søndag 14. januar 2018

DAGENS BOK: HOGNE HONGSET – TRAKTATEN 1, VARSLEREN






Fra nlb.no:
En politimann blir interessert i en tilsynelatende enkel ranssak. Det er noen detaljer som ikke stemmer. Han begynner å grave, og finner tråder inn i norske og internasjonale oljeselskaper. En teknolog i Norsk Hydro oppdager at et stort utbyggingsprosjekt på norsk sokkel blir manipulert. Gjennom tilfeldigheter møtes politimannen og teknologen. I felleskap nærmer de seg krefter som på ingen måte ønske at noen skal få innsyn i det som foregår. Dette er den første boken i en trilogi.

Min kommentar:
Lydbok fra nlb.no varighet:      12 t. 26 min.

Jeg oppdager av og til nye norske forfatter.  Og om disse skriver krim, - ja, da er jeg temmelig rask med å bestille de bøker som er tilgjengelige.  Det viste seg at denne forfatteren hadde ikke bare skrevet en bok, men en serie på tre bøker.

Min nyoppdagede forfatter er altså Hogne Hongset.  Det er nesten utrolig at jeg ikke har oppdaget denne karen tidligere.  Han er jo Vegaværing! Og det er jo faktisk jeg også ettersom jeg er både født og døpt på Vega.  Hogne ble født i 1940, og var fakttisk hele 70 år før han debuterte som krimforfatter.  Men etter det jeg forstår så har han skrevet faktabøker før han dro til med en krimbok.

I tillegg til forfatter er Hogne Hongset en organisasjons- og fagforeningsmann.  Han har jobba i oljebransjen i mange år, bl.a. mange år som informasjonssjef i Statoil.


Så takket være Wikipedia så har jeg blitt litt kjent med Hogne Honset, og er klar til å starte med bok nr 1, Varsleren, i tilogien Traktaten.
Men oi oi oi, som jeg sliter i starten.  Jeg har nok for lite kunnskaper om ojenæringen og energipolitikk for helt å henge med. Det hjelper ikke bare å kjenne et par oljearbeidere.

Men jeg bestemmer meg for å ikke gi opp.  Når man mangler kunnskap, så får man lete og lære. Og om jeg skulle lære noe av en krimroman, så tror jeg forsyne meg at det er første gangen.  

Jeg liker at forfatteren gir oss en blanding av  fiksjon og virkelighet.  Statsråder og selskaper er tilstede under eget navn.  Her får vi presentert en krimfortelling med en god miks av konspirasjonsteorier.
Vi følger etterforskeren Arne Meyer, som jeg mistenker har nesten like lite kunnskaper om norsk olje industri og politikk som meg.  Men vi vil lære, både Meyer og meg.

Det er tydelig at forfatteren vil bruke sin stemme til å si noe.  Men om dette er sannheten vi får servert her.  Ja, se det  vet ikke jeg….enda.  Det kan se ut som om den norske oljeindustrien er i lomma på engelskmennene.  Og Norsk Hydro gjør litt som de vil.  Stortinget og den norske regjeringen synes ikke ha nok kontroll. 

Det er mye å holde styr på.  Men jeg mistenker at årsaken til allle opplysningene og alle detaljene  er at forfatteren driver litt voksenopplæreing.  Og det er han faktisk nødt til for min del.  Jeg tenker at det i denne boka blir lagt et grunnlag for de to neste bøkene.  Og da får jeg heller tåle at det blir mange detaljer og ukjente ting å holde styr på.

Men misforstå meg ikke; - Dette er ikke ei ren faktabok.  Vi får nok av spenning.  Vi får slosskamper, og kanskje drap.  Jeg føler at selv om noen saker blir løst, så er det likevel en del løse tråder.  Jeg vil tro at disse trådene tas opp i neste bok.  Og selv om dette var en litt tung bok å komme gjennom, så ser jeg faktisk frem til bok nr 2 i serien.  Og det beste av alt, - Jeg har faktisk lært litt om norsk olje og gass-produksjon, og om politikk som et styringsverktøy for denne næringen.

Her kan du kjøpe boka som innbundet , lydbok på cd
og pocket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar