tirsdag 16. januar 2018

FRA PLATEHYLLA: TORBJØRN EGNER – KLATREMUS OG DE ANDRE DYRENE I HAKKEBAKKESKOGEN


1966.  Musica  ‎– MUS-LP 204-S


Prosjekt  «vinyl til frokost»



Dette var virkelig et morsomt gjenhør.  Det får meg til å tenkte på min egen barndom og barnetimen for de minste. Jeg husker godt at selv om jeg gledet meg til å begynne på skolen, så var det spesielt en ting jeg ikke var så begeistret for. De første årene jeg gikk på Hilstad skole så startet skoledagen kl 09.00.  Heldigvis .  så bodde jeg så nært skolen, så jeg brukte knapt et kvarters tid på å løpe ned bakken, snarveien over elva og så den siste motbakken opp til Klokkargården, eller Gamleskolen som vi kalte skola vår. Jeg var da nødt til å stikke av gårde hjemmefra i det Barnetimen for de minste startet klokka ti over halv ni, så derfor gikk jeg glipp av programmet jeg likte så godt.

Den aller første grammofonplata jeg hørte var faktisk en singel med Torbjørn Egner. Det var Karius og Baktus.  Det var en venninne av meg som hadde fått denne plata i bursdagsgave.  Jeg opplevde dette som en åpenbaring.  Tenk å kunne høre en fortelling om og om igjen akkurat når jeg selv ville.  

Kanskje min skjebne ble bestemt allerede da jeg som 5-åring oppdaget platespillerens magi. Jeg ble smittet av et uhelbredelig virus kalt "platesamler".

Vi kjenner alle til Egners figurer.  Dette albumet tar oss med til Hakkebakkeskogen hvor vi møter gamle kjente som Morten Skogmus, Klatremus, Bamsefar, Mikkel Rev, Bestemor Skogmus, Bakermester Harepus, Bakergutten, Petter Pinnsvin, Brumlemann og mange flere. 

I starten av fortellingen er det ikke bare idyll i skogen.  Det er konstant jakt på de minste og mest sårbare, nemlig musene.  Og for å lure Mikkel Rev må Bakermester Harepus ty til skitne triks.  Som vi forstår, så er konfliktnivået rimelig høyt. 

Her må noe gjøres, og dermed blir det vedtatt en ny lov i Hakkebakkeskogen. 
1.   Alle dyrene i skogen må være venner.
2.   Ingen får lov til å spise hverandre.
3.   Den som er doven og ikke finner mat selv, må ikke ta mat fra andre.

Egners fortelling om Hakkebakkeskogen ble første gang presentert i Barnetimen for de minste på radio i 1952.
Det er helt utrolig at en fortelling som ble skrevet for nesten 70 år siden er like aktuell og populær i dag.

Tror ikke jeg har spilt denne plata siden jeg satt barnevakt for mine yngre søstre på slutten av sekstitallet.  Min vinylplate bærer preg av å være velbrukt.  Det knitrer og suser under avspilling.  Men det gjør ingen verdens ting.

Dette er mannskapet som har skapt fortellingen, komponert musikken musikken og gitt stemme til figurene.
  
    Musikalsk leder:  – Egil Monn Iversen
    Tekst / musikk – Thorbjørn Egner
    Musikk – Christian Hartmann
    Bakergutten – Birgit Strøm
    Bakermester Harepus – Arne Lie
    Bamsefar, En Vennlig Bjørn– Arne Lie
    Bestemor Skogmus Sølvi Wang
    Bjørnemor, Hans Kone – Sølvi Wang
   Klatremus, En Lystig Mus – Birgit Strøm
    Konen På Gården – Evy Engelsborg
    Mannen På Gården– Gerhard Bjelland
    Mikkel, En Farlig Rev – Knut Risan
    Morten, En Flittig Mus– Ståle Bjørnhaug
   Petter Pinnsvin – Gerhard Bjelland
    Stabbursmusa – Birgit Strøm

Du kan møte Klatremus og alle de andre dyrene i Hakkebakkeskogen, på Tidal og  Spotify









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar