onsdag 17. januar 2018

FRA PLATEHYLLA: C.C.COWBOYS -TIGERGUTT



1992.  RCA ‎– 74321 112361



Prosjekt  «vinyl til frokost»





Fredrikstadbandet C.C.Cowboys så dagens lys i 1990.  Dette albumet er bandet tredje utgivelse.  Tittelmelodien «Tigergutt» er etter min mening en av Norges absolutte beste rockelåter.  Jeg er svak for Magnus Grønnebergs særegne stemme, og i denne låta kommer den virkelig til sin rett.

Jeg har opplevd bandet live 2 ganger.  Første gang var på Sentrum Scene en gang på midten av nittitallet. Den andre og foreløpig siste gang var på Rockefeller i 2005 eller 2006.  Begge gangene var stemningen i taket.  Uforglemmelig, rett og slett.

Jeg har en forkjærlighet for låta «Tiden».  På en forunderlig måte minner den meg om Tobben og Ero. Den er anderledes enn de andre låtene på plata, og gjør at hver gang jeg hører dette albumet, så stopper jeg litt opp når nettopp dette sporet starter.  Kanskje det er det som er meningen.

Albumet lå 6 uker på VG-lista i 1992, med en 7.plass som beste plassering.  Ut fra det inntrykk låta og albumet "Tigergutt" har gjort på meg, så var jeg sikker på at albumet hadde satt dypere spor , vært plassert høyere opp og over lengre tid på Norges offisielle plateliste.  Men av og til så stemmer ikke den følelsen man selv har for et band og et album med de faktiske salgstallene.

Jeg er overbevist om at dette albumet vil bli stående som et av de beste rockealbum gjennom tidene utgitt her i Norge. Du synes kanskje jeg tar i nå, men bare vent og se.

Er det ikke snart på tide at C.C.Cowboys blir innlemmet i Rockheim Hall of Fame?

Som vanlig så tok jeg et søk i Nrks arkiv, Hvor jeg bl.a. fant en fremføring av Tigergutt fra 1992.
Videre finnes det et klipp fra et spinnvilt intervju med musikk med bandet fra programmet XLTV med Espen Thoresen fra 1999.

Til slutt bør du ta en titt på et fantastisk klipp med et fantastisk band fra programmet Rock 1990.  






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar