lørdag 27. januar 2018

DAGENS BOK: TRUDE TEIGE – PASIENTEN







Fra forlagets omtale: 
Han kalte seg Krøsus og var psykiatrisk pasient på Dikemark i over femti år. «De dreper pasienter her», er det siste han hvisker før han dør i 1993. En av de få som snakket med Krøsus, var lille Julia. Forsvinningen: I 2002 forsvinner den da atten år gamle Julia sporløst fra Enden, en liten bygd på Sunnmøre. Drapet: Etter mange år kaster et drap nytt lys over både Julias forsvinning og det som foregikk på et nervesanatorium på Julias hjemsted. Når Kajsa Coren får en privat forespørsel om å undersøke hva som kan ha skjedd med Julia, bringer det henne rett inn i drapsetterforskningen.



Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no.  9 t. 59 min

Jeg gleder meg alltid over en ny bok fra Trude Teige.  
Den dama gir oss alltid gode krimgåter, dog kanskje ikke så veldig original denne gang.  

Jeg har lest mange bøker hvor handlingen foregår innen psykiatrien, og sett enda flere filmer fra samme miljø.  Jeg bare nevner filmen som kanskje startet det hele, nemlig  "Gjøkeredet".  

Som regel handler det om overgrep mot en gruppe pasienter som tradisjonelt sett ikke har hatt den beskyttelse de burde hatt krav på.  Vi liker å tro at her i landet er alt på stell, og at det har vært slik i lande tider.  Vi føler at vi er så mye bedre enn alle andre land på de aller fleste områder.

Nok en gang forflytter forfatteren seg i tid, og hver tid har sin uløste gåte.  Kajsa og hennes ektemann er et uslåelig team når det gjelder å nøste opp tråder fram mot en løsning.

Dette er virkelig uhyggelig.  Det er noe med stemningen i slike historier fra psykiatriske sykehus, og særlig da fra nedlagte avdelinger og bygninger.

Den mest spennende personen i denne boka er uten tvil Krøsus.  Denne gåten av en mann som var pasient på Dikemark sykehus i mer enn 50 år.  Ingen kan svare på hva som feilte han, eller hvorfor han var der.  Etter hvert fikk han noen små fordeler og en av dem var at han fikk sitt egen arbeidsrom hvor han produserte parfyme.  

Jeg mener å huske at jeg for en tid siden så et TV-innslag hvor forfatteren Trude Teige var på Dikemark sykehus.  Hun gikk rundt i kjelleren der, bak løste dører ble det oppbevart flasker og kolber med diverse innhold. Kanskje dette var Krøsus private laboratorium.  

Dette er en krim jeg trygt kan anbefale.  Du behøver ikke å ha lest de foregående bøkene om Kajsa Coren, men det er selvfølgelig en fordel.  Du vil uansett oppleve den spenningen som denne boka gir.

Her kan du kjøpe boka som innbundet , pocket og lydbok på cd


Jeg har tidligere skrevet blogginnlegg om disse bøkene av Trude Teige:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar