Musikkblogg. Bokblogg. Filmblogg. Altså: - en blogg om musikk, bøker , film, TV-serier og mine minner fra en ikke alt for fjern fortid.
Du finner også en del brukt vinyl til salgs under etiketten "SALG brukt VINYL".
Dumdums
livshistorie finner du her Jeg anbefaler
at du tar deg tid til å lese den.
Her
følger kortversjonen:
Bandet hadde sin
opprinnelse i 1979 med medlemmer fra Trondheimsbandet «Wannskrekk». Den første konserten ble spilt på en
fritidsklubb i Trondheim.
Bandet
jobber mer eller mindre i motvind til i 1988, da de gir ut skiva “Blodig Alvor (nananana)”. Albumet blir belønnet med Spellemannpris.
Etter at
bandet som Wannskrækk ble beryktet for å gjøre alt feil, begynner bandet som
DumDum Boys å gjøre alt riktig.Deres
kanskje mest kjente låt «Splitter Pine» blir utgitt i 1989, og plutselig er
DumDum Boys Norges mest kjente rockeband.De er trønderrockerne som ikke spiller trønderrock.
Personlig
oppdaga jeg bandet da jeg så filmen «Døden på Oslo S» i 1990, samme året som
«Pstereo» ble utgitt og sikret bandet en spellemann for tredje året på rad.
Tenk det, - de fikk spellemannsprisen for sine tre første album, noe som er
enestående i Spelemannssammenheng.
Og når
bandet er på topp. Ja, da finner de ut
at de skal ta pause.
Og med
bandets pause så glemte jeg dem litt.
Helt til de opptrådte på «Norwegian Wood» i 2003. Der og da ble jeg Dumdum frelst. Da så jeg den unike energien dette bandet
har, og kanskje Prepple i særdeleshet.
Og siden har jeg spilt bandets musikk jevnt og trutt.
Det er vel fortjent at Dumdum Boys blir
nevnt som en av de fire store i norsk rock.
Bandets musikk og tekster rører og berører de fleste som tar seg tid å
høre etter. I tillegg har de
karismatiske bandmedlemmer som gir publikum er uforglemmelig konsertopplevelse.
Øystein Sunde
trenger vel ingen nærmere presentasjon.
Denne ordrappe musikeren som er født på Skarnes, oppvokst i Oslo, og bor
nå igjen på Skarnes i Odalen. Øystein
var en av mange visesangere som ble oppdaget på slutten av sekstitallet.
Jeg har
hittil skrevet innlegg her på kjerringrock om Sundes første skive , 1001 fnatt, og hittil siste skive
«Bestefar».
Jeg
oppdaget Øystein Sunde da min favorittlærer spilte plata for oss I en
musikktime for oss elever i niendeklassen.
Jeg likte musikken, men samtidig så oppdaget jeg at jeg ville aldri lære
å spille gitar. For om jeg skulle bli en
god gitarspiller, så måtte jeg kunne mer enn de tre grepene jeg hadde klart å
lære. Kanskje litt voldsomt å
sammenligne seg med selveste Øystein Sunde, men kanskje like greit å ikke kaste
bort mere tid på gitaren.
På
denne skiva får vi virkelig beviset på
Hr Sundes ferdigheter på gitaren. Men selv om han ikke får fremført ord
med musikken. Så klarer ikke Øystein å
dy seg. Han må da skrive litt til oss på
coverets bakside:
Dette er
hva Øystein skriver:
«For en
tid siden sa Mikkel Aas (sjefsplatearbeider på Phonogram) til meg – Nå har du
gått ut og inn av Rosenborg studio med leamus i leppa siden 1970, så nå har vi
bestemt at til høsten setter vi et stort plaster over kjeften din og dytter deg
inn i studio med alle de instrumentene du har, og så får du spelle»
Hadde’n
visst at resultatet blei Valdresmarsjen og Glade Jul, så hadde’n kanskje tenkt
seg om en gang til før han kjøpte plasteret.Men skive har det blitt og mange skal ha takk for hjælpa.Spesielt alle blåserne som tro til på
Valdresmarsjen, Klå,Classical Gas og
Glade Jul.
Blomst
utdeles også til Alf Cranner for lånet av gitaren hans, og til Grethe og Håvard
Kausland for å ha fjernet et par musikalske skylapper»
Hvilke
skylapper dette var, er jeg usikker på.
Men jeg antar at om vi hører jazztoner, så kommer det fra ekteparet
Kausland. Jeg mener jeg hører noen
jazztoner i låta «Seil» og «På lykke og fromme».
Plata
solgte ikke noe særlig i 1974, bare ca 2000 eks. Den ble utgitt igjen i 2012, og i 2015 hadde
da det totale salget nådd det dobelte, ca 4000 eks totalt.
Det lave salgstallet
fører selvfølgelig til anstendige priser for 1974-utgaven på
bruktmarkedet. Jeg har sett denne skiva
solgt for kr 3000,- Men det var på en
het auksjon hvor ingen av de som kjempet ville gi seg. Den selgeren var heldig, fordi normal pris vil
etter min mening ligge på en tusenlapp eller to, avhengig av kvalitet. Men nå er det nå en gang slik at om du har kun
en kjøper, så er det selger som bestemmer prisen. Men om du har flere en en potensiell kjøper,
ja, da er det kjøper som bestemmer og prisen kan nå gledelige høyder (for
selger).
Uansett
så er dette en juvel i enhver samling av norsk musikk.
Det er
mange solide musikere og andre som bidrar på plata.
Se bare her:
Alto Saxophone – Erling Andersen
Arranged By – Frode Thingnæs
Backing Vocals – Anne Lise Gjøstøl , Anne
Karine Strøm
Skuespillere:
Morgan Freeman, Kevin Spacey, Justin Timberlake Dylan MvDermott,
LL Cool J,
Sjanger: Action
År: 2005
Fra
filmweb.no:
Politiets nye F.R.A.T. enhet har ryddet effektivt opp i
gatene, men det hviskes i krokene om maktmisbruk, korrupsjon og
narkotikahandel. Det er disse ryktene den unge journalisten Josh Pollack
(Justin Timberlake) vil undersøke. Sjefen hans, veteranen Moses Ashford (Morgan
Freeman), er ikke innstilt på å ta sjansen ved å utfordre byens maktelite. I
stedet sparker han Pollack, men skifter mening da et brutalt overfall sender
den unge journalisten og kjæresten hans på sykehus. Ashford og Pollack allierer
seg med politimannen Levon Wallace (Kevin Spacey) for å avsløre forbryterne som
skjuler seg bak politiskiltene. De vet det er en livsfarlig oppgave, noe som
blir bekreftet da deres eneste vitne blir kaldblodig drept
Min kommentar:
Ikke visste jeg at Justin Timberlake var skuespiller. Men
Freeman, Spacey og McDermott derimot, de kjenner jeg selvfølgelig godt
til. Dette betyr vel at jeg begynner å
bli gammel, - rett og slett.
Ikke det at jeg har hørt så mye på Timberlakes musikk
heller. Tror knapt jeg kan tittelen på
en eneste en av hans låter.
Nei, dette var ingen film for meg. Jeg hater filmer hvor handlingen viser
korrupte politifolk, som doper seg og dreper småbanditter for egen vinning. Og
dette var det altfor mye av i denne filmen.
Men heldigvis så er det journalistene som er
hovedpersonene. For noen må jo rydde
opp. Vi må jo ha noen «good guys» som vi
kan stole på. Men disse har det jaggu
ikke lett i denne historien.
Det ser nesten håpløst ut. Vil de klare å stille de korrupte gutta til
veggs?
Dette er ikke en film du MÅ se, om du ikke er fan av Justin
Timberlake da. Han gjør det faktisk ganske bra. Når det gjelder de andre
skuespillergamlisene som jeg digger, så vil jeg heller anbefale en annen film
med disse. Eneste pluss for denne
filmen, er at du får alle samlet i en film.
Skuespillere:
Louise Lombard, Danny Dyer,
Lyndsey Marshal
Sjanger: Krim
År: 2008
Fra Tv2
Sumo / C-More
Et kriminalteknisk gruppe reiser til et åsted ved
elva Themsen etter at det har blitt oppdaget levninger av et menneske der. Morderen
leker katt og mus med politiet. Morderen
fortsetter å kommunisere med politiet, og nå ser det ut til at den
rettsmedisinske legen Dr. George kan være koblet til morderen.
Min kommentar:
Det er noe helt spesielt med britisk krim. Jeg bytter ut amerikansk action med britisk
krim når som helst. Underveis i denne
serien har jeg følelsen av at dette må være sesong 2, eller at det har vært vist noe tidligere. Det er stadig hint om ting som har skjedd
tidligere. Noe får vi forklaring på, men
ikke alt. Men så vidt jeg kan se så er
dette første sesong.
Det irriterer meg litt at jeg finner ut ganske
tidlig hvem morderen er. Men likevel lar
jeg meg underholde. Og om du, som jeg, liker engelsk krim så vil du like dette.
Prima
Vera fikk for alvor smaken på musikaler da de hadde suksess med ”Fantomets glade
bryllup» på Centralteatret i 1981. De
ble derfor fristet til å gjenta suksessen.
Og da går man like godt på en av de største show gjennom alle tider,
nemlig «Sommer i Tyrol, eller «Fisle Narrepanne i Tyrol» som tittelen ble da
Prima Vera gutta hadde fått bearbeidet stoffet litt.
Men
albumet fra den komiske musikal Fisle Narrepanne i Tyrol (1981) floppet. En av
sangene fra den, "Når jeg kommer diiit", gjorde det bra på Norsktoppen. Jeg bodde i Oslo i 1981, og mener å huske at
showet ikke gikk så altfor godt. Vi var kanskje ikke helt klare for trioens ville påfunn. I dag kjenner vi godt til trioens gale påfunn.
Når jeg
i dag sitter her og leser baksiden av platecoveret, så må jeg smile av all
denne galskapen.
Se bare
her:
Og det er store, solide navn på rollelista. Robert Redford og Richard Burton. Ja, det må jeg si:
Om du vil lese litt om musikaler og show hvor PrimaVera/Jahn Teigen har vært på scenen, så kan du trykke her
Jeg
savner tekstene på denne litt spesielle plateutgivelsen. Dette er humor
hinsides alt vi hadde opplevd den gang da, i 1981.
Jeg
oppdaget dette bandet for alvor på sensommeren 2016 da jeg kjøpte deres nye
album. Sjekk blogginnlegget her.
Som jeg
skrev i dette blogginnlegget, så hadde jeg allerede plater med disse gutta i
hylla. Så i dag ble en av deres plater
plukket fram, helt tilfeldig.
Akkurat
nå ligger LP’en «Sigh No More» på platespilleren.
«»I want
to travel» synger bandet. Og tonene fra
platespilleren er nesten som om det er ei Beatles-plate som snurrer der. Jeg vil også reise, - nesten hvor som helst
med gutta i «Dog Age». Men i første
omgang får jeg nøye meg med den reisen som denne plata gir.
Og mine damer og herrer: Dette er nesten som en tidsreise. Musikken som fyller stua mi låter som om The
Beatles har hyret inn Syd Barret som vokalist.
Dette er det mest psyckedeliske jeg har hørt på lenge. Jeg har blitt med på en farvesprakende og
spennende tidsreise i et landskap jeg kun trodd jeg fant i hylla med UK
utgivelser. I min ungdom sa vi at «Dette
var bra til å være norsk». I en blindtest
ville jeg aldri ha gjettet riktig, om jeg ikke hadde kjent bandet fra før.
Jeg kjøpte
denne skiva for noen år siden. Fant
den i en billigkasse utafor en
platebutikk i Torggata. Ettersom jeg liker denne type musikk ble den spilt en
del de første årene. Men så ble
platesamlinga mi lagt bort på et lager i ca 10år mens cd’ene tok over.
Det var
først etter at bandet kom med ei ny skive i 2016 at jeg kom på at jeg hadde
faktisk et par skiver med denne bandet fra før. Og dette er gode skiver også.
Du
finner musikken på strømmetjenestene.
Men vær obs på at dette albumet ligger under tittelen «Dog Age» De har slått sammen to album.
Lytt og
digg!
Jeg har inntrykk av at dette er et band
hvor medlemmer har kommet og gått. Men
så har de jo hold på i bortimot 30 år.
Aner vi ei jubileumsskive snart?
Den forrige skiva bandet serverte, ga i hvert fall meg mersmak. Men jeg
blir litt forvirra ang. når bandet starta.
På det store internettet står det 3 forskjellige årstall. 1985,
1987 og 1989. Men gutter, - hør her; - Om dere feira i 85, så kan dere jo feire i
år også. Og så for sikkerhetsskyld kan
dere jo ta en feiring i 2019 også. Vi
tåler det.
På denne
skiva deltar disse gutta:
Bass, Guitar, Keyboards, Percussion, Voice
– Jon Anders Strand
Drums – Geirr Thoresen
Engineer – Svein Solberg
Guitar, Bass, Keyboards,
Percussion, Voice – Harald Beckstrøm
Keyboards – Thomas Widerberg
Voice – Jørn Smedslund
Jeg fant ingen Youtube-klipp fra denne plata, men da får vi nøye oss med et klipp fra albumet "Reefy Seedragon" fra 2006".
Jazz-rocken
nådde mine ører på slutten av syttitallet. Det måtte vel være julaften i 1977
eller ’78 at det lå en flat pakke i størrelse 35 x 35cm under juletreet
mitt. Inni lå LP’en «Aja» med «Steely
Dan». Denne ble spilt jevnt og trutt
noen år.
Men så
fikk vi et ikke bare et, men to norske band, som spilte samme type musikk. Og de spilte meget bra. Lava og Jon Eberson Group ble favoritter.
Dette er
andrealbumet til JEG (Jon Eberson Group).
Albumet gikk rett inn på en sjetteplass VG lista Albumet fikk 15 uker på
lista. Totalt solgte albumet 30.000
plater, nøyaktig halvparten av det antallet som førsteplata «Jive Talking»
hadde solgt.
Jon
Eberson har vært profesjonell musiker i hele sitt voksne liv. Før JEG spilte han bl.a.i Radka Toneffs band. Jeg tror de aller fleste vil væe enig med meg
når jeg n sier at Jon Eberson er en av de aller ytterste gitarister vi har i
Norge.
Tidligere
i dette innlegget nevnte jeg at det var to band som entret den norske
jazzrockscenen tidlig på åttitallet. Det
andre bandet var Lava. Det morsomme er
at Sidsel Endresen var vokalist i begge band, samtidig.
Dette
var et hyggelig gjenhør med et solid band, og musikere som har satt sitt preg
på norsk musikkliv i flere tiår.
Når den unge og karismatiske amerikaneren Lenny Belardo velges til ny
pave under navnet Pius XIII, vekker det både håp og uro i den katolske
verdenen. Snart står maktintrigene i Vatikanet i full blomst, samtidig som
Lenny forsøker å forstå hvem han egentlig er. Med Jude Law og Diane Keaton i to
av hovedrollene.
Min kommentar:
Hva I all verden er dette for noe?
Jeg tror det er den rareste serien jeg noen gang har sett. En splitter gal, maktsyk pave som skal være
overhode for all verdens katolikker.
Heldigvis har han med seg sin barnevakt, en temmelig myndig dame.
Den nyutnevnte paven er fremfor alt karismatisk, men også sta, arrogant
og meget selvgod. “Gud er viktigst”,
sier den nye paven. Men etter hvert kan
det se ut som om paven setter seg selv aller
høyest.
Det hele minner mistenkelig om en annen nyvalgt leder et sted I
verden. Kanskje også han burde hatt med
sin gamle barnevakt som mentor.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si.
Om jeg hadde sett denne serien før november 2016, så hadde jeg tenkt at
dette er ren fiksjon. Men nå vet vi alle
at en kandidat som vi kanskje trodde stilte til valg for å skape litt røre,
faktisk kan ende opp med å vinne. Tenk
det.
Men det jeg kan si om denne merkelige rare, litt skumle, men også ganske
morsomme serien, - det er at Jude Law og Diane Keaton bærer hele serien på samme
måte som Kevin Spacey og Robin Wright bærer
“House of Cards”.
Dette er en serie du enten vil elske eller hate. Og forresten, -- for å unngå å bli saksøkt,
så har jeg ikke nevnt hvem denne maktsyke paven minner meg om. Så det så
Langsomt
Mot Nord (LMN) er en synth-duo med Ola Snortheim som drivende kraft.
Langsomt
Mot Nords musikk er basert på norsk folkemusikk. Mange av stykkene er bygget
over eldre innspillinger av gamle folkemusikkstykker fremført av Olas far; Olav
Snortheim. Langsomt Mot Nord gir den gamle musikken nye vinklinger og uttrykk
gjennom utstrakt bruk av elektroniske instrumenter som synthesizere og
samplere. I tillegg bruker de akustiske instrumenter som hardingfeler, lurer,
bukkehorn, fløyter, oboer og flygel, som også lar folkemusikken fremtre med nye
uttrykk. Ola
Snortheim er en av de mest sentrale trommeslagere innen norsk rock på 80- og
90-tallet. Han har spilt i band som Blaupunkt, De Press og Cirkus Modern.
Albumet
"Langsomt Mot Nord" ble gitt ut 1. november 1985 på det bergenske
selskapet Famous Records, og distribuert gjennom CBS. Famous Records laget en
annonse for plata, med ordene: "Hei norske fjell, budeier og Dovregubber,
hurra for Snortheim og Christensen og computeren. UNN DEG DENNE NORSKE
PERLE!"
Min
kommentar:
Dette er
bandets første plate.
Jeg har
alltid likt band som har blitt inspirert av folkemusikk, og så har rocka opp
denne. Det starta med bandet Folque og
Fairport Conventiaon. Men LMN er enda
litt røffere i kantene. De tør virkelig
å sprite opp folkemusikken, om jeg får lov til å beskrive det så sterkt. Det er så tøft. Jeg vil ha mer. Jeg vil ha en hel konsert. Men det er vel umulig all det tid bandet har
slutta.
Jeg skal
ikke si så mye mer enn at jeg digger musikken dette bandet gir oss. Jeg
anbefaler deg å lese historien om bandet.
Du finner den her.. Jeg har nok en gang dukket ned i Nrks skattkammer, og funnet et innslag med Lngsomt Mot Nord hvor bandet er gjesteri "Kanal-1" , et direktesendt musikk- og underholdningsprogram som gikk på lørdagskveldene. Du finner programmet her. Legg merke til jenta som synger låta "Hymne" i NRK-programmet og i det nederste videoklippet. Syns du det er noe kjent med henne? Du har nok sett henne før. For tiden er hun programleder for TV2-programmet "Tid for hjem". Kjersti var musiker på sytti- og åttitallet, bl.a. som vokalist i "Secret Mission" og "Ken-Dang". Hun har også deltatt i den norske finalen i Melodi Grand Prix.
Dette er et band som fortjener oppmerksomhet. Og i disse tider hvor en del gamle norske plater blir utgitt på nytt, så burde også dette bandet fått ny oppmerksomhet og siden plater utgitt på nytt.
Liket av
en eldre mann blir funnet i en leilighet i Paris. Når det viser seg å være
eieren av en mektig vingård, føres etterforskningen til et slott i Bordeaux.
Den norske, Paris-baserte spesialetterforskeren Orla Os og kollegaen Nicolas
Roland blir snart trukket inn i slottets mørke kjellere, trange tårnrom og
dunkle historie. Slottets nye eier og de ansatte er merkelig tause og
avvisende. Alle skjuler noe, men hva?
Min
kommentar:
Jorun
Thørring er en lege og fofatter fra Tromsø som hittil har skrevet syv bøker,
seks krimbøker og en barnebok. Jeg har lest alle krimbøkene hennes. Det er to forskjellige serier. I den ene serien heter hovedpersonen Aslak
Eira. Eira er en samisk etterforsker. I
den andre serien er hovedpersonen den norske rettsmedisineren og
spesialforskeren Orla Os.
Dette er
den tredje boka om og med Orla Os. Hun jobber og bor i Paris. Det i seg selv burde gjøre personen Orla og
bøkene om henne spennende. Når så
etterforskningen rundt dette likfunnet i Paris tar oss med til et vinslott i
Bordeaux. Ja, da burde premissene for en
spennende og kanskje litt uvanlig krimbok være lagt.
Ja, det
er en litt uvanlig norsk fortelling. Men
faktisk bare rent geografisk. Handlingen
er forutsigbar, men den er også spennende til tider. Nok en gang havner vi i andre
verdenskrig. Og nok en gang sier jeg at
det er utrolig hvor mye vi kan tyne ut av krigen. Men likevel så likte jeg faktisk de kapitlene
i boken som omhandlet krigen best. Her
gir forfatteren oss et innblikk i hvordan forholdet mellom franskmenn og
tyskere var, særlig i Bordeuxområdet.
Tidligere har jeg, bortsett fra skolelærdommen kun hentet mine
kunnskaper om krig og konflikt i i dette landet fra Tv-serien «Allo Allo». Og der var det vel ikke så mye å lære.
Jeg har
alltid likt å lese historier fra krigen.
Jeg synes ikke at det gjør så mye at nettopp slike historier er
forutsigbare. Vi vet jo hvem som
vant. Vi kjenner godt til
jødeutryddelsen, og vi bør være klar over at det fantes unntak også blant de
tyske soldatene. Så selv om ikke forfatteren gir oss de store overraskelsene i
de delene av boka som er hentet fra krigen, så synes jeg at handlingen og
personene som er innvolvert er spennende.
Dessverre sliter jeg litt mer på de
delene som er hentet fra nåtid. Det skal
sies at dette er en bok som inneholder voldsomt mange små detaljer, personer og
stedsnavn. Ikke alt og alle er like
viktige for handlingen. Men det gjør at
jeg som leser må være konsentret. Jeg
sliter av og til litt når jeg hører lydbok.
Det er lettere å bla tilbake i en bok om man har ramlet ut et øyeblikk
eller to. Om man blar tilbake kan man jo
bare «fotografere» side for side inntil man igjen er på sporet. Dette er verre med en mp3-fil.
Personlig
liker jeg serien om Aslak Eira best. Jeg føler at jeg kjenner han bedre. Orla Os får jeg ikke helt tak på. Selv om jeg svært ofte stiller meg på hennes
side i de kamper hun må kjempe, så blir jeg ikke helt hennes venninne. Jeg får ikke tak i personligheten
hennes. Jeg oppfatter henne som litt
kald og utilnærmelig. Skulle gjerne sett
at hun hadde fått beskrevet noen egenskaper slik at jeg kunne bllitt bedre
kjent med henne.
Dette er
på mange måter en god gammaldags krim.
Spenningen bygges opp gjennom bokens handlinger uten voldsomme
actionscener.
Så om
jeg skal oppsummere. Dette er en litt
spennende historie fra et utradisjonelt geografisk område for en norsk
etterforsker som jeg, til tross for tre bøker ikke har klart å bli skikkelig
venn med.
Men
uansett så gleder jeg med til neste bok fra Tromsø-forfatteren. Håper at det er en bok om Aslak Eira…. Eller at det er en ny bok om Orla Os hvor jeg
lar meg imponere og engasjere.
Dokumentarserien
Captive lover sine seere et unikt innblikk i en rekke gisselsituasjoner. Alle
de involverte i situasjonene får komme med sitt syn på saken i Captive; både
ofrene, deres familier, forhandlerne, myndighetene og kidnapperne.
Min
kommentar:
Det
startet med serien «Making a Murderer», og siden har jeg vært hekta på såkalte «true
crime» dokumentarer. Vi får presentert 8 kidnappingshistorier. Men denne serien er faktisk litt annerledes i formen da vi får
belyst sakene fra alle sider.
Serien
inneholder disse filmene:
#1: Prison
Riot, U.S.A.
#2: Cola Kidnap, Brazil
#3: Taken at Sea, Somalia
#4: American Missionaries,
Philippines
#5: British Aid Workers,
Chechnya
#6: Bethleham Siege, Palestine
#7: Al Qaeda Hostages, Yemen
#8: The Peacemakers, Iraq
Som
oversikten viser, så var filmene svært varierte. De presenterte vidt forskjellige hendelser i
mange land. Men filmene viste oss en
ting som var sammenlignbart. Alle
gislene viste en utrolig utholdenhet og styrke. Uten unntak har de blitt utsatt for
umenneskelige påkjenninger i sin gisselsituasjon. Ofte er selve kidnappingen svært dramatisk,
så følger tiden i fangenskap. De fleste
sier at de mister tiden ganske fort. Det
er forståelig når man sitter i et mørkt rom døgnet rundt i ukerog måneder. Ja, kanskje enda lenger. Ofte blir ofrene
utsatt for tortur og enorme psykiske belastninger.
Men
gjennomgående for de fleste er håpet og troen, - på en dag å bli fri.