fredag 28. oktober 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: CHAIN WALLET - SAME


2016.  Jansen Plateproduksjon.  JANSEN076HV

Fra bigdipper.no
Ta godt i mot Chain Wallet, det aller nyeste tilskuddet i stallen til Jansen Plateproduksjon.
 Det er unektelig noe sorgtungt over musikken til Chain Wallet, og det er ikke til å stikke under en stol at musikken kler både bandet og kulissene den har blitt til i. Det er kanskje en myte og klisjé at det alltid regner i bandets hjemby Bergen, men når man setter på debutplaten til Chain Wallet er ikke vanskelig å se for seg skodden som henger tungt over bryggen i vestlandsbyen. Selv om følelser som nostalgi og sorg hele tiden ligger og lurer, er det ikke vanskelig å finne pop-gull i sin reneste form under de tunge lagene av synth og reverb. Bandet er et friskt pust på dagens norske musikkscene, og deres dystre, men catchy, poplåter er en god introduksjon til bandet. Selv om Chain Wallet kanskje ikke har altfor mange sjangerfrender her til lands, så føyer bandet seg lett inn i rekkene bak internasjonale indie-storheter som Wild Nothing, Twin Shadow, Diiv og Beach Fossils.


Min kommentar:

Enda et nytt navn i min private platehylle. 
Jeg ble oppmemrksom på bandet da jeg på sensommeren satt ute på terrassen og lyttet på radio en søndag formiddag.  Det hender at jeg på den tiden låner øre til Nrk P13 og programmet «Musikksjefen».  Akkurat den dagen presenterte programleseren et ny band fra Bergen.  Og mine ører likte det jeg hørte.

Bergen igjen altså.  Dette begynner nesten å bli komisk.  Tror nesten jeg må gjøre alvor av å sjekke hvor stor del av platesamlinga mi som har artister fra Bergen.

Dette låter som musikk fra åttitallet, men la meg skynde meg å tilføye.  Det låter som det beste fra åttitallet.  Her er elementer fra både A-ha og Depeche Mode.  I utgangspunktet en noe rar blanding, men etter å ha hørt skiva noen ganger, ja, - så låter det bra.

Jeg sitter her med en vakker kritthvit tykk vinylskive. Den hvite utgaven er kun utgitt i 100 stk.  Jeg sitter med kopi nr 82 / 100.   Coveret er et lite kunstverk i mørke blått.  Innerposen har tekster trykket i passe store bokstaver for oss som må ha lupe tilgjengelig når sangtekster skal granskes.  I tillegg følger det med en kode for nedlasting.  Det liker jeg.  Da kan jeg spare på vinylskiva som garantert vil stige i verdi.

Det er ganske morsomt å sitte her i 2016 og lytte til musikk sør tar meg tilbake til det merkelige åttitallet hvor bukselinninga, skulderputene og rentene var rimelig høye.  Jeg setter på skiva en gang til, og skrur opp volumknappen.  Fordi dette er musikk som fortjener å bli spilt høyt.  

Jeg kjenner at jeg burde spart på Ball-genseren min, fordi nå føler jeg at jeg er tilbake i åttitallet......  -  Men badevekta sier noe annet :-)

Her finner du musikken på  vinyl,  cd  og kassett (selvfølgelig, åttitalls-referanse igjen)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar