tirsdag 25. oktober 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: THOM HELL – HAPPY RABBIT


2016.  Lost Boy Records.  LOSTLP004LTD

Fra Nrk.no:
– Da jeg vokste opp på 80-tallet var vinylspiller og vinylplater nærmeste en del av stua, smiler Thom Hell.
Han trekker fortsatt frem Beatles og Beach Boys som viktige inspirasjonskilder. Men legger til;
– På tekstsiden er jeg også inspirert av Pink Floyd og Kinks.
På sin nye plate har han droppet triste sanger om kjærlighet og kjærlighetssorg. I stedet inneholder den et nostalgisk, vennlig blikk på livet hans.
– Jeg føler det er en positiv plate, sier Thom Hell. Han trekker frem tekster om sin lille sønn, om sin egen oppvekst og om venner og familie.

Min kommentar:

Gjett om jeg ble overrasket da jeg satte på den første plata. Snakk om pang-start. Skikkelige bassdunk gjør at sub-høytaleren står og hopper på betonggulvet.  Heldigvis tror jeg at naboene under meg er bortreist.   Jeg begynner å lure på om plateselskapet har pakka feil plate i coveret.  Men neida, - snart låter Thom Hells kjente stemme fra høytalerne, og min hjerterytme er igjen nede på normalt nivå igjen.

Om jeg skal tolke musikken, så kan det virke som om Thom Hell på dette albumet ikke er fullt så deppa lenger.  Musikken er lysere og tekstene likeså. Vi får to LP-plater med vakker symfonisk popmusikk. Musikken er både overraskende og storslått.  Hell pøser på med instrumenter, strykere og kor.  Nok en gang beviser Thom Hell at han er av av våre aller beste låtskrivere og produsenter.

Jeg stusset litt da jeg oppdaget av prisen på denne vinylutgaven var hele kr 319,-.  Men når jeg nå sitter her med utgivelsen, så er den så absolutt verdt pengene.  Her får vi 2 stk vakre vinylplater i grønn vinyl.  Etter  hva jeg har fått opplyst er de 300 første eksemplarene presset på transparent grønn vinyl.  Coveret er forseggjort og vakkert, og som ikke det var nok ligger det i et solid konvoluttcover i plast, ikke ulikt de plastlommene som reutgitte Kinks-plater kommer i.

Dette er musikk som helt tydelig er inspirert av et halvt dusin gamle helter.  På coveret gir artisten plass til en takk til noen av dem , eller 42 av dem for å være nøyaktig.  I tillegg retter han en takk mot ca 30 navn som på ulike måter har bidratt. Jeg merker meg navn som Venke Knutson, Jonas Alaska, Sondre Justad, Asbjørn Ribe og Christer Falck m.fl.

Men Thom Hell har satt sitt særpreg på musikken som varer vel en time fordelt på de to grønne vinylplatene. Personlig liker jeg  det lange sporet som befinner seg på side D, eller side 2, plate #2.  Sporet heter «The Voyage Home», og gir meg samme stemning som en av mine absolutte favoritter, nemlig «Foreigner Suite» med Cat Stevens.

En liten opplysning til slutt.  Om du skal google denne plata.  Husk at du bør skrive inn både artistnavn og tittel på albumet.  Om du skriver inn bare «Happy Rabbit», vil du få et par sider med treff fra et firma som ifølge reklamen selger ren nytelse, nemlig Kondomeriet.

Musikken Thom Hell gir oss på «Happy Rabbit» oppleves også som en ren nytelse.

Her finner du albumet som vinyl (grønn, limited edition) ,  vinyl   og  cd




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar