mandag 22. januar 2018

TV-SERIE : THE GOOD WIFE






Kanal Netflix
Sesong/episoder: 
1 - 23.
2 - 23,
3 - 22,
4 - 22,
5 - 22,
6 - 22,
7 - 22.
Skuespillere:  Julianna Margulies  Michael J. Fox  Matt Czuchry    Christine Baranski    Archie Panjabi    Alan Cumming    Jeffrey Dean Morgan   Gary Cole  Stockard Channing  Brian Dennehy
Land:  USA

Fra Wikipedia:
Serien handler om Alicia Florrick, kona til statsadvokaten i Cook County, som gjenopptar advokatkarrièren etter at mannen ble involvert i en offentlig sex- og korrupsjonsskandale.
The Good Wife tar for seg flere handlingsforløp; noen som påbegynnes og avsluttes i hver episode, og noen som går over flere episoder. Den føljetongaktige strukturen ble veldig tydelig i TV-seriens femte sesong, hvor Alicia og kollegaen Cary starter et nytt advokatfirma sammen.

The Good Wife har fått god kritikk og vunnet flere bransjepriser, blant annet fem Primetime Emmy Awards. Skuespillerne i serien har også fått mye ros, spesielt Margulies, som har vunnet to Primetime Emmy Awards, en Golden Globe, en Critics' Choice Television Award og to Screen Actors Guild Awards for rollen som Alicia. TV-serien har i tillegg fått mye god kritikk for skildringen av sosiale medier og bruken av internett i samfunn, politikk og jus


Min kommentar:

Du har sikkert opplevd dette du også.  Du begynner å se på en TV-serie.  Klokka er alt for mange, du skal på jobb i morgen.  Kanskje ser du på partneren din, om du har noen og sier «skal vi ta en episode til»  Og før du aner ordet av det har du gjort unna  4- 5 episoder.  Det blir alt for lite søvn, men det hele gjentar seg neste kveld.  

Jeg startet på denne serien like før jul.  Heldigvis var det ikke så mye annet fristende å se på TV i jula, romjula og nyttårshelga, så da fikk jeg sett noen sesonger.   Ja jeg vet, det er nesten litt flaut å si at jeg har sett nærmere 160 timer på denne serien den siste måneden. 

7 sesonger kan bli litt voldsomt. Jeg holdt på å miste interessent litt over halvveis i serien.  Men så skjer det ting som løfter serien, og jeg MÅ få med meg resten.

Jeg behøver kanskje ikke å si at jeg er svær glad i rettsdrama.  Den første serien jeg husker fra denne kategorien er Love og rett i L.A. som gikk på norske TV-skjermer tidlig på nittitallet.  Siden har jeg sett mange filmer og serier hvor advokater har vært hovedpersoner.
Jeg har hatt «The good wife» på lista lenge.  Det var en anmelder som anbefale serien.  Tror det var på Tv2s GMN. 

Jeg liker hvordan de har skildret miljøet i denne serien.  I tillegg så er sakene aktuelle og de er sammenlignbare med ekte saker som vi kjenner fra media.  Det er helt sikkert tilsiktet. 

Også når det gjelder den politiske delen av serien framstår den som troverdig.  Vi følger Peters valgkamp  i det han forsøker å stille til presidentvalget.  Men det er ikke lett å kjempe mot Hillary og Bernie.

Foreløpig ble det satt et punktum for denne serien i 2016.  Kan det ha noe med det ekte presidentvalget å gjøre?
Uansett så er dette en underholdende serie. 

Men jeg reagerer på alkoholforbruket i serien.   Drikker virkelig amerikanerne så mye.  De har flaska tilgjengelig i skuffen på kontoret, de tar en drink i lunsjpausen, og med kollegaer etter jobb.  Og når de kommer hjem så er det forsyne meg et glass vin eller en drink med en gang de kommer inn døra.  

Ingen har venner.  Ja, de har kollegaer, men ingen ekte venner.  Familien er viktig.  Ja, faktisk så viktig at man velger å leve på en løgn for å holde fasaden lengst mulig.  Man kjenner ingen andre enn familie og kollegaer.  Og man ligger med kollegaer om sjansen skulle by seg.  Og politikere ligger med alle.  Tja, kanskje ikke så usannsynlig.

Personlig likte jeg gjensynet meg skuespiller Stockard Channing  som spiller Alicias mor.  Første gang jeg så denne spreke damen var i filmen «Grease» hvor hun spilte den rødhårete Rizzo.  Damen er like flott enda.  Det
er utrolig hvor godt hun holder seg. Fødselsattesten sier at hun er født i 1944.  Enkelte holder seg irriterende godt.

Jeg anbefaler denne serien som er noe av det bedre jeg har sett innen sjangeren rettsdrama.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar