søndag 2. oktober 2016

KVELDENS FILM: UTEN FRYKT (Fearless)





Kanal:  Tv2
År 1993
Skueskpillere:  Jeff Bridges,  sabella Rossellini
Fra filmfront.no:
Amerikansk drama fra 1993. Max Klein er en av de få overlevende passasjerene etter en flyulykke. Han gjør en modig innsats for å redde noen av medpassasjerene og blir hyllet som en helt i mediene. Men det varer ikke lenge før de psykiske ettervirkningene begynner å prege Klein. Hjemme distanserer han seg følelsesmessig fra sønnen og kona. Dessuten ser han ut til å være besatt av en urokkelig tro på at han er fryktløs og usårbar.


Min kommentar.

Jeff Bridges var en av de absolutte hotteste skuespillerne på nittitallet. Han skal visstnok ha uttalt at dette var den rollen han likte aller best i sin karriere.  Men ryktene skal ha det til at det var en annen kjekkas, nemlig selveste Mel Gibson, som først ble tilbudt denne rollen.  Men nå var det Jeff som fikk den, og han gjør som alltid en god figur.  

Jeg husker at jeg så denne filmen rett etter at den var utgitt på DVD, og jeg syntes den var kjedelig, langtekkelig og stillestående.  Nå har jeg blitt ca 20 år eldre, og kanskje litt klokere.  Nå ser jeg filmen budskap, og legger mere merke til skuespiller prestasjonene.  For 20 år siden syntes jeg bare det var dumt  se hvordan Jeff Bridges rollefigur utfordret sin udødelighet.  Nå vet jeg litt mer om posttraumatisk stress og reaksjoner etter kriser.

Men for all del, jeg vet ikke nok.  Derfor er det mye i denne filmen jeg ikke forstår.  Jeg begriper ikke hvorfor den gjør sånn og ikke slik, og hvorfor de forskjellige rollefigurene sier ting som etter mitt hode ikke henger på greit.
Men nettopp derfor er slike filmer så viktige.  Kanskje vi kan lære litt.  Det er aldri feil.
Jeg mener å ha lest et sted at denne filmen benyttes som case for studenter.  Det må bety at det er en viktig film som tar for seg viktige spørsmål.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar