onsdag 5. oktober 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: KRÅKESØLV – PANGEA




Fra Bigdipper.no:
Kråkesølv er fra Bodø, og det legger de heller ikke skjul på. Rock, norske tekster, og store låter og refrenger. Dette er stikkord du har hørt om bandet tidligere, men nå slipper de sitt femte album og det er på tide å gjøre noe nytt.

Tittelsporet «Pangea», første singelen fra det kommende albumet, viser et band som fortsatt kan skrive «anthems» på norsk, og som lett kan funke både på store festivalscener og mindre bygdefester.

Musikken til Kråkesølv er fortsatt forankret i to gitarer, bass, trommer og tekster på dialekt, men denne gangen har de tvunget seg selv til å male med en bredere pensel. «Pangea» viser et band som utfordrer de satte rammene, og beveger seg inn i landskap som blant andre Dungen og Radio1head har pløyd opp tidligere. Men, som alltid lander Kråkesølv trygt på egne nordnorske bein.


Min kommentar:

Endelig!  Ventetiden er over og ei ny Kråkesølvplate har funnet veien til min postkasse.  Det er mer enn 2 år siden forrige plata fra Bodøs store sønner. 

For oss som bor i utkantene og må ty til netthandel for å kjøpe musikk, så har vi jo inntil vi sitter med vinylplata, kun sett et foto av coverets front på en skjerm.  Akkurat nå kjenner jeg at jeg er litt skuffa.  Jeg hadde forventet en mer påkostet utgivelse når det gjelder cover og kanskje noe ekstra materiell.  Dette fordi vi tidligere har fått sånne flotte vinyl-utgivelser fra Kråkesølv.  Ikke en gang tekster har de trykket. Litt nedtur akkurat nå.

Men heldigvis stiger begeistringen mange hakk når skiva legges på platespilleren og stiften leser rillene. Den litt «Moddy-aktige» stemmen smyger seg langs ryggraden og gir meg omtrent samme følelse som en massasje med eteriske oljer.  I tillegg til stemmen, så bidrar instrumentene til at nytelsen blir fullkommen. Excellent gitarspill og tydelige trommer.  Jo, dette liker jeg.

Dette er et knallsterkt album.  Tekst og musikk hører perfekt sammen, og gir meg som lytter en svært god opplevelse.  Det som kjennetegner gode låter er at de vokser litt for hver gjennomspilling.  Jeg har nå spilt plata noen ganger, og låtene sitter nå, både i hodet og i ryggmargen.  Og det siste er beviset på at dette er god musikk.

Løp og kjøp!  Dette er nok en flott utgivelse av nordnorsk musikk.  Ikke nok med at du finner albumet på vinyl og cd.  Jaggu ser jeg at det selges kassetter (MC) også. 

Der kan du se.  Albumets gode musikalske opplevelse har fått meg til å glemme at jeg var bittelitt misfornøyd med vinylplatas noe enkle cover.  Og det er jo helt meningsløst å hisse seg opp over at tekstene ikke følger med når disse finnes her, på bandets hjemmeside.

Denne kommer til å ligge øverst i min platebunke,  - lenge.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar