torsdag 20. oktober 2016

SPLITTER NY SKIVE I POSTKASSA: CLOUDBERRY CREAM – LIFE IS JUST A DREAM




Fra bigdipper.no
En far og en sønns musikalske prosjekt, fra drøm til virkelighet, her er Cloudberry Cream!
Axel Røthe er en gutt på 18 år som i barndommen ble diagnostisert med en sjelden sykdom som førte til progressiv blindhet og epilepsi. Fra å ha vært en normal og aktiv gutt ble tilværelsen snudd på hodet for Axel og hans familie.
Men det finnes en vei ut av mørke og for Axel ble dette musikk. Han har siden svært ung alder vært lidenskapelig opptatt av musikk og da spesielt Beatles. Han begynte å spille trommer og dannet band med sin far Knut. Etter å ha spilt i time etter time sammen på gutterommet tenkte Axel at det ville vært kult å ha et ordentlig band og spille inn noe, få en låt på radio, gi ut en plate, skrive egne låter. Tilsynelatende en umulighet for noen i Axels situasjon, men ved hjelp av gode venner og støttespillere har drømmen blitt virkelighet. Cloudberry Cream ble dannet og med bandmedlemmene Knut Reiersrud, Nikolai Hængsle Eilertsen og David Wallumrød, samt pappa Knut Røthe er det vel ingen overdrivelse å kalle dette en aldri så liten supergruppe.
Bandet gikk i studio og spilte inn låten Life is Just a Dream. Ikke bare med det stjernelag som utgjør Cloudberry Cream men Axel mottok også bidrag til låta fra en hel musikkverden: Mike Jorgenson (Wilco) , Bob Balch (Fu Manchu), Gregg Bissonette (Ringo's Allstar band mm.),  Trevor Rabin (YES), Sola Johnsen (Dumdum Boys), Mighty Sam McClain, Alex Møklebust (Seigmen), Lars Lillo-Stenberg og mange mange fler.  
Plata er trykket i 200 eksemplarer. 

Min kommentar:

Jeg er enig med bigdipper.  Denne skiva er et kunstverk, et helhetlig kunstverk.  Vi får flott og fyldig musikk på en nydelig vinylplate, men coveret ….   Ooo Lykke ……  Alle vet at for oss vinylsamlere så er coveret ofte like viktig, eller vel så viktig.  Og i dette tilfellet så sitter jeg kanskje med det vakreste coveret jeg noen gang har sett.

Det blir da ekstra sårt å tenke på at  Axel ikke får sett dette coveret, eller?  Etter det jeg har forstått er selve utformingen av coveret slik at Axel kan  se det med fingertuppene sine.

Jeg har sett Axel og faren hans ved flere anledninger på TV.  De har da snakket om Axels musikkinteresse, og drømmen om å gi ut en plate.  Så da de for en tid tilbake var gjester i God Morgen Norge, og kunne fortelle at drømmen var gått i oppfyllelse, og plata hadde kommet var jeg ikke sen om å logge meg på min favorittplatebutikk, bigdipper.no.  Men nei, ingen plate i nettbutikken.  Jeg visste jo at det var et svært begrenset opplag, så jeg regnet med at utgivelsen allerede var utsolgt.  Finn Bjelke hadde jo også snakket varmt om skiva i Herreavdelingen. Jeg skrev da en mail til min favorittplatebutikk for å høre om det kunne finnes et ledig eksemplar.  Og som alltid fikk jeg svar innen kort tid.  Jeg fikk kjøpt plata og i går kom den med posten.

Musikken er morsom, leken og meget innholdsrik.  Man hører tydelig Axels kjærlighet til The Beatles.  Jeg har nå hørt plata et titalls ganger, men oppdager stadig nye elementer.

Jeg håper inderlig at vi får høre mer fra deg Axel.  Jeg gleder meg til neste utgivelse.  Og hadde jeg ikke flytta fra Sørkedalen så hadde jeg selvfølgelig kommet på konserten din, men den ble litt langt å reise fra Brønnøysund.  Kanskje neste gang ……….


Du kan kjøpe vinylplata her.




Her kan du se en video fra takkonserten til Axel og bandet hans.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar