onsdag 10. januar 2018

FRA PLATEHYLLA: FREDDY LINDQUIST – MENY


NB!
ALLE FOTO/VIDEOKLIPP  I DETTE INNLEGGET ER FJERNET, DA DISSE BLE FOR STERK KOST FOR MINE SAMARBEIDSPARTNERE

Etter å ha mottatt flere titalls mail som sier at # Innholdet er uegnet for mindreårige, seksuelt innhold" så ser jeg meg nødt til å fjerne foto av platecover og videoklipp da de også vise samme foto.  



Prosjekt  «vinyl til frokost»



Det snakkes ofte om flaggskip i norsk plateproduksjon.   For meg er denne plata et slikt flaggskip. 

Freddy Lindquist er en av de allers ypperste gitarister Norge noen gang har hatt. Han har bidratt til at band som Beatnicks, Vanguards, The Dream og Jumbo har hatt suksess.  Videre har vi sett og hørt Freddy spille i Kjell Karlsens Orkester og Vestlandsfanden.  Han har også samarbeidet med Inger Lise Rypdal, Øystein Sunde, Reidar Larsen, Anita Skorgan, Bjørn Eidsvåg, Lillebjørn Nilsen, Gro Anita Schønn, Dag Spantell, 3 Busserulls, Knutsen & Ludvidsen, Benny Borg, Lilliann Askeland, Wenche Myhre, Finn Kalvik Dollie De Luxe og mange, mange flere.

På den tiden Nrk var eneste tv-kanal så var det vel kbapt et eneste innslag med norske musikere uten at vi skimtet Freddys karakteristiske hårmanke i bakgrunnen.

Freddy Lindquist mestrer alle sjangre, pop, rock, jazz, blues, viser osv.osv.

Freddy var også skuespiller.  Jeg husker spesielt godt filmen «Lukket avdeling».  Absolutt alle jentene ble forelsket i den gitarspillende unge herren.
Du kan også se han med bl.a. Rof Just Nilsen i To På Topp.

På dette albumet fra 1970 bidrar også andre dyktige musikere.  Se bare her: 
Alto Saxophone – Kalle Neuman
Drums – Espen Ruud, Leif Jensen
Engineer – Jan-Erik Kongshaug, Nils Kvam
Guitar, Bass, Flute, Percussion, Vocals, Arranged By, Producer – Freddy Lindquist
Piano, Organ – Geir Wentzel
Vocals – Freddy Dahl

Legg merke til coveret.  Det var helt vanlig med denne type cover på syttitallet.  I hvert fall her i Norge.  Denne type cover  ble ofte omtalt som «puppecover».  Jeg fikk for øvrig advarsel fra Facebook etter å ha delt et youtubeklipp fra denne skiva. Dette ble for sterk for Facebook.

Denne plata har kommet i flere re-utgivelser.  Jeg kjøpte originalskiva med Flower-labelen,  - trodde jeg.  Ja, det har jeg faktisk trodd helt til i dag da jeg åpnet forseglingen for å spille spiva.  Ble rimelig lang i maska da jeg oppdaga at mitt eksemplar er en såkalt uoffisiell utgivelse fra Østerrike.  Men jeg vet hvem du er, du som solgte meg denne skiva i 2004.  Så bare pass deg. Du skylder meg noen kroner.

Det gjør litt vondt å innrømme at jeg har blitt lurt, men jeg skriver dette for å be dere som er ferske platesamlere.  Pass på!  Det er mange som vil ha pengene dine.  Og prisen på brukt vinyl kan være variabel.  Hva er riktig pris?  Jo, til slutt er det den prisen kjøperen er villig til å betale.  Men det forutsetter at de gitte opplysninger om label, pressing og gradering er riktig.  Dette er ting man lærer seg raskt.  Og man lærer seg også fort hvem man kan stole på.  Heldigvis er vinylmiljøet i Norge relativt lite, så useriøse aktører blir fort «luket ut».

Hva er så riktig pris for denne skiva med Flower label? Ifølge nettstedet popsike.com er hittil høyeste pris € 1340, og laveste er € 314, men den billigste er et meget sliten og ugradert eksemplar.  Ja, jeg tror knapt den er spillbar.  Så hvis du har et gammelt eksemplar på loftet, som du tror er søppel.  Vær obs, så du ikke kaster tusenlapper.

Men om du er interessert i dette albumet, så finnes det rimeligere pressinger å få tak i.  For ca kr 300 – 400-  kan du få et flott eksemplar fra Pan Records pressing fra 2010.
Foreløpig ligger ikke dette albumet ute på hverken Tidal eller Spotify.  Men det ligger massevis av klipp ute på Youtube.  Sjekk dem ut.  Mye god og variert musikk.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar