lørdag 20. januar 2018

DAGENS BOK: HOGNE HONGSET – TRAKTATEN (2), SKYGGEN





Omtale fra forlaget:
En ansatt i statsbedriften Gassco faller i sjøen og drukner under en fisketur. Var det en ulykke? En mann blir funnet død i bilen sin i Langesund. Døde han av hjertesvikt? Norge og Storbritannia forhandler om en grensetraktat. Oljeselskapene ønsker større innflytelse i utbyggingssaker og manipulerer forhandlingene. En ukjent aktør - Skyggen - synes å være en forbindelse mellom sakene. Politimannen Arve Meyer ser etter hvert et mønster han helst ikke vil tro på. Har noen klart å infiltrere embedsverket i Olje- og energidepartementet? Dette er bok nummer 2 i trilogien Traktaten.

Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no.  varighet 10 t. 37 min.
Da er bok nr 2 i denne trilogien unnagjort.  Og jeg begynner å forstå hva dette handler om.   Jeg slet jo litt med den første boka,  Den var så full om informasjon om et relativt ukjent emne.  Men det gikk bedre etter hvert, og da boka var slutt, så gledet jeg meg til fortsettelsen.

Fordelen med å låne lydbøker hos Blindeforbudets Bibliotek er at jeg kan laste ned bøkene i samme øyeblikk som jeg bestiller dem.  Ja, om de er ledige da. Da dette er  en bok fra 2011, var boka ledig, og jeg slapp å vente.  Herlig!

Jeg treffer igjen etterforskeren Arne Meyer, som i forrige bok var sånn omtrent like kunnskapsløs som denne leseren når det gjelder korrupsjon i oljenæringen.  

For her er det ikke småtterier vi har med å gjøre.  Vi skal faktisk helt opp på departementsnivå.  

Men Arne Meyer har lært.  Han er en klok mann som forstår at ikke alt er slik det ser ut. At en mann faller i sjøen og drukner kan ha flere årsaker.  Det kan være ulykke, selvmord eller drap.  Og hva med den karen som ble funnet død i bilen sin.  Var  det et dødsfall som følge av et hjerteattak?  Var det et selvmord, eller var det et drap?  

Spørsmålene er mange  Og Arne Meyer får en god del vanskelige saker å stri med.

Jeg er så inderlig glad for at jeg holdt ut den første boka, og ikke ga opp underveis til tross for at jeg slet med ukjent miljø, og ukjente begrep.  Nå går alt så meget bedre.  Jeg begynner å fatte hva forfatteren vil fortelle oss.  Jeg føler meg litt klokere for hvert kapittel.

Men fremdeles er det en del løse tråder.  Så jeg gleder meg til den tredje og siste boka i serien.  Jeg må virkelig rose Hogne Hongset for å skrive en så viktig bok, eller faktisk en hel serie på 3 bøker, for å belyse viktige spørsmål om norsk olje- og gassproduksjon.  Det geniale er at han har flettet viktige opplysninger inn i en kriminal roman.

Denne andre boka i serie ender med en virkelig «Cliff-hanger».  Det skal bli spennende å se hvordan ting utvikler seg i trilogiens tredje og siste bok.


Her kan du kjøpe boka som  innbundet , pocket  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar