torsdag 25. januar 2018

TV-SERIE: 13 GODE GRUNNER





Kanal:  Netflix
Sesonger:  1
Episoder:  13
Skuespillere:  Dylan Minnette, Katherine Langford, Christian Navarro
Regi:  Brian Yorkey
Sjanger:  Drama
Land:  USA
År:  2017

Fra Netflix.com:
Mens skolen sørger over Hannah Bakers død, mottar vennen hennes. Clay, en eske med kassetter hun spilte inn før hun begikk selvmord.


Min kommentar:

Jeg oppdaget denne serien for noen måneder siden.  Serien skapte avisoverskrifter og debatter da den begynte å rulle og gå på Netflix.  Reaksjonene var sterke.  Noen mente at serien ville føre til en økning av selvmord blant unge.  Mens andre mente det var en viktig serie, og at den ville virke forebyggende på den alt for høye selvmordsraten for ungdom i tenårene.

Jeg hadde ingen umiddelbar lyst til å se serien:  Men så var det en god venn som anbefalte den. Han sa: «Dette er en serie som alle bør se»   Så jeg tenkte at jeg måtte prøve.

De fleste av oss har opplevd selvmord, i vår nære eller noe mer perifere krets.  Man har vel aldri følt seg så hjelpeløs.  Hva skal man si?  Hvordan skal man oppføre seg?  Kanskje jeg kunne få noen svar om jeg så serien.

Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det gjerne.  Jeg er glad for at jeg ikke er ung i dag.  Generasjon perfekt har mye å stri med.  En middelaldrende dame som meg har rett og slett ikke peiling på hvor problematisk tilværelsen kan være.

I denne serien blir vi kjent med Hannah.   Det er hjerteskjærende å bli kjent med en ung jente etter at hun ikke har sett annen utvei enn å ta sitt eget liv.  Vi får et innblikk i hennes tilværelse i månedene forut for den tragiske hendelsen.  Vi blir kjent med hennes familie og venner. 

Det har blitt skrevet mye om denne serien .  Noen har sagt at dette er en meget viktig serie. Foreldre har blitt anbefalt å la ungdommene se serien.

Etter nå å ha sett serien, så er jeg litt usikker på hva jeg egentlig mener.  I starten var jeg begeistret.  Aller mest fordi dette er et viktig tema, og fordi serien er så original.  Men jeg synes serien ikke holder helt mot slutten.  Den mister noe av sin originalitet, og plutselig har jeg følelsen av å sitte å se en amerikansk TV-film, ja en såkalt B-film.

Jeg er forbannet på de fleste, på lærere, på en del elever og på foreldrene. Men nå må vi ikke glemme at det vi ser skjer forut for Hannahs selvmord.  Da er det lettere å sitte og dømme ut fra at vi vet at det vil skje en katastrofe i ettertid.

Om du skal la din tenåring se filmen?  Da vil jeg svare at det kommer litt an på hvor moden din tenåring er.  Nå har vel de fleste tenåringer adgang til serien uten at de innhenter tillatelse fra sine foreldre.  Men jeg tror uansett at dette er en serie våre unge håpefulle ikke bør se alene.

Serien er viktig i den forstand at den setter søkelys på en viktig og vond sak. Selv om min interesse dabbet litt av sånn litt halvveis ut  i serien, så betyr ikke det at det er en dårlig serie.  Årsaken kan være så enkel som at jeg ikke tilhører målgruppa.  









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar