torsdag 6. oktober 2016

FRA PLATEHYLLA: INGER LISE RYPDAL – JUST FOR YOU


1983. A/S Studio B.  BLP 4013


Dette er ei plate jeg knapt har spilt.  Selv om den er oppført som kategori: pop på diverse nettsteder, så  har dette vært tolket som jazz i mine ører.  Dette er en musikkform som jeg slett ikke har hørt på tidligere.  Men de siste årene har jeg, etter anbefaling fra en meget musikalsk venninne, drevet en høyst privat tilvenning til musikkformen. Så nå går alt så meget bedre.

Når jeg så i dag tar frem denne plata, så hører jeg at musikken er et stykke unna jazz.  En kan vel si at det er en lettere form for jazz, eller pop/jazz.  Men jeg kan godt forstå lyden av jazz som preger plata.  Noe annet ville vært rart med disse musikerne.  Se bare her hvem som bidrar på plata:
Terje Rypdal, Iver Kleive, Pål Thowsen, Fred Nøddelund, Sveinung Hovensjø, Freddy Lindquist, Tore Brunborg, Jon Eberson, Jens Vendelboe, Johan Bergli, Geir Holmsen, Rolf Løvland, m.fl.
I tillegg deltar disse på vokal;  Maj Britt Andersen, Hege Schøyen, Håkon Iversen, Øyvind Engen, Svein Gundersen
Produsent for plata er John Erik Kongshaug.

Når jeg lytter gjennom plata i dag, så hører jeg med ører som i dag er mye mere åpne for ulike musikksjangre enn de var i 1983.  Først av alt så hører jeg ei litt utypisk Inger Lise plate. Det var sikkert derfor den ikke solgte så godt da den kom i 1983.  Jeg husker at jeg spilte den, likte låta Bad Boy som jeg tok opp på kassett, og satte dermed plata i hylla.  Hvor den har stått siden.
Nå hører jeg ei plate med frisk og tidløs musikk, slik det ofte er når dyktige musikere presenterer den.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar