mandag 10. oktober 2016

SPLITTER NY SKIVE I POSTKASSA: STEIN TORLEIF BJELLA – GODE LIV


2016.  Heime Med Hund.  7070925094418 


Fra bigdipper.no:
Triologien Heidersmenn, Vonde Visu og Heim For å Døy er avsluttet og tre år senere finner vi en revitalisert og fornyet Stein Torleif Bjella som har overgått våre villeste forventninger. Dette er et album du MÅ høre! 
 Kjartan Kristiansen er denne gang ikke involvert så soundmessig har det hele tatt en litt annen retning. Albumet er innspilt i Fjøset Lydstudio på Otterøya utenfor Namsos, der Bård Ingebrigtsen har produsert og spiller tangenter og gitar. Med er også blant andre Geir Sundstøl (strenger/munnspill) og Kenneth Kapstad (trommer/cymbaler), Kjetil Møster (saksofon) og Marita Vårdal Igelkjøn (sag).
 Tekstmessig er Bjella fortsatt en ener, han beveger seg i kjent stil mellom det bekmørke og galgenhumoristiske men her er også noen solgløtt innimellom med låter som Oppfølgingsprat og Alt Rundt Er Det Samma.

Min kommentar:,

Dette er virkelig ei skive for lange mørke høstkvelder.  Seig, tung, melodiøs viseblues med nydelige tekster. I tillegge smyger Bjellas stemme seg ut av høytalerne og omfavner meg her jeg sitter i sofaen.  Og den stemmen er faktisk varmere enn yndlingspleddet mitt.

Tekstene er direkte og dagligdagse, men jeg skal være forsiktig med å analysere og adressere disse tilbake til skriveren.  Jeg er slett ikke så sikker på at han har opplevd alt han skriver om.  Men at dette er kjent stoff, det er det ingen tvil om.  Den godeste Bjella er nok en observatør, som smiler lurt i skjegget hver gang han oppdager noe som kan bearbeides til en låttekst.
Jeg kjenner meg igjen i tekstene.  Som f.eks. åpningssporet på B-siden.  «Etableringsfasen».  Dette er velkjent:  - Odelsjente med liten gård og alt for mange gamle hus behøver virkelig en kar for vedlikehold av både kjerring og gard.  En nevenyttig kar er livsviktig i dette tilfellet.

Bjella skriver en del om kjærlighet, om tapt kjærlighet.  Men også om håp og tro på at kjærligheten kommer når du minst aner det.  Sånn sett så kan denne plata oppleves som trøst for de som er nær ved å miste håpet.

Og for oss som er vokst opp på landet, så er jo annendagsfesten et kjent fenomen. Denne dagen har vært svært viktig for både etablering og avvikling av mange forhold.

Og midt oppi alle visdomsord om livet og kjærligheten, så finner vi en vakker sang til en hund.  Jeg er noe usikker på om denne sangen er ment som en hyllest til menneskets beste venn, eller om det kun er et billedlig metafor for den trofaste og betingelsesløse kjærligheten.

Etter flere gjennomhøringer av plata har jeg nå oppdaget hvor variert den er.  Her hører vi en kar som er en mix av Tom Waits, Nick Cave og K.M.Myrland.  Alle tre er blant mine helter, og dermed er Stein Torleif Bjella også med på den lista.

Dette er vakkert, meget vakkert.  Når musikken kiler meg i knehasene, ja, sa applauderer jeg.


Her kan du finne musikken på vinyl  og på cd



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar