onsdag 3. januar 2018

FRA PLATEHYLLA: DRAMA – BREAKING AWAY





Prosjekt  «vinyl til frokost»



1982.  Desperado Records ‎– DLP33005

I 1982 ble hele Norge oppmerksom på en ung vennegjeng fra Larvik, da dette albumet ble utgitt. 

Jeg husker at jeg så et klipp med dette bandet på et  ungdomsprogram, muligens «Halvsju», og tenkte «Jøss, dette var bra».  Det aller mest imponerende var at bandet besto av fire gutter på 14-15 år.  

Det var nok litt for snill musikk for meg på den tiden.  Jeg ville ha det råere og tøffere.  Men jeg oppdaget fort av "kidsa" likte Muffe og Gækki. Ordet «kidsa» var kanskje ikke funnet opp i 1982, men dere skjønner hva jeg mener.

Dette var bandets aller første album. Det skulle bli et album til, før Muffe og Gækki dannet en duo.  Men de gikk tilbake til Drama i 1987. Og da kom det et par album. 

Ifølge Store norske leksikon spilte Drama uskyldig popmusikk.  Jeg vil heller si at Drama var Norges aller første boyband. Senere boyband kjennetegnes ved at alle synger, og danser.  Mens andre musikere spiller instrumenter.  Ofte opptrer de til playback.  

Men slik jeg husker Drama så spilte de alle selv.  Eller det vil si.  For noen år siden var jeg i Larvik og kjøpte en større platesamling hos en kar som fortalte at han hadde spilt sammen med Drama, uten  være fast medlem av bandet. Så da kan det være at de benyttet seg av ekstra, innleiide musikere i perioder  

Jeg kan heller ikke huske at gutta i Drama danset så mye.  Jeg begynner å bli en gammel dame, så jeg kan jo ha glemt litt.  Men det jeg ikke har glemt er at jeg leste et sted at bandmedlemmene selv mener at låta Daydreamer (Breaking Away) er den låta som er den mest typiske Drama-låta. Du kan jo høre på låta og bedømme selv.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar