søndag 7. januar 2018

KVELDENS FILM: HEVN







Kanal: Nrk1

Sjanger:     Drama /    Thriller

Skuespillere:     Siren Jørgensen,     Frode Winther,     Trond Espen Seim,     Anders Baasmo Christiansen,     Maria Bock,     Helene Bergsholm,     Rakel Hamre,     Kine Bortheim Jentoft

Regi:     Kjersti G. Steinsbø.

Nasjonalitet:     Norge

År: 2015

Fra filmweb.no:
Ethvert sted bærer på hemmeligheter.  Hvor langt er hun villig til å gå?  Ethvert sted bærer på hemmeligheter, ethvert sted bærer på historier som ties i hjel. 
HEVN er en dramathriller om skyldfølelse, maktmisbruk og fortielse, fritt etter "Dukken i taket" av Ingvar Ambjørnsen.
Under falsk identitet sjekker Rebekka inn på et idyllisk vestlandshotell for å oppsøke eieren - bygdas store sønn, ordførerkandidaten. Begge bærer på hemmeligheter fra fortiden som har satt dype spor.
Rebekka starter et nervepirrende spill for å ødelegge livet hans, bit for bit. Men hevnen har ringvirkninger, og Rebekkas handlinger får konsekvenser for flere enn bare ham.

Min kommentar:

For ca 15 år siden leste jeg boka «Dukken i taket» av Ingvar Ambjørnsen.  Det tar en stund før jeg kjenner igjen historien.  Jeg var ikke klar over at denne filmen var basert på denne boka før jeg leste ovenstående tekst på nettstedet filmweb.no.  

Jeg må si de har tatt seg visse friheter med manus underveis i filmen.  Men heldigvis så går det ikke utover den uhyggelige stemningen og spenningen. Må også gi en honnør til de som har stått for musikken.  Sjelden har jeg opplevd at musikken har dannet et mere riktig bakteppe til en historie. 

Jeg blir litt forvirret over at hele handlingen er flyttet fra Sørlandet til Vestlandet. Jeg skal ikke begi meg ut på noen spekulasjon om hvorfor produsjonen velger Vestlandet som "location".  Kanskje de mener at Vestlandet fremstår mere dramatisk?  

Produksjonen var jo også avhengig av å kunne benytte seg av et hotell. Det var nok hovedgrunnen til at de valgtte Mundal hotel i Fjærland, Song og Fjordane. Jeg var redd for at naturen skulle bli for vakker og ta fokus bort fra den mørke historien.  Men når så tåka kaster sine skygger over bygda.  Ja, da kommer den rette stemningen.

Dette er et norsk, tysk, canadisk samarbeide.

Det hele starter uhyggelig, og etter hvert så bygges opp en uhygge som gir meg gåsehud over absolutt hele kroppen.

Som alltid  irriterer jeg meg over en ting når  jeg ser denne type filmer, og det er hvordan bygdeNorge blir fremstilt.   Jeg tar meg ofte i å lure på om byfolk tror at livet er slik på bygda. Da er det i tilfelle ikke rart om kontrastene synes store og uovervinnelige.



Her kan du kjøpe filmen som DVD  og Blu-ray





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar