Musikkblogg. Bokblogg. Filmblogg. Altså: - en blogg om musikk, bøker , film, TV-serier og mine minner fra en ikke alt for fjern fortid.
Du finner også en del brukt vinyl til salgs under etiketten "SALG brukt VINYL".
Jeg kjøpte mitt første album med Bjørn Berge i 1999.Siden har det blitt et par cd’er til og da
det forrige albumet ble utgitt på vinyl, så havnet det selvfølgelig i
platehylla mi.
Det forrige albumet, «Mad Fingers Ball»kom i 2013.Det var derfor nå på tide at det kom ny musikk fra Berge nå.
Jeg har aldri hatt gleden av å oppleve soloartisten Bjørn
Berge live.Men jeg har jo opplevd han
på scenen sammen med Vamp, hvor han har vært fast gitarist.Og jeg
kan ikke si noe annet enn at bandet gjorde et klokt valg da de valgte akkurat denne karen til å traktere gitarer i bandet.
Jeg er glad i all musikk.Men når jeg hører real blues slik Berge presenterer bluesen, - ja, da
kjenner jeg at denne musikken rører meg litt ekstra.Jeg kan egentlig ikke forklare hva det er
jeg liker så godt.Men det hjelper jo på
at Berge er en meget habil gitarspiller, og har en stemme som passer godt til
formidling av blues.
Sjangermessig så lener Berge sin blues seg på dette albumet mot rock.Vi får servert en rekke gitarsoloer. Rytmen
dunker tøft og hardt.Ja, jeg måtte
faktisk koble ut sub-høyttaleren på et par låter, da jeg fryktet av naboen
under skulle få murpuss i hodet.
Nei, det er ikke akkurat «nybrottsarbeid» som blir presenter
på denne skiva.Men hva så?Jeg vil ha rå og rocka blues.Og det er nettopp det jeg får fra denne
artisten.Jeg digger det.
Amerikaneren Ellis Del Sol har skevet tekstene og Dagny
Christophersen bidrar med koring.
Tør jeg håpe på at dere som er artistansvarlige har fått med
dere denne utgivelsen, slik at soloartisten Berge dukker opp på Rootsfestivalen
i Brønnøysund i sommer?
Dette er bok nummer to om Inger Johanne Vik, hvor kriminalpsykologen og
hennes politi-mann Yngvar Stubø blir stilt overfor noe som kan minne om en
seriemorder uten motiv. Det eneste fellestrekket er at ofrene er relativt kjente
mennesker.
Min kommetar:
Lydbok fra nlb.no. 14t 05min.
Da er den andre boka om Inger Johanne og Ynvar unnagjort.Det er så hyggelig å lese denne serien på
nytt.Det føles nesten som å møte venner
.Og denne boka er det faktisk nå ca 15 år siden jeg leste første gang.
Jeg husker noe, men slett ikke alt.Jeg har lest andre bøker som jeg leste første gang for ca 14 – 15 år
siden.Og jeg når jeg sammenligner bøker
som er utgitt på samme tid, så må jeg bare si at Anne Holts historier holder
seg svært godt.
I denne romanen må våre venner jobbe med en sak hvor en drapsmann velger ut sine
ofre ut fra kun et kriterie, nemlig at de er kjendiser. Hva er hans motiv?Er det så enkelt at han kun blar opp på en
tilfeldig side i «Se og Hør» for å velge sine offer?
Denne saken ser komplisert ut.Når så drapene skjer påen særs
makaber og utspekulert måte, så er ikke dette en historie for sarte sjeler.
Anne Holt er en tøff dame. Hennes iboende råskap gjenspeiler seg i
bøkene hennes.Derfor digger jeg både
dama og bøkene hennes.Hun klarer på
mesterlig vis å gi oss nye, originale historier.En bok av Anne Holt blir, etter min
mening,aldri kjedelig.
Det er få som klarer å gi liv til et persongalleri som Anne Holt.Jeg ser øyeblikkelig for meg hver eneste
person som blir presentert i historien. Både etterforskere, drapsoffer og deres
familiemedlemmer, - ja, til og med drapsmannen blir vi kjent med.
I forrige bok ble Inger Johanne og Yngvar kjærester. Når har de fått et
barn, og Inger Johanne har for tiden barselperm og tilbringer tidene hjemme med
deres lille datter.Så egentlig skal hun
bare nyte dagene og konsentrere seg om familien.
Men Yngvar klarer naturlig nok ikke å legge fra seg saken når han kommer
hjem.Som etterforsker lever han med
saken 24 – 7.Og ettersom Inger Johanne
er en dame med høy kompetanse, så er det jo naturlig at de to sitter og
diskuterer drap ved middagsbortet.
Og Inger Johanne er jo en siirkushest.Når hun lukter sagmugg, så klarer hun ikke å holde seg unna.Men hva er det med Inger Johanne?Det aner meg at det finnes en gåte på det
helt private plan.Altså, - enda mere
spenning.
Jeg koser meg virkelig mens jeg leser gamle bøker om igjen.
Her kan du kjøpe boka som pocketutgave eller lydbok på cd
Da har Nrk sluppet årets artister og deres låter til MGP
2019.Listen over artister inneholder
noen kjente artister, men kanskje for mange, enda flere ukjente.Heldigvis finner vi et par overraskelser. Disse skal jeg komme tilbake
til.
Melodi Grand Prix er et av Norges lengstlevende
tv-programmer, og den første utgaven ble kringkastet i 1960. Siden har
konkurransen blitt arrangert hvert år, med tre unntak: I 1970, da NRK boikottet
Eurovision Song Contest; i 1991, da NRK avlyste konkurransen; og i 2002, da
Norge ikke var kvalifisert til Eurovision Song Contest.
Den aller første vinnermelodien fra Norge var «Voi Voi» med
Nora Brockstedt.
Her er et foto av min singel. Som foto viser, er den temmelig mye spilt.
Så over til årets artister og låter:
Adrian Jørgensen: «The Bubble»
Tekst og melodi: Jonas McDonnell, Aleksander Walmann og
Kjetil Mørland
Vokal: Oda Kvingedal Larsen
Starter jeg med vinnerlåta?Ja, kanskje det.Det kan være at jeg er en smule
lokalpatriotisk nå ettersom Adrian er fra nabokommunen.
Jeg likte låta allerede fra første
avspilling.
Bindalingen Adrian Jørgensen ble kjent for det norske folk da
han (nesten) vant «The Voice» i 2013. Ikke spør meg hvem som vant det året, for
det husker jeg ikke.Men jeg husker
meget godt at Adrian ble nr 2.Jeg mener
å huske at han deltok i «Idol» og/eller var det «X-faktor» før han endelig fikk
vise seg fram i «The Voice».
Adrian er heller ikke ukjent med MGP-sirkuset. I 2017 var han
korist for JOWST og det norske bidraget «The Moment»i den internasjonale finalen.I 2018 var han korist for Aleksander Walmann
på «Talk To The Hand» i den norske finalen.
Dette var den første av årets låter jeg hørte, og jeg likte
den umiddelbart.Adrian synger alltid
bra.
Men nå har jeg hørt låta et titalls ganger.Det som er merkelig er at den har tapt seg bittelitt etter mange avspillinger.Den blir
litt ensformig, rett og slett.
Det skjer noe rart under avspilling på Spotify.Etter caminutt så øker volumet slik at det ble ganske ubehagelig.Jeg måtte skru på volumknappen.Om dette er en teknisk feil på Spotify eller
det er meningen at refrenget skal fyres opp, vet jeg ikke.Så vær forsiktig med volumknappen,
folkens.Særlig om dere, som jeg, hører musikken
gjennom hodetelefoner.
Det blir spennende å følge Adrian.Jeg tror denne kommer høyt på
resultatlista.Det er jo en fin låt, og
det er jo et solid MGP-team som står bak denne låta, så kanskje det kan gå
veien for Adrian.
Og Bindalens store sønn skuffer ikke. Stemmen hans blir bare bedre og bedre. Og heldigvis får vi en flott opptreden uten for
mye støy og fjas. Jeg var litt redd for
at produksjonen skulle ødelegge Adrians opptreden. Vi har jo sett det før, - at
dansere fullstendig tar fokus bort fra artisten. Men heldigvis skjedde ikke det. Heia
Adrian. Jeg tipper du vil ende høyt oppe
på lista i kveld. Og uansett hva
resultatet blir, så vil dette bli en hit.
Carina Dahl: «Hold Me Down»
Tekst og melodi: Ashley Hicklin, Jeroen Swinnen, Pele
Loriano, Laurell Barker og Laura Groeseneken.
Carina Dahl er en artist jeg får mer og mer sansen for.I fjor kom den norske versjonen av superhiten
«Despacito» hvor Carina fikk med seg, - ja, nettopp bindalingen Adrian Jørgensen.
Carina er heller ikke ukjent med MGP-sirkuset etter at hun
har deltatt i den norske finalen både i 2011 og 2013.
Carina har deltatt i flere reality-produksjoner.I disse dager kan vi se henne på TV2s
sideproduksjon av «Farmen», - nemlig «Torpet»
Carina synger som alltid bra.Låta er sånn passe bra.Jeg liker refrenget.Det fremstår
som solid og kraftig.Men versene er
ikke særlig spennende.Jeg skulle ønske
at Carina fikk en mye bedre låt å jobbe med.La oss håpe at refrenget kan redde bde sangen og Carina og føre til en
god plassering.
Jeg skulle virkelig håpe at Carina kunne få en låt hun
fortjener. Jeg må nok innrømme at jeg
liker Carina bedre enn låta. Selv om trønderjenta gjør en solid opptreden, så når
nk ikke dette helt opp.
Ingrid Berg Mehus:
«Feel»
Tekst og melodi: Ingrid Berg Mehus, Bjørnar Hopland og
Anthony Modebe
Jeg vet ingenting om denne artisten.Men et Google-søk kunne fortelle meg at hun
er fra Jessheim, utdannet ved Barrat Due og at hun er Rybaks ungdomskjæreste.Og dermed er hun den jenta som Alexander Rybak synger
om i «Fairytail».
Nå er det Ingrids tur.
Jeg er ingen stor fan av electronica.Kanskje fordi jeg ikke har hørt nok musikk
fra denne sjangeren, og da heller ikke har tilstrekkelig kunnskap for å uttale meg.
Men det jeg kan si noe om er at jeg synes Ingrid har en
nydelig og spennende stemme.
Dette er en låt som vokser for hver gjennomhøring.Jeg liker den bare bedre og bedre.
Jeg får ikke helt tak i dette. I forhold til hvordan jeg har opplevd denne
låten i hodetelefoner via Spotify, så når ikke opptreden i selve showet opp.
Chris Medina: «We Try»
Tekst og melodi: Chris Medina, Jason Gill, Tormod Løkling og
Julimar Santos.
Chris Medina kan komme til å representere Norge i Eurovision
Song Contest. – Tenk det.
Chris ble kjent langt utover Amerikas granser etter sin
deltakelse i «American Idol» 2010.Låta «What
Are Words» kom inn på «Billboard Top 100».
Chris Medina bor nå i Oslo med sin norske samboer og deres
datter.
Eeh, - låter ikke dette litt rart, - særlig i starten?I mine ører så låter det som om Medinas
stemme er lett forvrengt.Men heldigvis
bedrer det seg etter hvert.Det skal bli
spennende å høre hva som skjer når det skal synges live.Chris Medina har jo stemmeprakt i massevis,
så jeg håper at folk holder seg unna knapper som måtte påvirke stemmen hans i
den ene eller den andre retningen.Jeg
får enda en dose electronica.Kanskje
jeg like godt må venne meg til denne sjangeren.
Da var showet i gang. Og jeg lar meg allerede irritere. Hvorfor driver disse danserne og igler seg
innpå Chris. Det er ikke det at damene
ikke kan danse, men det hadde holdt lenge med en danser. Beklager, men jeg tror ikke at mannen med
fløyelsstemmen får villett til Tel Aviv
Mørland: «En Livredd
Mann»
Tekst og melodi: Kjetil Mørland
Kjetil Mørland er et velkjent navn og en velkjent stemme for
oss som følger med på MGP.I 2015 vant
Mørland Melodi Grand Prix med låten «A Monster Like Me» som han fremførte
sammen med Debrah Scarlett. I den internasjonale finalen i Wien fikk de en
svært respektabel 8. plass.I 2018 kom
Rebecca på andre plass i MGP (den norske finalen) med Mørlands låt «Who We
Are».
Kjetil er født og oppvokst i Grimstad, men har bodd
mesteparten av sitt voksne liv i Storbritannia, hvor han har samarbeidet flere
band.
Dette er den eneste låta med norsk tekst årets MGP.Det synes jeg kvalifiserer til noen ekstra
poeng.
Det overrasker meg ikke at Mørland stiller med en ballade.Det er noe Vamp-aktig over denne.Men det mangler litt råskap.
I mine ører var det faktisk litt befriende med denne balladen
etter et par electronica-låter.Jeg er
usikker på hvilken aldersgruppe som er hovedmågruppa for MGP.Men jeg vil tippe at Kjetil og hans ballade
vil sanke noen ekstra stemmer fra særlig damer 40+.
Dette er en kar som vet hva han driver med. Han synger bra og har en ro og et blikk som
går «rett hjem». Personlig så digger jeg
at han synger på norsk. En flott
ballade. Men jeg er litt usikker på hvordan dette ender.
Erlend Bratland: «Sing for you»
Tekst og melodi: Erlend Bratland, Arvid Solvang og Nils Egil
Brandsæter
Mange av oss husker Erlend Bratland, gutten medgrønt hår, fra 2008, da han vant «Norske
Talenter».
Hans versjon av «Lost» gikk rett til topps på VG-lista etter
finalen.Erlend var svært populær og
reiste landet rundt et par år.
Men så ble det stille fra Erlend, - helt til 2015 da han
oppnådde en andreplass i MGP med sangen «Thunderstruck».
"Er ikke dette litt likt Robbie Williams?", tenkte jeg et stykke
ut i låta.Men så tenker jeg at noen har
sikkert sjekka dette.Det er jo bare
noen få noter.Erlend synger bra.Han har særpreg og formidlingsevne.Det er vanskelig å være uberørt når Erlend
står på scenen.Mye vil derfor komme an
på sceneshowet.Jeg mener at de har pøst
vel mye på med dansere og akrobater i de senere årene.Det kan gå ut over enkelte artister.Showet som presenteres må ikke overskygge det
viktigste som skjer på scenen, nemlig artisten og låta.
En typisk MGP-ballade som kan nå
langt.
Hadde denne låten deltatt for noen år siden så hadde den gått
rett til topps, både her i Norge og i den internasjonale finalen. Dette er vel veldig nærme det vi kaller en
typisk «Grand Prix låt». Men MGP har
endret seg, så jeg tviler at dette er vinnermelodien. Sorry Erlend.
Og nå må jeg si sorry en gang til. Jeg fikk ikke med meg at det gikk skeis
første gang. Men ok, - nå har vi fått hørt denne låten to ganger i kveld. Kanskje det kan hjelpe på stemmene. Men jeg tror ikke det en vinnerlåta vi har
hørt to ganger.
D’Sound: «Mr. Unicorn»
Tekst, melodi: Kim Ofstad, Jonny Sjo, Mirjam Johanne Omdal og
Magnus Martinsen
Copyright Control: Tormod Martinsen
Jeg ble svært overrasket da jeg så at D’Sound skulle delta i
årets MGP.Det hadde jeg slett ikke
forventet, selv om bandets tidligere vokalist og frontfigur Simone skrevBjørn Johan Muris «Yes Man» fra
2010-finalen. Kim Ofstad skrev og produserte forøvrig Madcons «Glow», som ble lansert
under finalen i Eurovision Song Contest i 2010. Så bandet er ikkehelt ukjent med MGP sirkuset.
Simone forlot bandet sommeren 2018 og le erstattet av Mirjam
Omdal.Også Mirjam har vært å se i «The
Voice» der hun i 2017 kom til semifinalen
Jeg må innrømme at jeg ikke har hørtbandet siden Simone Eriksrud sluttet.Jeg var derfor svært spent på hvordan de
ville låte nå.
Det starter veldig lovende.En skikkelig uptempo-låt.Den nye
vokalisten synger bra.Men så kommer det
partier med stemmeforvrengning. Det liker jeg dårlig.Men jeg liker bassen.Det hele blir en sånn midt-på-treet
opplevelse for min del.
Joda, låten og da særlig bassriffene sitter som et
skudd. Jeg føler at dette er en låt som
vil nå langt i årets finale. Men jeg
liker den ikke noe bedre av den grunn.
Jeg får ikke helt tak i hverken låta eller budskapet. Og hva med kostymene? Det er noe merkelig som gjør at låta ikke henger sammen. Jeg slutter å lytte, og bruker heller all min konsentrasjon til å
forstå hva de holder på med. Det er
synd, fordi låten inneholder noen sterke og flotte elementer. Men på tross av at
jeg er en smule negativ, så tipper jeg at låta når topp tre.
Anna-Lisa Kumoji: «Holla»
Tekst og melodi: Ashley Hicklin,
Jeroen Swinnen og Maria Broberg
Enda en artist som er ukjent for meg.
På Nrks nettsider kan jeg lese følgende om artisten:
Anna-Lisa Kumoji (28) vokste opp i Asker og beskriver
barndomshjemmet som et hjem fylt med musikk. Faren Kofi Kumoji er fra Ghana og
startet sin musikkariere i hjemlandet.
Anna-Lisa gikk på musikklinjen på Steinerskolen i Bærum og
senere på Bårdar-akademiet. Hun har etter skolegangen jobbet som profesjonell
sanger, voiceover- og musikalartist. Blant høydepunktene er roller i «The Book
of Mormon» i København og «Flashdance» i Oslo. Hun har den norske stemmen bak
karakterene Bulda i Disney-filmen «Frost» og Plumette i «Skjønnheten Og
Udyret».
Første gang jeg hørte denne, ante jeg ikke hvem artisten
var.Jeg trodde da at dette var et bidrag
fra Mira Craig.Det lignet mistenkelig
på noe jeg har hørt fra den kanten tidligere.
Ved første gjennomhøring likte jeglåta godt.Dette var friskt og annerledes. Anne-Lisa har en tøff stemme, som nok
kan mye mer enn hun får vist fram her.Men etter noen avspillinger, så begynner låta å irritere meg.Det er litt masete. Men en avspilling nå og
da vil nok de fleste tåle, og noen vil garantert like det også.
Dette var låten jeg ble litt lei da jeg hørte gjennom alle
låtene før jeg la inn blogginnlegget før årets MGP.
Men for ei dame. Hun
leverte virkelig et forrykende sceneshow.
Man må jo bare la seg sjarmere. Jeg
mistenker at denne låta når høyt. Lykke til.
KEiiNO: «Spirit in The Sky»
Tekst og melodi: Tom Hugo, Alex Olsson, Fred Buljo, Henrik
Tala, Alexandra Rotan
Dette er et spennende band.Umiddelbart trodde jeg at KEiiNO var et nytt bekjentskap.Men etter å ha funnet litt info om bandet, så
ser jeg jo at jeg kjenner litt til alle medlemmene fra før.
Nrk skriver:
KEiiNO er et norsk-samisk samarbeidsprosjekt mellom artistene
Fred Buljo, Alexandra Rotan og Tom Hugo. Sistnevnte begynte sammen med
ektemannen Alex Olsson å skrive en låt inspirert av historiske kamper for
likeverd uansett etnisitet, kjønn og legning. Den samiske befolkningen måtte
lenge kjempe for aksept for sin kultur, og tematikken gjorde det naturlig å
involvere en samisk låtskriver i prosjektet. Fred Buljo tente på idéen og
«Spirit in the Sky» ble til. Senere fikk de med seg den finske produsenten
Henrik Tala og deretter Alexandra Rotan.
I fjor kom Alexandra (22) fra Eidsvoll til gullfinalen i MGP
med låten «You got me» sammen med Stella Mwangi. Norsk TV-publikum ble først
kjent med Alexandra gjennom MgpJr og Idol, og hun har siden turnert verden som
vokalisten til Alan Walker.
Fred Buljo (30) fra Kautokeino fikk en stor fanskare da han
var finalist i «Norske Talenter» sammen med den samiske rapgruppa Duolva
Duottar i 2008. Siden da har han turnert i hele Norden og Russland, jobbet som
låtskriver og blir regnet som en av Sápmis beste liveartister.
Tom Hugo (39) fra Kristiansand har skrevet store hits for
asiatiske popband. Han er godt kjent for MGP-fansen gjennom sine bidrag i 2013
og 2018, og skrev fjorårets Pride-låt sammen med ektemannen.
Jeg blir alltid en smule forvirret når jeg får høre en låt
med samme tittel som en tidligere hitlåt.Så derfor hadde jeg «Spirit in the sky» fra 1969 inni mitt hode allerede
før første avspilling.
Da jeg oppdaget hvem som sto bak denne låta, så håpet jeg
inderlig at vi skulle få joik.Og joik
ble det, - og takk for det.
Om jeg var redd for at den ganle «Spirit» skulle overskygge
den nye, så var dette grunnløst.Denne
låta sitter som et skudd, allerede etter først avspilling.
Her er jeg virkelig spent, og litt redd, for hvordan
sceneshowet blir presentert.Jeg tipper
at denne vil komme på pallen.Ja,
kanskje helt til topps.
Jeg må bare innrømme det.
Dette er min favoritt. Jeg har
hørt mye på denne låten de siste ukene. Det er en låt som setter seg fort, og
man kan både nynne, synge og joike med, etter kort tid.
Akkurat nå tror jeg det står mellom Keiino og Adrian. Outsidere er D’Sound og Mørland. Og så er jeg litt usikker på hvor høyt
Anna-Lisa ender. Hun kan overraske oss andre.
Hank Von Hell: «Fake
It»
Tekst og melodi: Hank Von Hell, Andreas Werling, David
Johannesson og Eric Bäckman.
Dette er årets aller største overraskelse.
Hank Von Hell i MGP, - nei, nå står ikke verden til påske, -
og den interrnasjonale finalen2019 blir
arrangert. 14. – 18. mai.
Alle kjenner til Hank, eller Hans-Erik Dyvik Husby som han
egentlig heter.Han er født i Vestvågøy,
og snakker visstnok feilfritt nordlending om han vil. Hank var mangeårig
frontfigur i punkrockbandet Turboneger.
I de senere år har han jobbet med film og teater, samt reist
rundt og holdt foredrag.Og allsidig som
han er, så har han også gitt ut en kokebok, «Helvetes god grillmat».
Hank Von Hell utga sin første soloplate «Egomania» 2.
november i fjor.
Dette liker jeg.Her
får vi rå og ekte musikk i en sjanger som inneholder både punk, rock og
pop.La så vøre at teksten er litt
enkel.Det enkle er ofte det beste,
heter det, om vi skal tro en viss reklame.Denne låta inviterer til dans natta lang.
Jeg blir med.
Jeg er spent på hvordan Hank vil presentere låta for
oss.Tror mye er avhenging av scene
opptreden.Håper bare han ikke drukner
i100 spretne dansere.Her er det Hank som må synes og høres.Jeg gleder meg.
Låta kan være en av mine favoritter i år.
Jeg kan jo ikke la vær å like denne låta. Rock er jo den sjangeren jeg liker aller best. Og vi trenger
litt rock’n roll i MGP. Men jeg
mistenker at Hank vil miste noen stemmer med den noe merkelige verbale introen. Men lykke til HvH.
Så da er det bare å glede seg. Den norske finalen i Melodi Grand Prix 2019 går av stabelen i Oslo Spektrum lørdag 2mars. Blogginnlegget oppdateres.
Se også tidligere blogginnlegg. Du finner dem under etiketten Melodi Grand Prix i menyen til høyre.
Da ble det Keiino som vant årets norske finale.Men som Tor Endresen sa «En låt som ender som
nr 2 kan også bli en stor hit». Det er sjelden at jeg klarer å tippe riktig
vinnermelodi.Men i år var jeg faktisk sånn
noenlunde i takt med juryen.
Kristian Kaupang skriver og framfører viksfjordsk visepopmelankoli
på norsk. «Nærmere» er hans debutalbum. Skiva er spilt inn i Vestavind studio i
Bergen, produsert av Edvard Tronstad og mastret av Jørgen Træen.
Nærmere er tilgjengelig på gjennomsiktig vinyl – og artisten
står sjøl for grafisk formgiving, illustrasjoner og fotografi.
Min kommentar:
Det hender at jeg blir kontaktet av artister som ønsker at
jeg skal lytte til, og skrive om deres utgivelser. I de aller fleste tilfeller
sier jeg ja.
Her om dagen fikk jeg en hyggelig mail fra en, for meg, ny
artist som heter Kristian Kaupang.
Det er alltid spennende med nye musikalske bekjentskaper, så
jeg logga meg umiddelbart på Spotify for å høre hva denne karen hadde å by på.
Og jeg likte det jeg hørte, - veldig godt.
Det første jeg la merke til da jeg mottok vinylutgaven av
albumet «Nærmere» var coveret.Utformingen var så enkel, men likevel så tiltalende.Her er det ikke mye som forstyrrer
inntrykket.Fronten har kun enkle
geometriske figurer og ingen tekst.På coverets
bakside finnes navn på artisten, navn på album, sporliste og en oversikt over
«mannskapet».Det er så enkelt og greit, - og dermed så vakkert.
Og vakker, - det er selve vinylplata også.Jeg må innrømme at jeg har en forkjærlighet
for farget vinyl.I dette tilfelle får vi en klar, gjennomsiktig
vinyl.Plata er da like enkel og delikat
som coveret.Heldigvis for oss som liker
å synge (les:gaule) med, så får vi en innerpose med tekster og et flott
fotografi.
Det er tydelig at vi har med en allsidig artist å gjøre.Ikke bare er Kaupang musiker, han er også
ansvarlig for foto, illustasjon oggrafisk formgiving.I tillegg til
grafisk designer og musiker, har Kaupang jobbet som lærer.
Artisten Kristian Kaupang er født i Oslo i 1979, oppvokst i Larvik
og bodd en lengre periode i Birmingham, England. Nå er han tilbake i vannkanten
i Viksfjord.
Hva er det så denne allsidige karen presenterer for oss
musikalsk? Sjangermessig hører nok dette inn under
vise-pop/singer-songwriter. Dette er en sjanger som har ligget mitt hjerte nær i mange
tiår. - Huff ja, jeg begynner å bli gammal - .Men heldigvis spiller alder ingen rolle når det gjelder å ha glede av
god musikk.
Og nettopp denne sjangeren
har bestått siden tidlig sekstitall.Den
norske visebølgen ble født noen år senere og fikk sin storhetstid videre utover
på syttitallet.Selv om sjangeren måtte
vike plassen litt puddelrock på
åttitallet, og alle andre typer populærmusikk som har dukket opp fram til vår
tid, så har de som mekka og fremførte sin egen musikk alltid vært der.Publikum er ekstremt trofaste.Årsaken er nok det enkle, ærlige budskapet og
ekte musikere, som ikke lener seg til all verdens tekniske duppeditter.
Så var det tekstene. - Kaupang
skriver om de nære ting, noe som tittelen bekrefter.
På skiva aller først spor «Verdens ende» får vi en
presentasjon av artisten.På en temmelig
original måte forteller han oss at han, til tross for albumets tittel, ikke
bare bryr seg om det nære, og seg og sitt, men også er en kar med vidsyn og
kunnskap som rekker, ja, - helt til verdens ende. Ja, nå må dere ikke misforstå meg.Det er ikke artisten selv som påstår
dette.Jeg minner om at alle tolkninger
av musikk og tekster ene og alene er mitt ansvar.Tekstforfatteren kan ha hatt helt andre
tanker i hodet da han skrev denne teksten.Jeg har nå hørt denne låta og alle de andre på albumet et titalls ganger.Og det er ut fra summen av alle disse
tekstene at jeg tolker hans tekster, og sikkert tillegger dem litt av mine egne meninger.
Jeg nevnte innledningsvis visebølgen på syttitallet.Og da Kristian starter å synge «Alt jeg vet»,
så minner han meg om en av de store fra den gang da, nemlig Finn Kalvik.
Selv om tekstene er viktige både for artisten og oss
publikum, så er albumets eneste intrumental «Pianomelodi #3» et nydelig
innslag.Ja, sporet kunne gjerne vært
litt lenger enn de knappe to minuttene melodien varer.
Vi fortsetter vår lille reise sammen med Kristian
Kaupang.Han tar oss med til hele Norges
fritidsaktivitet på lørdager, nemlig besøk på det lokale kjøpesenteret. Jeg
leste for en tid siden at det å dra på kjøpesenter faktisk var nettopp det, - en
selvvalgt fritidsaktivitet for familien.Det er skremmende.Særlig når det
nå fokuseres mye på at vi aldri har vært så lite ute i frisk luft som her og
nå.Kanskje ikke så rart at Kristian da
tenker tilbake på aktiviteter man gjorde før, som f.eks fra på kino, eller rett
og slett en øl ute det fri. Da fikk man i det minste frisk luft.
Han fortellerer hvor han har oppholdt seg gjennom livet ved å trekke merkevaren
«Farris» og stedsnavnet «Cannon Hill Park» inn i tekstene sine.
Dette er en kar som
får med seg mye, uansett hvor han ferdes. Han observerer, tenker tilbake og tar
med sine erfaringer videre i livet. Det er en voksen musiker som presenterer sitt arbeide for
oss.Her får vi ikke servert overfladisk
«smalltalk».
Ja, Kristian er en melankoliker, men det kan jeg vanskelig
bruke mot han. Minner da om at innen musikken er melankolien som regel et
positivt ord, i motsetning til ordets egentlige betydning. Om man søker på
ordet melankoli i et leksikon, så kan man lese det betyr dypt tungsinn, og vi
er da allerede, igjen ifølge leksikon, et langt stykke inn i psykiatrien.
Så her har vi nok et eksempel på musikkens makt.
Mye kan snus
til noe positivt, takket være musikk.
Kaupangs tekster handler om hans eget liv og opplevelser.Dette er en modig mann som våger å slippe
ossnært innpå sitt eget liv.Da er det både rett og rimelig at albumet avsluttet med
tittelsporet «Nærmere».
Jeg er svært glad for at jeg ble gjort oppmerksom på denne
artisten og musikken hans.Håper å få
høre mer fra den kanten om ikke så alt for lenge.Det finnes alltid plass til enda en artist
som gir oss melodiøs, gjenkjennbar musikk med gode, ærlige tekster.
Mostly Robinson er en pop/country-duo
fra Bergen med Øyvind Haugland og Geir Johannessen.
Dette er egentlig litt flaut, men jeg
trodde i mange år at Mostely Robinson var navnet på han høye mørke karen i
duoen. Jeg husker Mostly Robinson best fra Lollipop-programmene på TV, og det var jo mest han høye, mørke jeg la merke til.
Denne Lp’en plukka jeg fra en 10-krones
kasse på et fortau utenfor en platebutikk i Oslo sånn ca 1990.På den tiden var det cd’er alle ville ha.Vi ble jo fortalt at en cd-plate ville vare
evig.Vi som hadde levd med de sårbare
vinylplatene som hadde sine sår og merker etter en og annen fest på sytti- og
åttitallet, så frem til disse nye platene. Og så tok de mye mindre plass enn LP-platene. Dette var framtiden, - trodde vi.
Dette albumet var duoens debutalbum og
vant Spelemannsprisenfor klassen roots/country
i 1989.
Disse to gutta begynte å spille sammen i
1965, og har vært et viktig bidrag til Bergen rike musikkliv.I tillegg til at de har spilt sammen, har de
spilt i utallige andre band sammen eller hver for seg.
Men hvor kommer navnet Mostley Robinson
fra?Navnet oppsto da de begynte å
spille sammen i denne duoen.De ønsket å
hedre sin store helt Ray Charles, Robinson som hans egentlige navn var..
Innspillingen av dette albumet kom i
stand takket være
en musikkinteressert møbelhandler ved navn
Rolf Flage. Flage ønsket å gi ut en plate med sin fetter Øyvind Haugland.Og slik ble det. Nå var det vel en annen
møbelselger som var i fokus i Norge i 1989, men han som er i fokus musikalsk var ikke fra Jessheim. Han fra Jessheim produserte vel helst kassetter.
Men budsjettet var stramt.De gjorde unna jobben på seks dager i studio,
og de aller fleste låtene ble gjort unna på første tagning.Ryktene
sier at den innleide bassisten, ikke ukjente Yngve Moe gjorde unna jobben på et
par timer.Da snakker vi
effektivisering.
Bergensgutta var svært overrasket, ja,
nærmest sjokkskadet da de oppdaget at de var nominert til
Spelemannsprisen.Men de var temmelig
avslappet da de mente at vinnersjangsene var minimale.De konkurrerte mot navn som Teddy Nelson og
Cato Sanden.Slett ingen smågutter.
Gutta var derfor totalt uforberedt da de
vant.Noen takketale hadde de ikke
forberedt.Kanskje derfor de som satt i
nærheten kunne høre møbelhandler Flage hviske (litt for høyt)«Nevn meg, Husk å nevne meg»
De sjokkskadete vinnerne hadde kun en
tanke i hodet, og i kor ropte de «Konjaaaaakkk».
Men pinlig ble det først da en Nrk-programleder
stilte spørsmålet om dette egentlig var countrymusikk. Svaret fra Geir huskes
enda av mange «Vi kaller det Mostly-musikk».
Nrks sending fra show finner du her . Utdelingen til Mostley Robinson starter på ca
13 minutter ut i sendingen.Men det er
ingen spor av ovenstående fortelling i sendingen.Kanskje det er en vandrehistorie.Kanskje Nrk har klippet vekk scener. Kanskje det ikke skjedde da kamera var til stede. Men om det ikke er sant, så er det sabla godt
ljugi.Så det så!
Når jeg i dag hørte denne plata så
forstår jeg hva Mostly-musikk er.For
det første vil jeg påstå at gutta var litt forut for sin tid.I dag innholder countrysjangeren så mye mer
enn den gjorde i 1988. Musikken vi får
på dette albumet er variert.Vi får
country, gospel, roots og litt blues. Med andre ord:Tidløs musikk.
Kilder: Wikipedia, Rockipedia,
Bergensavisen, Bård Ose: 100 Rockeplater
fra Bergen.
Jon Olav var «årets urørt» 2018, før P3 ulogisk nok fant ut
at de måtte kåre en «årets» til, fordi P3Gull. Nok om det. Jon Olav – må ikke
forveksles med navnebror Nilsen – lager engasjert og organisk popmusikk med
politisk brodd. Han har vært over alt på festivalscener og radio det siste året
og slapp debutalbumet Ung Poesi i september. Nå er den endelig på LP.
Min kommentar:
Jon Olav kommer fra Ørsta. Dette er en ung mann som går litt mot stømmen. Han har nemlig valgt å ikke promotere sitt album på
sosiale medier.Kanskje jeg gjør noe
fryktelig galt nå, da jeg forteller mine lesere hva jeg synes om dette
albumet.Ja, jeg kommer kanskje til å gå
så langt som å anbefale albumet.Og jeg
kommer helt sikkert til å legge ut en link på Facebook.
Og det er nettopp vår bruk av Facebook unge Jon Olav ber oss
tenke over, blant annet.
Fordi dette er en artist som har sine meningers mot.Han er tydelig i sitt budskap.Når så budskapet tonesettes med friske popmelodier,
og framføres med en god stemme.Ja, da
kjøper i hvert fall jeg både budskapet og plata.
Jeg har nå, for lengst, kommet i den alderen hvor jeg nesten
blir litt stolt når unge artister virkelig har noe på hjertet, og særlig om de
er samfunnskritiske.
Så over til det viktigste:Musikken og tekstene.
Jeg prøver etter beste evne å forstå hva artisten ønsker å si
i hver enkelt tekst, men jeg kan selvfølgelig ha misforstått fullstendig.Tolkningene er ene og alene mitt ansvar.
Da legger jeg skiva på platespilleren.
Talentfabrikk.
Det har vel aldri vært flere talentkonkurranser her i landet.
Her forleden satt jeg å så på «The Voice», og tenkte på hvor utrolig mange
flinke unge talenter som finnes i bittelille Norge.Etter nå vel 10 år med denne type konkurranser,
så dukker stadig flere talenter opp.La oss bare
håpe at de blir tatt vare på.Jeg tror
at denne teksten er en slags «Vær Varsom Plakat» til unge talenter som står i
fare for å bli utnyttet av de som ser mulighetene.
Idiot
Denne sangen handler om Carl Ivar.Det er jeg helt sikker på, fordi jeg har lest
et intervju med Jon Olav i en eller annen avis for en tid tilbake. Noen synes
teksten er slem, men er Carl I Hagen alltid så snill da? Jeg digger at Jon Olav
sier klart fra.Akkurat her minner han
meg litt om en ung Ole Paus. Det er lenge siden jeg har hørt en artist være så
direkte og tydelig.
Ingen Andre
Dette er en nydelig sang om gryende forelskelse.For oss som har levd en stund så blir vi tatt
med tilbake til den første tida vi hadde med vår store kjærlighet.Da alt var nytt, og kanskje litt hemmelig og
småflaut.Vi så fram til alt vi skulle
oppleve samme.Jeg ble minnet på den
første sommeren min kjære ble med meg til hjembygda mi på ferie, og jeg viste
han rundt til alle mine «blåbærsteder».Takk Jon Olav, for at du gav meg denne sangen, slik at jeg fikk en
påminnelse om fine minner.
Nok
Allerede da jeg hørte første linja av teksten på denne låta
noterte jeg «mye vil ha mer».Og jammen
er det ikke akkurat disse ordene Jon Olav avslutter med.Da har jeg i hvert fall ikke misforstått
denne teksten.Igjen et bevis på hvor
direkte han snakker til oss gjennom tekstene sine.
Kvite Bygningar
Husker du den saken fra Kristiansand hvor et helt kvartal ble
revet for å gi plass til Filadelfiamenighetens storstue?Men de trengte kapital, hele 25 millioner for
å være nøyaktig.Og da benyttet de det
virkemiddelet som lignende organisasjoner ofte gjør.De gikk til medlemmene i menigheten. Og det som folk reagerte mest på, var at de
oppfordret medlemmer og givere til å la opp lån, i størrelsesorden opp mot kr
250.000,-, for å få gitt sine bidrag.
Vi har hørt om lignende tilfeller både før og etter.Jeg er glad for at en artist som Jon Olav
sier fra mot denne type maktmisbruk.
Repetitivt System
Dette er den låten fra albumet som jeg har hørt flest ganger
på radio.Og allerede første gang jeg
hørte den, la jeg merke til teksten.
Her tar artisten et oppgjør med vår bruk av vår alle bestevenn,
- nemlig mobilen.Jeg tenkte faktisk på
det her om dagn da jeg satt på venterommet på det lokale legekontoret.Vi var totalt ti ventende pasienter der, og
åtte av oss satt og fiklet med mobilen.De øvrige to var over åtti år, og de førte en hyggelig samtale til
tross for at det var tydelig at de aldri hadde møtt hverandre tidligere.
Noen hadde lagt frem en stor bunke med blader av forskjellig
slag.Disse forble urørte så lenge jeg
satt der, og det var lenge.
Det sies at det som blir mest klagd på ved hotellbesøk er
manglende eller dårlig Wifi-nett.
Vi lever altså en stor del av våre liv med nesa vendt mot en
liten skjerm, og mye deles med filter og retursjering.
Bli Her Og Sitt
Jon Olav har sagt at dette er en av de viktigste sangene han
har skrevet, for sin egen del.
Jeg mistenker at denne teksten handler om kommunikasjon.Ofte kan en liten misforståelse bli til et
gigantisk problem, særlig for to unge som prøver å finne ut av hverandres
kodespråk.
Som en halvgammel kjerring med et langt forhold bak seg, så
kan jeg bare berolige dere unge og si at ting ordner seg.Kommunikasjon krever både sender og mottaker,
og om alle lytter like mye som de prater, så vil man til slutt forstå hverandre.
Selv om Jon Olav har hatt andre og yngre tanker i sitt hode da
han skrev dette, så skal han ha honnør for å gi ut en så pass annerledes låt.
Hei Erna
Jeg skulle ønske at jeg var noenogtjue år igjen.Det er noe herlig forfriskende over
ungdommelig (over)mot.Man våget så mye
mer.Jeg tviler på at en veletablert
artist med noen tiår mer på baken ville våget å gi ut en låt med denne
teksten.Dette er brutalt ærlig og
sant.Det kan vel være enkelte som
reagerer på at henvendelsen går til Erna, men jeg vil tro at alle partier og
deres medlemmer, bortsett fra noen få medlemmer i et enkelt parti, kan forenes
om selve budskapet.Nemlig at vi må gjøre
mer enn det vi allerede gjør for miljøet.
Jon Olav bruker sterke ord, men det må til.Jeg heier på denne unge uredde artisten.
Gutt Med Raud Caps
I denne siste låten på albumet presenterer artisten seg på
følgende måte:
Men jeg er bare en gutt med rød caps
En rød caps med blekkulf på
En idealistisk idiot
Med håp om det umulige
Så kom bygdedyret litt fram på slutten her da.Du skal ikke tro at du er noe, og du må i
hvert fall ikke tro at noen vil ta hensyn til dine meninger.Vi er ofte flinke til til å tro på at ting
ikke er så viktig.
Men jeg tror at denne unge mannen med rød caps har noe viktig
på hjertet, og om han fortsetter å spre sitt budskap og sin musikk, så vi folk
lytte.Han skal visstnok være redd for å
bli oppfattet som forutsigbar.Da kan jeg
berolige denne unge artisten.Her har du
presentert ni sterke og varierte låter.Du skriver like godt om emner som beriker samfnnsdebatten som de mer
nære, mellommenneskelige relasjoner.Jeg
har tro på deg.
Og så håper jeg at du har sendt en takk til musikklæreren
din.
Jeg gleder meg til fortsettelsen.
Som platesamler må jeg si noen ord om vinylutgaven til
slutt.Den er,som forventet, lite
påkostet.En svart vinylplate ligger i
et enkelt cover.På baksiden finner vi sportitler
og en oversikt over musikere og andre som har bidratt på skiva.Jeg savner tekster, gjerne på eget ark eller
inne i et utbrettscover.Men jeg er
fullstendig klar over at alt ekstra koster penger, så da må fornuften råde. - Sørlig for en sunnmøring. Og så finner vi jo tekstene på nettet, her
Du finner mye stoff, videoer og musikk av Jon Olav på
nettsiden hans.
Du kan kjøpe vinylutgaven hos min favorittbutikk på nettet, BigDipper.