søndag 7. januar 2018

DAGENS BOK: PIERRE LEMAITRE – CAMILLE







Fra forlagets omtale:
Kriminalførstebetjent Camille Verhoevens nye venninne er vitne til et ran på Champs-Élysées i Paris og overlever ved et rent mirakel. Men hun er skadet for livet. Det blir en helt personlig sak for Verhoeven å finne igjen gjerningsmannen, ikke minst fordi denne åpenbart vil gjøre hva som helst for å finne henne igjen og avlive henne.

Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no:  10t 48 min

Bok nr 3 i serien om den 145cm høye Camille Verhoeven.  Fy Flate , sier jeg bare.  Dette er en mann som, til tross for  at han ikke akkurat ruver i terrenget, har et eller annet som i hvert fall apellerer til meg.  

Ja, jeg vet, - det blir mye snakk om Lemaitres høyde.  Men etter å ha blitt kjent med karakteren, så begynner jeg å forstå hvorfor forfatteren har gitt oss en etterforsker som er en type antihelt.  Ja, hans figur er vel nærmere det vi i tidligere litteratur og norske folkeeventyr kalte en pusling eller en lite sprett, - alt etter som.
 
Jeg har lest sikkert hundrevis av krimbøker. Har lest mest fra nordiske forfattere. Og heltene har som regel vært en mix av:
-        Alkoholiserte skinnmagre typer.
-        En ensom ulv.
-        Motorsyklende dame i skinndress.
-        Eldre herre med yngre kone, en eller flere ex-koner, og en drøss med barn i ulike kull.
-      Andre yrkesgrupper, som journalister, advokater m.fl

Her møter vi altså en bitteliten mann som blir større og større for hver bok. Og i denne boka fokuserer jeg faktisk mindre på høyden hans. Jeg lar meg heller imponere av hans evne til å etterforske de sakene han får tildelt.

Men denne gangen møter vi en annen Camille.  Da en ung uidentifisert kvinne blir offert for et tilfeldig ran, og de finner Camilles telefonnr på hennes anropslogg, viser det seg at dette er en dame med en svært nær tilknytning til vår helt.  Det betyr at han må trekke seg litt unna etterforskningen.   

Men vår mann han velger å holde tett om sin nære relasjon til offeret.  Og som vanlig når man unngår sannheten, så fører det ene til det andre.  Verhoeven må navigere seg med ekstra varsomhet fram mot en mulig løsning.  Vil han klare det, eller vil sannheten innhente etterforskeren?

Uansett, - dette er en jakt uten like.  Jeg begynner å ane løsningen et godt stykke før slutten.  Men vet du hva; - det gjør egentlig ingen verdens ting.  Fordi det er selve jakten som er spennende.

Når det er sagt, så er jeg bittelittegranne skuffa.  Jeg har et inderlig ønske om at kvaliiteten på en forfatters bøker skal øke i hver bok som blir utgitt.  Men her opplever jeg en liten nedgang i min interresse sånn midtveis i boka.  Men det drar seg til igjen.  Og det kan være at jeg bare opplever dette lille downperioden ette den forrykende starten  som forfatteren gir oss.    

Jeg har en oppfordring.  Les boka, eller les alle 3 bøkene om denne stole lille etterforskeren. God fornøyelse.  Det er bare å glede seg.

Her kan du kjøpe boka som innbundet , pocket  og som

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar