lørdag 13. januar 2018

FRA PLATEHYLLA: LION & THE LAMB: SAME



1978.  Polydor ‎– 2922 026




Prosjekt  «vinyl til frokost»




Av og til oppdager jeg skiver i egen platesamling som jeg ikke har spilt eller at artistene er totalt ukjente. Dagens tilfeldige frokostplate er en slik plate som har ligget urørt i årevis.   

Jeg kjøpte denne plata for en tier.  Den lå i en restekasse utenfor en platebutikk i Torggata i Oslo. Dette var en gang tidlig på åttitallet.  Jeg hadde ikke hatt tilgang til så mange platebutikker før jeg flyttet til Oslo, så da jeg fant ut at jeg kunne øke platesamlingen min med noen LP’er for en billig penge, så var funnet av disse billigkassene som ofte sto ute på fortauet foran platebutikkene som å ha oppdaget platesamlernes Mekka.  

Men det var slett ikke alle disse platene som ble spilt. Som f.eks denne plata av Lion & The Lamb.  Et band jeg ikke ante noen ting om, - ikke før jeg hørte en låt på radio for noen måneder siden.

Som de aller fleste er klar over, så var Nordland det første fylket hvor de klokeste av de kloke fant ut at de skulle slukke FM-nettet aller først.  Så da satt jeg her, så nære sentrum i Brønnøysund by som det er mulig å komme, men ca 14 radioer, -----og ikke en lyd.  FM-nettet var avgatt ved døden og DAB signalene nådde ikke inn til min nyinnkjøpte DAB-radio.  Hvorfor?  "Betong i gulv og vegger" sa ekspertene.

Men denne kjerringa visste på råd.  Jeg lastet ned et titalls apper på min mobil, kjøpte crome cast audio, og dermed var jeg i gang.  Fordelen var at jeg oppdaget en helt fantastisk radiostasjon for sånne nerder som meg, som kun samler på norsk musikk.  Ja, jeg snakker om «Ordentlig Radio».  Sjekk ut den kanalen folkens.  Du finner den her . Og det programmet jeg tilfeldigvis var innom var «Hus forbi».  Et program som tar for seg norske band som ikke har fått den oppmerksomheten de har fortjent.

«Lions & The Lamb», tenkte jeg, «har ikke jeg en LP med de gutta der».  Joda, plata ble tatt fram, og spilt opptil flere ganger. 

For å presentere bandet sakser jeg litt fra min favoritt platebutikk Big Dipper som har skrevet dette om bandet og plata i forbindelse med at dette albumet har blitt reutgitt.
«Lion & The Lamb var en duo bestående av Finn Dag Steiro og Egil Bjørnholdt og kom etter hva vi forstår fra tjukkeste Vestfold, nærmere bestemt Tønsberg og Åsgårdstrand. Blikket hadde de imidlertid rettet mot den amerikanske vestkysten med stjerner som America, James Taylor og Crosby, Stills & Nash på horisonten. Albumet ble spilt inn i legendariske Rosenborg Studio med kremen av norske studiomusikere (Freddy Lindquist, Terje Venaas, Knut Riisnæs, Iver Kleive etc) og låter som platene gjorde i det studioet på den tida, av høy internasjonal klasse. At deler av albumet senere ble tatt med til Usa for ny mix i Warner Brothers storstue Burbank Studios gjorde heller ingen skade, dette låter helt fantastisk.
Bandet holdt sågar på å lande en kontrakt med Warner i USA og planen var å spille inn en EP med amerikanske topp-sessionmusikere, men Polydor i Norge ønsket ikke slippe dem ut av kontrakten. Trist da også at Polydor i tillegg gjorde en slett markedsføringsinnsats da plata ble sluppet, den solgte bare noen hundre eksemplarer og er i dag en obskuritet.
Gleden er derfor stor når denne plata atter en gang ser dagens lys, med nydesignet og tidsriktig coverart, eksklusivt billedmateriale og selvsagt 180-grams vinyl.
Plata er trykket i begrenset opplag 500 eks. og flesteparten av platene er allerede solgt til utlandet, vi anbefaler derfor at man er rask med å bestille denne. Selges eksklusivt i Norge av Big Dipper. Det optimale soundtrack til late sommerdager tør vi påstå!»

Litt morsomt å få bekreftet at den plata som snurrer på min platespiller nå er en obskuritet, - til en tier.

Jeg vil anbefale at du skynder deg å kjøpe LP’en.  Dette er faktisk en skatt i enhver platesamling.  Det føles litt dumt å si at det låter unorsk.  

Så vidt jeg forstår eksisterer duoen Lion & The Lamb enda.  Om de spiller og turnerer mye, vites ikke.  Men jeg bare minner duoen på at vi nå har tatt i bruk kalenderen for 2018, og at det dermed er 40 år siden 1978 da dere slapp dette flotte albumet.

Til slutt:  Sjekk dette stjernelaget som bidrar på innspillingen.  Kanskje ikke så rart at dette låter bra:
Backing Vocals – Alex , Audun Kleive, Svein Gundersen, Torfinn Kleive
Bass – Bob Hadaway, Terje Venaas
Drums – Tom Metall
Drums, Percussion – Guggen Tøraasen, Svein Christians
Guitar – Bjørn Christiansen (2), Freddy Lindquist, Ronny Gyldensteen, Steve Cooling
Keyboards – Brynjulf Blix
Keyboards, Piano [Wurlitzer], Piano, Backing Vocals – Iver Kleive
Producer – Johnny Sareussen
Saxophone – Knut Riisnæs
Saxophone [Tenor] – Knut Riisnæs
Vocals, Guitar [Acoustic] – E. Bjørnholdt Jr., F. D. Steiro

Dere kan høre musikken på Tidal og Spotify





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar