tirsdag 18. oktober 2016

DAGENS BOK: ANNE HOLT – OFFLINE




Fra cdon.no:
Hanne Wilhelmsen er tilbake! Det er vår, og året er 2014. Oslo rammes på nytt av terror. Denne gang er det norske muslimer som rammes, idet hovedkontor til Islamsk Samarbeidsråd i Norge, ISAN, blir sprengt og 23 mennesker drept. Mye tyder på at det er jihadister som står bak. Organisasjonen Profetens Sanne Ummah tar på seg skylden for terrorhandlingene og truer med fler. Skrekken i befolkningen stiger for hver uke som går, uten at politiet synes å komme nærmere svaret på hvem Profetens Sanne Ummah egentlig representerer. Fjernt fra de store begivenhetene sitter Hanne Wilhelmsen i sitt selvpålagte indre eksil på Frogner. Hun har påtatt seg et spesialoppdrag fra Oslos politimester, en uløst forsvinningssak fra 1996. Da Hannes gamle venn og kollega Billy T. oppsøker henne, dypt bekymret over at sønnen ser ut til å ha konvertert til ytterliggående islam, begynner Hanne å innse at et kappløp mot krefter enda farligere enn tidligere antatt er i gang. Mållinjen blir snart skremmende tydelig: 17. mai 2014, selve 200-årsjubileet for Norges Grunnlov.

Min kommentar:

Er det virkelig bare et år siden denne boka kom ut?  Jeg bestilte lydboka hos Blindeforbundet da boka kom, og har følelsen av at jeg har ventet en evighet på lydboka.  Men endelig kom det en mail om at lydboka var tilgjengelig.  Jeg lastet ned, og etter ti og en halv time så er jeg i mål. Og jada,  dette var ti timer med høyspenning.

Nå er det  blitt veldig populært å skrive om bomber og innvandrerproblematikk, men så lenge det er så pass spennende og originalt som det Anne Holt gir oss, så er det helt greit.

Jeg var faktisk ikke klar over hvor mye jeg har savnet Hanne Wilhelmsen og hennes etter hvert så lille verden.  Sist jeg hadde kontakt med Hanne strevde hun i snøføyka i boka 1222. 
Jeg har ikke noen problemer med å identifisere meg med Hanna Wilhelmsen, enten hun er hjelpeløs i snøen på Finse, eller ønsker å leve i total isolasjon i sin leilighet med kun internett som vindu mot verden.  Men likheten mellom meg og mesterhjernen Hanne strekker seg nok ikke lenger enn til rullestolen, og en del sære vaner.

Hva er det med Anne Holts bøker som gjør de så spennende?  Tidligere tenkte jeg at det var fordi Anne har jobba ved Oslo Politikammer, og at hun derfor var så kunnskapsrik og at dette gjorde hennes historier så troverdige. Men Anne Holt har mere ¨å by på.  Hennes fortellinger er så tight, hun har et relativt beskjedent persongalleri, hun broderer ikke i det uendelige på de situasjoner hun gir oss, og hun gir meg som leser tillit i forhold til at hun ikke overforklarer, men har tillit til at jeg har både fantasi og en smule intellekt til å forstå historiens innhold.

Gjenforeningen, om jeg kan kalle det det, med Hanne Wilhelmsen har nå gitt meg lyst til å lese en del bøker og se filmer og TV-serier på nytt.


Gleder meg til gamle og nye bøker fra Anne Holt.

Her finner du boka som  innbundet  og  pocket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar