torsdag 18. januar 2018

FRA PLATEHYLLA: KNUTSEN & LUDVIGSEN – BRUNOST NO IGJÆN?



Prosjekt  «vinyl til frokost»



1972. Karussell ‎– 2915 030


Det finnes vel knapt en eneste person i dette landet som ikke kjenner til Knutsens & Ludvigsen.  Vi ble alle introdusert for deres univers i 1970 da deres første album ble sluppet.  Denne plata er det andre albumet.  Det kom i 1972.

Jeg må innrømme at jeg var ikke overbegeistret  for disse gutta.  Var vel egentlig litt usikker på om jeg skulle ta dem på alvor.  De var i overkant fjasete, syntes jeg.  Jeg var nok en tenåring som ville framstå seriøs og voksen.  Og så kom det to gale trøndere som kun drev med fjas.  Ikke syntes jeg de var noe særlig morsomme heller. 

Det skulle gå lang tid før jeg knekte K&L-koden.  Ja, jeg var voksen, og langt på vei mot pensjonsalderen da jeg satte meg inn i musikken, teksten, tegningene og alt det andre disse to herrene hadde bidratt med. 

Da jeg tok opp igjen vinylsamlinga for ca 15 år siden, var jeg innom en bruktbutikk i Drammen for å hente et restlager med vinylplater. Disse kassene inneholdt bl.a. en bunke plater med K&L.  Da jeg drev og lastet platene på bilen kom en annen samler forbi.  Han kom dessverre for seint, så det ble ingen plater på han.  Men han la merke til K&L-platene, og tilbød meg en god slump for disse.  Det skulle vise seg at det var flere eksemplarer av hver plate, slik at jeg beholdt en av hver selv, og resten kjøpe min nye vinylvenn.

Jeg ble noe overrasket over at platene hadde tidoblet sin verdi på veien ut av butikken. Men mest av alt var min interesse og nysgjerrighet blitt vekket.  Da jeg kom hjem spilte jeg platene i rekkefølge, og leste det jeg kom over av stoff om disse to trønderne.

Bandet besto av Øystein Dolmen («Knutsen») og Gustav Lorentzen («Ludvigsen»).  De møttes i studenmiljøet i Trondheim på sekstitallet.  
I forbindelse med det første albumet som ble utgitt i 1970 ble K&L presentert for det norske folk gjennom Barnetimen for de minste som gikk på radioen hver morgen kl 08.40 mandag til fredag. Deres grenseløse humor og musikalitet slo an. 

Disse gutta var vel det vi kan kalle multikunstnere.  Noen er rett og slett best i alt.  Øystein Dolmen er en dyktig tegner og har selv tegnet platecover, illustrert visebøker, og skapt figurene i Knutsen & Ludvigsens univers.

I albumet «Brunost no igjæn» blir vi kjent med Bestefar Knutsen. Denne figuren blir det stadig henvist til i senere album.  Den mest kjente sangen fra denne plata er  "Nesevise".






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar