdagen da hun sto på scenen og spilte for et publikum hvor mesteparten knapt hadde hørt om henne.  Christel var i starten av sin karriere.  Hun hadde nettopp kommet ut med sitt første album, og låtene hennes gikk jevnt og trutt på radio.

Jeg la merke til denne syngedama fra Fauske etter å ha hørt de aller første tonene fra henne.
Hun ble, og er, en av mine absolutte favoritter.  Og jeg har personlig utpekt henne til å ta opp arven etter Kari Bremnes når det gjelder å fremheve Nordnorske artister i norsk musikkliv.
Et år etter at jeg hørte Alsos første gang døde min samboer plutselig.  Han var ingen musikkelsker.  Men han likte noen få artister.  En av disse var Christel Alsos.  Derfor var det en selvfølge at en av hennes sanger, «Come back to me» ble spilt under askespredningen.  Derfor betyr denne artisten så mye for meg.

Denne plata er i kjent Alsos-stil.  Hun setter sitt avtrykk på alle låtene, og når hun først skulle finne en duettpartner.  Ja, da måtte det jo bli Thomas Dybdahl. Det er så vakkert at det nesten gjør vondt.
Dette er musikk for lange høstkvelder, levende lys, pledd og store tekopper. God musikk gir ro i sjelen.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar