mandag 15. januar 2018

FRA PLATEHYLLA: FATHER & SON: SAME



1991.  Plateselskapet A/S ‎– GHP 44


Prosjekt  «vinyl til frokost»


Nok en gang ligger det en ukjent plate på platespilleren.  Jeg har aldri spilt den tidligere.  Det er jo nettopp det som er så morsomt med prosjekt «Vinyl til frokost».  Jeg trekker en plate i blinde, og har ingen kontroll på hvilken plate det blir.  Bortsett fra at jeg passer på slik at det er nye plater hver dag.  Om en plate har blitt spilt og omtalt i bloggen tidligere, så blir det puttet inn i platehylla igjen. 
                                
Far og sønn, - tenk hvor mange potensielle duoer eller grupper med denne sammensetningen som finnes over det ganske land.  Men få gjør som pappa Geir og sønn Johannes, begge med etternavn Myklebust;  Nemlig at de gir ut en plate.  Tøft gjort.  

Jeg vet absolutt ingenting om disse to.  Men etter et søk på Google så ser jeg at pappa Geir i tillegg til denne utgivelsen, har hatt en kort opptreden med Åge og Sambandet i forbindelse  med utgivelsen av albumet «Mot i brystet, mord i blikket, bomben und granaten». Geir har studert ved Musikkonservatoriet i Trondheim samt Musikkvitenskapelig innstitutt ved NTNU.  Han jobber nå som låtskriver, komponist og produsent.  Sønnen Johannes finner jeg ingen opplysninger om, bortsett fra at far og sønn turnerte med sin duo nedover i Europa, og mest i Tyskland og Italia på slutten av nittitallet. Da fikk jeg forklaring på hvorfor de to eksemplarene jeg har solgt av denne Lp’en begge har gått til Italia.

Musikken som blir presentert på denne skiva er lett å like.  Den befinner seg i countryrock-landskapet.  Ettersom albumet er utgitt på Plateselskapet AS, så kan vel de fleste som har fulgt med i norsk musikkliv de siste 30 årene ane hvilken type musikk far og sønn presenterer for oss.  Plateselskapet AS ble startet av herrene Rotmo, Aleksandersen og Tysland nærmest som et dugnadsprosjekt for å få utgitt musikk fra nærområdet, i Miidt- og Nord-Norge.  Selskapet ble senere overtatt av Gunnar Hordvik derav prefikset GH.                                              

Ei fin plate fra Trøndelag.  Så vidt jeg vet har ikke far og sønn gitt ut flere album.  Til det har jeg kun en kommentar; - Synd! 

    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar