tirsdag 4. oktober 2016

DAGENS BOK: THOMAS ENGER – VÅPENSKJOLD



Cdon.no:
En gammel hemmelighet. Et mørkt kapittel. Noen som er villig til å gå over lik. Dypt i de svenske skoger, på høstjaktens første dag, blir en eldre mann skutt og drept. Det var ikke et vådeskudd.Småbarnsmoren Hedda Hellberg skulle til Italia i tre uker for å pleie sine sår etter farens død. Hun dukker aldri opp på hotellet. Alle spor etter Hedda slutter på Gardermoen. Journalisten Nora Klemetsen kjente Hedda som ung, og involverer seg personlig i Heddas sak, hun kan ikke tro at Hedda har forlatt mann og barn frivillig. Enda mer gåtefullt blir det da Heddas navn dukker opp i forbindelse med drapet i Sverige. Henning Juuls liv dreier seg bare om én ting: å finne svaret på hvem som tente på bygården der hans og Noras lille sønn Jonas omkom. Sporene Henning følger, dukker opp i saken Nora jobber med, og snart befinner de seg begge på farlig grunn. Noen er villig til å drepe for å beskytte sin hemmelighet, en hemmelighet som har forgreininger til et mørkt kapittel i europeisk historie.

Min kommentar:

Bok nr 4 i serien om journalisten Henning Juul ga meg en liten opptur.  Kanskje aller mest fordi min etter hvert gode venn Henning får litt hjelp i å jakte på «de slemme».  I denne boka har hans ex-kone Nora en betydelig rolle.  I tillegg er hennes nye kjæreste med på laget.  En likanes kar som trår til og er behjelpelig med det meste.

Men, og dette «men’et» er ganske stort.  Jeg skulle gjerne blitt litt bedre kjent med disse hovedpersonene.  Jeg kan ikke huske at jeg har blitt skikkelig presentert fra disse, bortsett fra navnet.  Jeg behøver litt mer for å la meg engasjere og bli glad i dem.  Henning har jeg dannet meg et bilde av gjennom nå fire bøker, men disse andre blir bare navn.  Det er synd.

Også denne boka har (altfor) mange nye navn på personer, stedsnavn, hendelser, sidespor osv.  Jeg henger så vidt med, men samtidig føler jeg nå at jeg kjenner forfatteren så pass godt så jeg vet at vi får ikke alle løsninger i denne boka. Jeg kan derfor ikke la meg forstyrre av tanken på "hvem, hva og hvor" jeg skal legge på minne helt til siste bok.

Men jeg vil selvfølgelig anbefale denne spenningsserien om journaisten Henning Juul.  Han har etter hvert blitt en troverdig person som er lett og like.
Jeg håper inderlig at han finner de som er skyldig i at han mistet sønnen sin, slik at han kan få litt ro i sjela.  Forhåpentligvis får vi svar på dette i den neste, og siste boka.       

Her finner du boka som innbundet,  pocketutgave og lydbok

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar