tirsdag 30. januar 2018

NY VINYL I POSTKASSA: MIKHAEL PASKALEV – HEAVY



2017.  Braveheart Records  ‎– BH201702


Fra skvis.no:
Paskalev tok verden med storm med slippet av sin første låt, I Spy, som ble en platinumselgende hit i 2013.
Fire år senere er Norsk-Bulgareren endelig tilbake med oppfølgeren til det kritikerroste dubutalbumet, med singler som Witness og Shotgun, som begge har vært listet på både P3 og P13 her hjemme.


Min kommentar:

Jeg kjøpte førsteskiva til Paskalev da den kom ut i 2013.  Forut for denne hadde jeg oppdaget denne talentfulle unge mannen på Urørt fialen. 

I årene etterpå har jeg jo fått med meg at denne artisten har samarbeidet med Jonas Alaska og Billie Van.  Et samarbeide det har kommet mye flott musikk ut av.

Jeg opplever at vi på denne skiva får høre en musiker som har sånn inderlig lyst til å eksperimentere.  Og sett ut fra at førsteskiva ble så pass godt mottatt, så er det modig gjort å bevege seg i det musikalske landskapet.  Det kunne sikkert vært både behagelig og trygt å bli værende der hvor musikken ble så godt mottatt av publikum.

Selv om jeg personlig liker det forrige albumet bedre, så kan jeg ikke la være å bli imponert av det motet artisten viser.

Heldigvis finnes det flere låter på dette albumet hvor jeg hører Paskalev anno 2013.  Men det er ikke mye akustisk igjen på dette albumet.  Her har artisten virkelig lekt seg med å utforske synth og trommemaskiner.

Jeg var jo lenge av den oppfatning at åttitallet ødela musikken.  Årsaken var musikernes økende bruk av synth.  
Men heldigvis så endrer vi oss.  Til og med rockekjerringer som meg kan endre mening.  I dag lytter jeg til all god musikk, med eller uten synth og elektroniske trommer.

Årsaken til at dette albumet låter litt annerledes kan nok være at det faktisk er hele fem år siden debutskiva.   Fem år er ganske lang tid i en ung artists tilværelse.  Særlig når man har så pass mye musikk innabords som denne musikeren har.

Det skal bli spennende å følge Mikhael videre.  Jeg håper at han ikke beveger seg helt bort fra sin akustiske verden.  Men samtidig er jeg spent på hva en så dyktig musiker kan gi meg av opplevelser med sin musikk i årene som kommer. Jeg ser fram til å lytte, lære og like.


Her kan du kjøpe vinylplata.


Du kan høre dette albumet på Tidal og Spotify










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar