fredag 21. oktober 2016

DAGENS BOK: EN NØDVENDIG DØD, HØRESPILL, NRK



Fra forlagets omtale:
Tønsberg-advokaten Svend Foyn oppsøkes av Kaja Bye. Hun har rømt med sine to små døtre til et sommerhus i Vestfold. Hun blir forfulgt, trakassert og truet på livet av sin ektemann Jonas Bye, et kjent og aktet ansikt fra mediene. Svend Foyn påtar seg å hjelpe henne med å få ordnet skilsmisse, men blir raskt viklet inn i et spill der han stilles ovenfor et drepende dilemma. For Jonas Bye er ikke bare TV-kjendis, han har også ganske mektige og brutale venner.
Svend Foyn reddet Kaja Bye fra å bli banket opp av ektemannen en gang tidligere. Nå oppsøker hun ham for å få hjelp med skilsmisse.
Hun mener seg forfulgt, trakassert og truet. Foyn, alltid de svakes beskytter, tar saken. Men Jonas Bye er ikke bare TV-kjendis, han har også ganske mektige og brutale venner. Og snart er Foyn viklet inn i et spill med dødelige konsekvenser &
Rivertonprisvinneren Jan Mehlum har fått et stort publikum med sine bøker om Svend Foyn, Tønsberg-advokat med mislykket karriere men stort sosialt hjerte, skilt pappa med tenåringsdatter og sanktbernhardstispe, Jaguar-eier og Coltraneelsker.
At han også plages av stamming under stress, hindrer ikke Foyn i å gjøre en sterk debut som helt i 
Radioteatret.

Produsent: Nils Nordberg

I rollene:
Svend Foyn: Øystein Røger
Kaja Bye: Cecilie Mosli
Vilhelm Mørk: Lasse Lindtner
Jonas Bye: Trond Espen Seim
Anne Rønningen: Minken Fosheim
Thorvald Borge: Hallvard Holmen
Mari: Elise Dingstad
Malin: Gjertrud Jynge
Byhring: Per Lillo-Stenberg
Salvesen: Tom Tellefsen
Politifolk: Jon Øigarden, Synnøve Svabø, Håvard Lilleheie
Engelske stemmer: Nicola Samad, David Allen, Nils Nordberg
Andre medvirkende: Kyrre Haugen Sydness, Inger Teien, Lars-Helge Myklebust, Elisabeth Lahr, Knut Folkestad, Stein Stølen Bjerkåker og Hulda Mikro.

Min kommentar:

Sjekk den rollelista!  Wow, sier jeg bare (for å bruke litt Facebook-språk).  

Det er så lenge siden jeg har hørt radioteater.  Tror knapt jeg har hørt noe siden Dickie Dick Dickens, fra tiden før vi fikk fjernsyn i huset, -  altså før 1967.  Jeg husker at hele familien, eller mere presis, de tre eldste av oss dvs mamma, pappa og meg satt og lytta til en noe humørsyk Tandberg radio.  
Dette var før både Dab og FM.  Vi hørte på Vigra på Mellombølgen, og den stasjonen kunne være litt ustabil.  Det var særlig en fransk stasjon som var ganske innpåsliten.

Med min minner fra Radioteatret i bagasjen,  var dette en svært morsom opplevelse.  Jeg hadde helt glemt hvor morsomt det var å høre radioteater.  Det får så være at dette ikke er min favoritt blant Jan Mehlums bøker om advokaten Svend Foyn.  En forfatter og en serie som jeg for øvrig liker veldig godt.

Nei folkens, sjekk ut lydbøker fra Nrk.  Det er et univers med spenning, hjerte og smerte.  Du finner masse ute på Nrk.no og på podcast. ….  Og på biblioteket. 


Husk:  Den beste lydboka har du kanskje ikke hørt enda.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar