torsdag 13. oktober 2016

SPLITTER NY SKIVE I POSTKASSA: TOM ROGER AADLAND - BLONDT I BLONDT


2016.  Embacle Records.  EMB 147765 1


Fra bigdipper.no:
 På sitt nye album Blondt i blondt har rockepoeten Tom Roger Aadland gjendiktet Bob Dylans mesterverk Blonde on Blonde til nynorsk. Albumet har allerede rukket å få strålende kritikker og her kan du lese utdrag fra noen av dem:
«Fintfølende og troverdige Dylan-oversettelser...Tom Roger Aadlands nynorsktolkninger av Blonde On Blonde gjør at vi ikke ville blitt overrasket om Bob Dylan egentlig kom fra Vestlandet...Med respekt og forståelse for Dylans originaltekster, gjør han små språklige endringer så rim og rytme, klang og mening, lukter og fornemmelser, faller naturlig på plass i et norsk miljø»
Vårt Land


Min kommentar:

Tilfeldigheter førte til at jeg fikk denne skiva i posten akkurat den dagen Hr Bob Dylan fikk nobelprisen i litteratur.  Vel fortjent!  Men nå over til mannen som har oversatt Dylans tekster til nynorsk.  Han får nok ingen verdenskjent pris for dette arbeidet, men han skal få en dose velfortjent ros.

Tom Roger Aadland er et helt nytt bekjentskap for meg.  Jeg var ikke klar over at han allerede har gitt ut album med oversettelser av Dylan-materiale,

Og det må jeg si:  Tom Roger må være en usedvanlig uredd mann.  Ikke bare tar han for seg tekster skrevet av selveste Bob Dylan, men han spiller også inn et album som skal være et norsk speilbilde av en Dylaninnspilling som ble gjort for temmelig nøyaktig 50 år siden.  Dylan er en mann de aller fleste av oss har et forhold til.  Og jeg vil tro at de som elsker Dylan vil ikke tåle at noen tuller det til med Dylanuniverset.  Hr Aadland har baller, -  det er det ingen tvil om.
Og etter det jeg kan bedømme så klarer han seg bra.  Men etter mitt hode, og ører, så er det en stor fordel at oversettelsen er til nynorsk.  Dette er et språk som klinger mye bedre enn om oversettelsen hadde blitt gjort til det noe mer kantete bokmål.

Dette er ei solid plate, med flott og fyldig lyd.  Og for samlere av norsk musikk som i tillegg er elskere av Dylan så er plata et must.  I mitt hjem så har Dylanskiva blitt spilt jent og trutt gjennom flere tiår.  Jeg vil fremdeles lytte til Dylan, men jeg ser ikke bort ifra at også Tom Roger Aadland vil snurre på min platespiller i flere år framover.

Nå må jeg se å få skaffet meg tidligere utgivelser av Aadland, fordi dette gav mersmak.



 Her finner du musikken på  vinyl  og  cd.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar