søndag 28. januar 2018

DAGENS BOK: JØRGEN BREKKE – NÅDENS OMKRETS






Fra nlb.no:  
Original krimhistorie med handlingstråder tilbake til 1500-tallet. Den første romanen om den amerikanske drapsetterforskeren Felicia Stone og den norske politimannen Odd Singsaker er en fortelling om disseksjon, gamle bøker, blodige drap og sår som trenger tid for å gro. I 1528 gjør en ung, omreisende fransiskanermunk et kort opphold i Bergen før han drar nordover. Med seg fra byen tar han et utvalg kniver og et ubehandlet skinn. Nesten fem hundre år senere dukker det opp et flådd lik på et museum i Richmond, Virginia, og ett til i et bokhvelv i Trondheim. Begge disse hendelsene ser ut til å ha tilknytning til Johannesboken, en gammel, forunderlig tekst skrevet på pergament.

Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no.  10 t 41 min

Bokelskere er heldige, og særlig vi som leser mye krim,   fordi det har dukket opp utrolig mange forfattere de senere år.  Bare her i Norge har vi flere titalls kvinner og menn som skriver  kvalitetskrim.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke har lest noen bøker av Jørgen Brekke tidligere. Jeg har sett navnet hans, og bøkene hans.  Men det var først i sommer jeg bestilte en bunke bøker av Hr.  Brekke.

Brekke er født i Horten i 1968. Etter det jeg forstår så bor han i Trondheim nå.  Han jobber som forfatter og journalist, men er utdannet lektor.

Jeg var utrolig spent da jeg startet på den første lydboka av Brekke.  Og det tok ikke mange  minuttene før jeg var hekta.   Kanskje aller mest fordi det hele startet med at jeg fikk en guidet rundtur i Edgar Allan Poe-museet.  Det passet meg utmerket.

Neste steg er å bli kjent med etterforskeren Odd Singsaker.  Og det er en mann jeg blir betatt av fra første stund.  Det er sannelig på tide at Trondheim får sin krimhelt.  Men spørsmålet er, - kan han løse en krimgåte som har spor som går 500 år tilbake i tid?  Kanskje med god hjelp av den amerikanske drapsetterforskeren Felicia Stone.

Vi får en makaber historie.  Dette er ikke bare bloddryppende.  Nei, her spruter blodet.  Du skal tåle litt for å komme gjennom denne boka uten inntak av kvalmestillende.  Men spennende er det, - kjempespennende.  Jeg gleder meg til å gå løs på bok nummer to.


Her kan du kjøpe boka som pocket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar