mandag 22. januar 2018

NY VINYL I POSTKASSA: SIV JAKOBSEN – THE NORDIC MELLOW


2017  The Nordic Mellow ‎– TNM010LP

Jeg innrømmer det så gjerne.  Jeg er svak for kvinnelig singer-songwriters.  I så måte var 2017 et godt år for en samler av norsk musikk. Min personlige samling har fått et realt tilskudd av denne type artister i løpet av året som har gått. 

Denne dama oppdaget jeg litt tilfeldig.  Jeg hørte på radio en dag i romjula, da det var et program som hadde et lengre intervju med Siv Jakobsen fra Bærum.  Det gikk noen minutter før jeg koblet, - men plutselig kom jeg til å tenkte på at «Var det ikke denne dama jeg kjøpte en LP av før jul»? 

Jeg kjøpte nemlig en større bunke tilbudsplater hos min favorittbutikk «Big Dipper» tidlig i desember.  Denne bunken inneholdt en miks av helt nye og litt eldre plater, og en av de nye var dette albumet med Siv Jakobsen.

Jeg ble faktisk overrasket over dette albumet, og det er en positiv overraskelse.  Musikken Siv formidler har en kjølig undertone som gjør meg ekstra nysgjerrig.  Jeg får umiddelbart gåsehud, og det er jo en god følelse, - eller?  For det pussige er at jeg oplever en spenning som varer fra spor til spor.  Musikken griper meg og rører meg.  Jeg må høre mer. 

Jeg begir meg kanskje litt ut på utrygg is når jeg antyder at både tekst og musikk i utgangspunktet kan virke litt enkel.  Men da må jeg skynde meg og legge til at jeg heier på det enkle.  Jeg synes ofte at ting kan bli vel jålete om man skal pakke inn og pynte på ting inntil den opprinnelige meninger er fullstendig kamuflert eller glemt. 

Jeg nevnte den iskalde undertonen.  Det er nok nettopp denne som gjør denne skiva så unik. Ja, og så strykerne da.  Jeg digger disse. Selv om artisten i perioder høres ut som tvillingen til Ane Brun og lillesøstra til Eva Cassidy, så skal jeg ikke bruke dette mot henne.  Jeg har forstått at Ane er et forbilde for Siv. Men selv om stemmen er lik begge disse artistene i perioder, så har Siv Jakobsen plenty egenart.

Jeg har aldri opplevd ei skive som gir meg en så varm-kald følelse. Hele formatet er så lite-stort.
Plata er rett og slett stygg-fin.
-        Om du skjønner hva jeg mener.

Du kan høre albumet på Tidal  og Spotify
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar