Musikkblogg. Bokblogg. Filmblogg. Altså: - en blogg om musikk, bøker , film, TV-serier og mine minner fra en ikke alt for fjern fortid.
Du finner også en del brukt vinyl til salgs under etiketten "SALG brukt VINYL".
Denne påsken leser jeg Anne
Holts bøker.Det er en hyggelig
opplevelse.Nesten som å treffe gamle
venner.Dette er bok nr 7.
Fra nlb.no:
I en leilighet på Oslos
beste vestkant er et eldre, formuen-de ektepar og deres eldste sønn brutalt
likvidert. Politiet fatter øyeblikkelig mistanke til parets yngste sønn og hans
kone. Etterforskningen avslører lag på lag med familiekon-flikter; hat og sjalusi,
løgner og trusler. Når det viser seg at de mistenkte ikke bare hadde sterke
motiver for ugjer-ningen, men at også tekniske spor peker entydig i retning av
de dreptes familie, synes saken opplagt for Oslo-politiet. Men ikke for
førstebetjent Hanne Wilhelmsen.
Min kommentar:
Lydbok fra nlb.no.10 t 11 min
Bok nr 7 i serien om Hanne Wilhelmsen.
Et drap på flere familiemedlemmer, og en arvestrid i bunnen.Høres det kjent ut?Boka fikk mye oppmerksomhet da den kom ut
fordi mange sammenlignet den med Orderudsaken.
Mulig at folk var mere
opptatt av den saken i 2003, fordi jeg synes ikke atdet er så mye i denne historien som minner
meg om Orderudsaken.
Privat begynner nå Hannes
tilværelse å komme i vater igjen etter at hun har hatt det temmelig tøft etter
at hun mistet sin kjære Cecilie.
Men Hanne har funnet lykken
på nytt sammen med Nefis.I forrige bok
ble vi kjent med Harry Marry.Hanne
forbarmet seg over henne da de begge befant seg på et utfordrende sted i
livet.De var nok nyttige for hverandre,
eller kanskje livsviktige.Og Harry
Marry har blitt boende. Hun er nå ansatt som husholderske hos Hanne og Nefis. Harry Marry bidrar virkelig til å løse litt opp i alt
det grusomme som Anne Holts historier inneholder. En fantastisk skikkelse.
Krimgåten er som alltid
spennende, og inneholder utallige løse tråder.Men det hele nøstes opp og overraskelsen er stor når løsningen
foreligger.
Men den aller største
overraskelsen får vi helt til slutt.
Denne påsken leser jeg Anne
Holts bøker. Det er en hyggelig
opplevelse. Nesten som å treffe gamle
venner. Dette er bok nr 6.
Fra nlb.no:
Brede Ziegler, berømt og
nyrik restauratør, blir funnet drept i Oslopolitiets egen bakgård. En haltende,
usystematisk etterforskning avdekker et offer med fiender nok til å bli myrdet
både en og to ganger. Da det viser seg at Ziegler faktisk ble livstruende
forgiftet et døgn før han ble knivstukket til døde, går etterforskningen helt
i stå. Konstituert førstebetjent Billy T. famler i blinde, staben hans går sine
egne veier og morderen ser ut til å slippe unna. Inntil Hanne Wilhelmsem
kommer tilbake fra et halvt års eksil i et kloster i Italia. Avvist og venneløs
blir hun stuet bort på et bortgjemt kontor for å lese dokumenter. Langsomt og
møysommelig arbeider hun seg inn i saken, og tilbake mot det livet hun forlot
da kjæresten døde og hun ikke så andre muligheter enn å flykte.
Min kommentar:
Lydbok fra nlb.no, 11 t 5
min
«Uten Ekko» er kanskje den
boka i Hanne Vilhelmsen se-rien som jeg liker aller best. For det første får vi som alltid presentert
en drapsgåte med mange mulige løsninger.
Hanne Wilhelmsen har større utfordringer enn noen gang. - Ikke jobbmessig, men på det personlige plan
etter at hennes kjære Cecilie er død.
Men
det gledelige er at vi blir kjent med et fyrverkeri av ei dame, nemlig Harry Marry.
Jeg er glad for at Berit
Reiss Andersen bidrar igjen. Ikke fordi
at Anne Holt ikke skaper gode historier.
Men med Berit på laget blir boka bare enda bedre.
Det hele åpner med at noen
har tatt livet av en utrolig ufy-selig mann.
Etter hvert som jeg får innblikk i hvordan den-ne karen er, så har jeg
nesten lyst til å knerte denne kokken selv.
Hanne Wilhelmsen er ikke til
å kjenne igjen. Hun har i sin sorg etter
tapet av Cecilie lukket seg inne og alle andre ute. Jeg har tidligere levd med Hanne og hennes
venner, og trivdes i deres selskap. Men
nå er det bare vondt å oppleve hvordan Hanne lever og reagerer.
Oppi det hele er det nesten
underlig å se hvordan hennes venner påvirkes av Hannes endrede sinnstemning.
Heldigvis aner vi at Hannes
tilværelse blir noe lettere etter hvert.
Hvorfor liker jeg så denne
boka så innmari godt? Kanskje fordi den
inneholder så store kontraster.
Fra forlagets omtale: En
kvinne blir halshugget i sitt eget hjem. Hennes mann, førstestatsadvokaten,
arresteres for drapet. Bevisene er overveldende. Men politiførstebetjent Hanne
Wilhelmsen er ikke overbevist. Hun står foran sin vanskeligste sak noensinne.
Og hennes tilværelse blir ikke bedre av at hun er i en alvorlig livskrise.
Samboeren er dødssyk, og Hanne er i ferd med å miste troen på seg selv. Jakten
på sannheten blir samtidig en jakt etter fotfeste og mening i tilværelsen.
Kanskje meningen ikke finnes...
Min kommentar:
Lydbok fra nlb.no.12 t 55 min
Av alle de drapsmetoder som
finnes, Synes jeg halshugging er det aller mest groteske. Dette er metoden som er brukt i denne boka. Jeg hater sverd, kårder og andre store stikk- og skjærevåpen.
Derfor ser jeg ikke
filmer eller TV-serier a la Game of Thrones eller fra Vikingetiden. Jeg ser heller ikke filmer som inneholder
fektedueller eller kampfilmer hvor stikkvåpen eller samuraisverd blir benyttet som våpen.
Så da denn boka starter med
en halshogging, - ja, da har jeg nesten lyst til å gi opp. Jeg tror faktisk at jeg ga opp den gang denne boka
var ny.Fordi jeg husker absolutt ingen
ting, så jeg kanikke ha lest den.
Men nå fortsetter jeg, og
det er jeg glad for.Fordi denne
historien inneholder det aller meste.I
tillegg til spenning, og troverdige opplysninger, så lar forfatterens oss, som vanlig, bli
grundig kjent med alle personer som er involverte, enten i ho-vedhistorien,
eller i alle de små sidegatene vi blir ført inn i.
Men det er også en ufattelig
trist bok, ettersom Hannes kjæreste er syk.Det er ufattelig vondt å observere hvordan den sterke Hanne Vilhelmsen takler
denne utfordringen.
Statsminister Birgitte
Volter blir skutt på kontoret i regje-ringsblokka. Oslo Politikammer setter to
hundre mann på saken. Jakten på morderen ha begynt, den er intens og uhyre
vanskelig. Hvem kunne komme inn på et strengt bevoktet kontor uten å etterlate
seg spor?
Min kommentar:
Lydbok fra nlb.no, 12 t 22
min
En spennende bok og fremfor
alt et spennende samarbei-de. Jeg husker
at jeg da boka kom ut i 1997, måtte søke informasjon om Anne Holts
medforfatter Berit Reiss Andersen. Jeg hadde
ikke internett da, så det var avisene som var den viktigste kilden for
informasjon.
I dag kjenner vel de aller
fleste Berit Reiss Andersen, som advokat, tidligere statssekretær og nå leder
av Nobelkomiteen.
Begge forfattere har mye
kunnskap, ikke bare på det faglige, juridiske området. Begge er lokalkjente i politihuset og på det
tidspunktet denne boka kom ut så hadde Anne Holt vært justisminister, og Berit
RA hadde jobbet som statssekretær. De
hadde derfor mye kunnskap om rutiner, stab og ikke minst bygninger som omtales
i denne romanen.
Det er rart å lese om mordet
på statsministeren, og hvor-dan det ser ut på ministerens kontor, og hvordan
staben jobber. Særlig når man vet
hvordan bygget ser ut i dag. Ting var
annerledes i 1997.
Igjen får vi en krimgåte som
kan sammenlignes med Agatha Christie.
Saken som skal løses kan sammenlignes med et mord i et lukket rom, - en
stadig tilbakevendende krimgåte.
Drap på en politiker, og
særlig en statsminister fører denne boka til topps på spenningskalaen. Men er det politikeren eller
privatpersonen Volter som er drept?
For å finne ut av det, så er vi nødt til å
lære begge å kjenne. Og ikke bare personen
Birgitte Volter, men alle rundt henne, både på jobb og privat.
Hanne er litt mindre til
stede i denne boka. Men i Hannes fravær
kan Billy T heldigvis tre fram. Jeg
digger den mannen. Takk Anne Holt for
at du har skapt en slik mann.
Jeg har en forkjærlighet for
lange lydbøker/tykke bøker. Her fikk jeg mer enn
tolv timer med topp underholdning fra første til siste setning.
Denne påsken leser jeg Anne Holts bøker. Det er en hyggelig opplevelse. Nesten som å treffe gamle venner. Dette er bok nr 3.
Fra nlb.no:
Handlingen er denne gang
lagt til et barnehjem utenfor Oslo, der det brutale drapet på bestyreren ryster
både barn og voksne. Samtidig følger vi på nært hold et av barna som er
tvangsplassert der, den MBD-rammede Olav. Han-ne Wilhelmsen må forholde seg til
mange mistenkte, og når hun i tillegg gjør flere tabber underveis, skjer det
mye før saken får sin løsning.
Min kommentar.
Lydbok fa nlb.no, 7 t 35 min
Det er alltid like utfordrende å
lese krimbøker hvor barn er involvert.
De barna som slike historier handler om er enten ofre eller de har
utfordringer som flertallet av norske barn heldigvis slipper.
Denne gang skal vi til et
barnehjem hvor vi blir kjent med Olav. Olav som aller helst vil bo hjemme hos
mamma, men det vil ikke systemet.
Etter hver som historien
drives fram så er det faktisk Olav som blir hovedpersonen i denne boken. Det er sårt om lese om denne guttens kamp mot
alt og alle.
Hyggelig å lese om Hannes
besøk på Diakonhjemmet. Et sykehus i Oslo hvor jeg er godt kjent.
De to første bøkene hadde et
helt annet tempo enn denne. Her kan jeg
lene meg litt tilbake og virkelig ta gåten og handlingen inn over meg. I periooder ligner boka litt på en Agatha
Christie fortelling.
Det er dirrende hett, og det
er forsommer. Den verste i manns minne for Oslo-politiet. Med tolv voldtekter
og flere uløste drap, må politibetjent Hanne Wilhelmsen igjen er-kjenne at
voldtektsetterforskning ikke blir prioritert. Det skjer heller ikke når en ung
kvinne blir angrepet og gjen-nomlever et voldtektshelvete natten igjennom. Men
når politiet først aner en sammenheng mellom denne saken og en serie makabre
blodbad uten hverken offer eller gjer-ningsmann, omprioriteres styrkene.
Min kommentar:
Lydbok fra nlb.no.6 t 15 min.
Da er bok nr to i serien om
Hanne Wilhelmsen unnagjort.Jeg var også
så heldig å finne filmen basert på boka liggende ute på youtube. Du finner den her:
Det slår meg mens jeg leser
denne boka, at denne kanskje er vel så aktuell som Holts første bok, selv 20 år etter. Vi hører nesten daglig om voldtektssaker som
henlegges, eller hvor gjerningsmennene slipper unna.
Det er en kompliisert sak
Hanne Wilhelmsen får tildelt denne gang.I tillegg er det flere uløste saker hvor etterforskningen ikke har den
framdrift man kunne ønske seg.Kan det
være en sammenheng mellom disse sakene?
Nils Ole Oftebro gjør en av
sine alle beste filmroller i nettopp denne filmen.Han er som skapt for rollen som offerets far.
Jeg husker nok denne boka
altfor godt, men likevel en hyggelig gjensyn med både bok og film.
En narkotisert småforbryter
blir funnet skutt ved Akerselva. Det vekker ikke særlig oppsikt. Men når den
dreptes advo-kat blir funnet myrdet i sin leilighet bare få dager senere,
fanger saken større interesse. Etterhvert danner politiet seg et bilde av en
helt uvanlig narkotikamafia. Det er politi-betjent Hanne Wilhelmsen og
politiadjutant Håkon Sand som er de mest sentrale i avsløringen av ligaen.
Romanen er vittig og spenningsladet, en imponerende og vellykket debut av en
forfatter som selv har vært politikvinne.
Min kommentar:
Lydbok fra nlb, 10 t 30 min.
For noen uker siden oppdaget
jeg at sesong 2 av TV-serien Modus gikk på TV2.
Jeg kikka noen minutter, men klarte ikke helt å konsentrere meg. Denne TV-serien er jo basert på Anne Holts
bøker, så der og da så bestemte jeg meg for to ting:
1. Lese alle Anne Holts bøker i kronologisk rekkefølge,
2. Se begge sesongene av Modus etter å ha lest bøkene.
Og nå er jeg i gang. Jeg har lest bok nr 1, og som ikke det var
nok, så har jeg sett TV-serien basert på denne boka. Den ligger faktisk ute i sin helhet (4 episoder) på youtube.
Serien var et hyggelig gjensyn.
Særlig med en gjeng skuespillere som er ganske mye yngre enn de
fremstår i dag. Sjekk f.eks. Kåre Conradi.
Han ser ut som en konfirmant i rollen som politimannen Erik
Henriksen.
Jeg husker faktisk at det
eneste jeg irriterte meg over da serien gikk på TV i 1997 var Bjørn Sundquist i
rollen som Billy T. Og den irritasjonen
blir vekket til live igjen. Bjørn
Sundquist er en meget god skuespiller, men nordlendingen klarer ikke på noen
måte å fylle Billy Ts sko. Billy T er en kjempe, en bauta, to meter muskler,
str 48 i boots. Sorry, Bjørn S, du blir
for liten og puslete her.
Men så til boka. Jeg husker godt da jeg leste denne boka
første gang. Den ble utgitt i 1993, så
det var nok samme året jeg leste den. Og
jeg husker at jeg ble så betatt, av boka, forfatteren og Hanne Wilhelmsen.
Forut for boklanseringen hadde jeg kun sett Anne Holt
på Dagsrevyen. Hun presenterte nyhetene
med en avslepet Tromsødialekt. I tiden etter Nrk-jobben hadde hun vært ansatt
som politifullmektig ved Oslo Politikammer.
Den jobben ga henne både
kunnskap og troverdighet da hun noen år senere presenterte Hanne Wilhelmsen for
oss. Hanne Wilhelmsen var et
spennende møte.
Jeg er overbevist om at
denne boka av Anne Holt var med på å vekke min interesse for krimbøker.
Jeg har alltid lest
bøker. Har arvet min leselyst og -glede
fra min farmor som hver uke hentet en bærepose med bøker på det lokale
biblioteket. Men fram til 1993 hadde jeg
vel kun lest et par krimbøker av Jon Michelet.
Ja, og så hadde jeg hørt Radioteatret med «Dickie Dick Dickens» og «God aften, mitt navn er Cox». Men jeg leste stort sett romaner, kjærlighetsromaner,
slektsromaer og reiseskildringer. Ja,
jeg leste vel egentlig alt jeg kom over.
Når jeg nå leste «Blind
Gudinne» på nytt måtte jeg av og til smile litt.
Jaggu er det en god stund siden 1993.
Jeg vil tro at denne boka vil virke temmelig gammeldags for en yngre
leser i dag.
Legg merke til disse
setningene:
Mannen hadde en sånn nett
liten telefon.
Kanskje det er mulig for
Televerket å spore den lille telefonen.
Jeg sitter og venter på en
telefax.
Hanne tok med
reiseskrivemaskinen for å skrive ned avhøret.
Han tok fram stensilen for å
sammenligne støvelen.
Du kan ringe om natta. Da er det bare ett tellerskritt.
Jeg hadde faktisk
mobiltelefon i 1993. Men den var slett ikke liten. Det var en Mobira som veide 4,5 kg. Jeg kjøpte den brukt fra en nærradiostasjon,
til den nette sum av kr 6.000,-. Ganske drøy pris for en 5 år gammel telefon.
Og så telefaxen da. Jeg trodde den var avgått med døden for lenge
siden helt til jeg her om dagen snakket med Pasientreiser. Det var et skjema
det hastet med å på sendt til dem. Å sende med post ville ta for lang tid. Jeg spurte om jeg kunne via mail.. Nei,
svarte damen, men jeg kunne fakse det.
Telefaks??????, tenkte jeg. Ikke
ante jeg at det fantes i 2018.
Og så er det ordet
stensil. Bare jeg hører dette ordet, så
kjenner jeg duften av sprit. Men jeg har
nok verken sett en stensil eller kjent den spritlukta siden jeg gikk på
ungdomskolen. Må kanskje legge til at
spriten ble brukt i stensileringsmaskina.
Tenkt av denne boka er kun
25 år gammel. For en utvikling vi har
vært med på.
Nå husket jeg vel denne boka
litt for godt til at det ble spennende.
Men jeg må likevel si at historien holder seg godt.
Men det jeg likte aller best
med disse bøkene da de kom var persongalleriet. Og det var faktisk som å teffe igjen gamle
venner etter hvert som personene dukket opp i denne første boka i serien. Hovedpersonen Hanne og kjæresten Cecilie som
lever sammen. Hanne skjuler forholdet,
mens Cecilie er mer åpen. Det var nok ikke så lett å stå fram som lesbisk i
1993. Vi møter Karen Borg og Håkon Sand, studiekameratene som treffes igjen
gjennom denne saken. Og så må jeg ikke
glemme Billy T, denne bautaen av en mann. I
tillegg til en spennende krimgåte med mange løse tråder så blir vi godt kjent
med disse personene og deres privatliv.
Det er godt å være en del av
gjengen igjen, og i morgen skal du få høre litt om bok nr to.
I dag falt
valget av frokostplate på "Hilde Heltberg’s Ballader". Dette er en
samleplate. Det eneste sporet som ikke
tidligere er utgitt på Hildes album er åpningssporet «Minner». Dette er den norske versjonen av «Memories»
fra musikalen CATS.
Jeg har
alltid likt Hilde Heltberg. Det er vel
knapt noen som har sunget flere duetter enn Hilde. De aller mest kjent er vel duettene med Jonas
Fjeld. På denne plata er et par av disse med:
- Når Vi Deler Alt
- Why Don't
Yu Love Me Tonight
Min favoritt
blant alle Hildes duetter er «Den siste låta» med Marius Muller. Denne låta blir ekstra trist når vi nå vet at
både Hilde og Marius er borte. Marius
døde i en trafikkulykke i 1999, og Hilde døde i 2011 etter en tids sykdom. «Den
siste låta» ble spilt inn i 1997, og er ikke med på dette samlealbumet.
Nå er kanskje ikke dette den aller beste plata
Hilde har gitt ut. Men det er en
temaplate hvor hennes ballader fram til 1985 er samlet. Hildes stemme ga meg en rolig og fin start på
dagen. Enkelte artister setter varige
spor etter seg. Jeg vil alltid huske
artisten Hilde Heltberg. Hun har en stor
plass i mitt hjerte.
Da er det årets norske MGP
finale unnagjort, og vinneren ble ….
Aleksander Rybak.
Det er bare å gratulere!
Og om kveldens deltakelse av
utenlandske stemmegivere er representativt for det vi vil oppleve i Lisboa i
mai, -
ja, da ser det absolutt lovende ut for Norge. For vår felespiller er faktisk så populær i
landene østover at han faktisk kan sørge for at Norge og Nrk må arrangere neste
års finale.
Det er rart hvor annerledes en
låt kan være på et youtubeklipp enn på Spectrums scene. Den låta jeg ble mest skuffet over var
faktisk Ida Maria. Det var et eller
annen som ikke stemte. Jeg skylder litt på
det tekniske. Eller kanskje Ida Maria
ikke passer til dette formatet.
Ellers kom mine favoritter
temmelig høyt. De fire artistene som sto igjen var ingen overraskelse. Og når Rebecca
da står igjen mot Rybak i gullfinalen.
Ja, da blir det litt rått parti.
Men «Fy Flate» som den jenta kan synge.
Som jeg nevnte i innlegget rett etter at videoene ble lagt ut. Rebecca minner om Celine Dion. Jeg håper inderlig av noen tar vare på denne jenta. Hun kan nå langt.
Og så Rybak da, - hva skal
jeg si. Han er så musikalsk at det er
nesten nifst. I tillegg er han så jordnær, ujålete og trivelig av jeg kunne
gjerne adoptert han. Og i kveld
imponerte han virkelig med sitt sceneshow.
Det er bare en ting å
si: Lykke til i Lisboa, Aleksander.
Innlegg fra januar, da årets deltakere ble presenttert. Da har det gått et
år igjen, og vi er klar for TV-programmet som publikum elsker å hate. Jeg er musikkinteressert, og tør faktisk å
innrømme at jeg har fulgt med på Melodi Grand Prix siden tidlig på
sekstitallet. Interessen dalte nok litt
utover på nittitallet når det gjelder den internasjonale finalen. Men jeg har alltid fulgt den norske utvelgelsen
og finalen med stor interesse. Og jeg
gleder meg over at kvaliteten på showet og låtene har blitt bedre og bedre de siste årene.
For tredje år på rad
er det satt rekord i antall innsendte bidrag.
I år stoppet telleren på snaut 1200 låter da fristen gikk ut.
Årets norske finale er den 56. i rekken. Finalen arrangeres i Oslo Spektrum lørdag 10.mars 2018. Også i år kåres vinneren av seere/publikum, samt en internasjonal jurygruppe.
Her er en
presentasjon av årets artister og melodier:
Alejandro
Fuentes: «Tengo Otra»
Bortsett fra Guri
Schanckes vinnermelodi «Ven A Bailar Conmigo» fra 2007 har det ikke vært mye
spansk i norske MGP finaler. Er det
spansken som skal gjøre susen i år? Tja, jeg vet ikke., Idol-Alejandro synger jo
bra, men han virker litt sjenert så jeg er spent på sceneopptreden hans. Om denne låta skal sanke poeng så kreves det
virkelig at den spanske sangeren byr på seg selv. Det holder ikke med et dusin dansere på
scenen, Alejandro må danse selv. Jeg ser
at en del nettsteder allerede har utropt denne låten til årets taper. Jeg syns låten er fin jeg , men den er
krevende. Her i Norge kan den samle litt
poeng fra Iglesias-fansen, og fra Alejandrs egne fans da, om de ikke har glemt
han. Uansett hvordan det går så håper
jeg på et comeback av dyktige Fuentes.
Aleksander Walmann:
«Talk to the Hand»
Aleksander har vi
blitt godt kjent med i året som har gått.
Han representerte Norge i Eurovisjonsfinalen 2017, og kom hjem med en
hederlig tiendeplass. Senere har vi
fulgt han i Nrks Stjernekamp hvor han imponerte mange.
Dette er en morsom
uptempo låt med morsomme anslag på bassen.
Jeg spår at denne
kommer høyt. En av mine
favoritter.
Alexander Rybak:
«That's How You Write A Song»
Aleksander Rydak
behøver vel ingen nærmere presentasjon.
Om artisten er stor i Norge, så er han Megastor i Russland og andre
land mot øst.
Det er nå faktisk
hele 9 år siden Aleksander vant den inter-nasjonale finalen med den høyeste
poengsum som noen gang er oppnådd i Eurovision sammenheng. Låten er morsom, og om den bare kommer seg
videre fra den norske finalen, så kan den nå langt. Men jeg er litt usikker på hvordan det
norske publikum vil reagere på denne.
Det er en litt sånn enten – eller melodi.
Jeg for min del
likte den slett ikke første gang jeg hørte den, men etter å ha spilt den sånn 8
– 10 ganger, så digger jeg den. Jeg tror også jeg har fattet hva den ekstremt musikalske Rybak vil si med
låta.
Charla K: «Stop the
Music»
Charla K heter
egentlig Charlotte Kjær og kommer fra Tønsberg.
Vi TV-slaver har sett jenta før,
da som medlem i gruppa Shackles som deltok i X-faktor i 2009. Charla har deltatt i MGP tidligere.
I dag bor Charla K i
Stockholm hvor hun bl.a. samarbeider med Per Gessle som vi kjenner godt fra
band som Gyllene Tider og Roxette.
Ettersom Gessle har bidratt på denne låten, så hadde jeg skyhøye
forventninger. Og låten begynner
lovende, men den kommer liksom aldri i gang.
Det første verset fram til ca ett minutt er så fint, men jeg mister litt
interessen ved refrenget. Jeg synes
faktisk den blir litt kjedelig. Men en
ting er positivt; - Melodien setter seg lett, og låten vokser litt på hver
gjennomspilling.
Ida Maria:
«Scandilove»
Da jeg hørte at Ida
Maria skulle delta i årets MGP, utropte jeg henne til vinner lenge før jeg
hørte låta. Men du verden så overraska jeg ble da jeg hørte «Scandilove» første
gang. Den starter veldig sukkersøkk til Ida Maria å være, men heldigvis får vi noen ruftsete partier etter hvert. Og etter noen gjennomhøringer så sitter låta. Jeg liker den bare bedre og bedre. Og uansett hvordan det går i MGP så vil dette
bli en låt vi får høre mye framover. Ser for
meg at Ida Maria serverer en adskillig råere versjon på Rootsen i sommer.
Mye mulig at denne
er vinneren. Uansett, - Dette kan komme
til å bli en flott partylåt.
NICOLINE: «Light Me
Up»
Nicoline kjenner vi
fra The Voice og Stjernekamp hvor hun kom helt til finalen i begge
programmer. Denne dama har faktisk
deltatt i den intenasjonale finalen i Eurovision to ganger allerede. Som
kordame for Margaret Berger I 2013 og for Agnete Johnsen i 2016.
Jeg er litt usikker
på denne låten. Har hørt den flere
ganger nå, men får ikke helt tak i den. Den er periodevis litt masete. Men Nicoline synger bra som alltid. Ofte kommer denne type låter høyt.
Rebecca: «Who We Are»
Oslo jenta Rebecca
Thorsen var et fullstendig ubeskrevet blad for meg. Men jeg ser jo at dette er
ei jente med rutine til tross for sin unge alder. Hun er vinner av P3 Urørt U16, har vært
oppvarmingsartist for ikke ukjente Isac Elliot og Donkeyboy. Videre har hun
opptrådt på store arrangementer som f.eks. VM i skiskyting i Oslo.
Hvor den tidligere
vinneren av norsk MGP har hørt denne jenta vet jeg ikke, men det er Kjetil
Mørland som har gitt henne denne melodien.
En sterk balladelignende sak hvor Rebeccas stemme kommer til sin
rett. I perioder ligner hun voldsomt på
Celine Dion, uten at jeg skal bruke det mot henne. Jeg er ganske spent på hvordan denne låten
vil hevde seg i konkurransen.
Stella og
Alexandra: «You Got Me»
Ååå, så hyggelig å
se og høre Stella Mwangi igjen. Jeg har
likt den jenta helt siden "Haba Haba".
Åleksandra kjenner
jeg ikke noe til, bortsett fra at jeg har lest et sted at hun har samarbeidet
med Alan Walker. Men jeg hører jo fort
at dama kan å synge. Stemmen hennes
minner meg faktisk litt om første gang jeg hørte selveste Silya Nymoen i
Flåklypamelodien fra tidlig på nittitallet.
Stella rapper som
bare hun kan, og sammen så skaper disse to jentene en magi, som jeg inderlig
håper vil komme fram på scenen.
Dette er en melodi
som virkelig vokser ved hver eneste gjennomspilling
Tom Hugo: «I Like, I Like, I Like»
Tom Hugo Hermansen
fra Kristiansand er et ukjent navn for meg.
Men jeg ser jo at han ikke er noen nybegynner i faget. Denne karen har oppnådd en viss suksess både
her hjemme og i land som Tyskland og Japan.
Jeg må vel være så
ærlig å si at dette ikke er min favoritt.
Men det behøver ikke å være et dårlig tegn. I fjor så var jeg slettes ikke så begeistret
for vinnermelodien, så ut fra min musikksmak så kan det faktisk gå veien for
Tom Hugo.
Men si meg en
ting; Er ikke denne temmelig lik Justin
Tim-berlakes «Can’t stop the music»? Jeg
bare spør?
Vidar Villa: «Moren din»
Dette er låta som
har fått absolutt mest omtale før den norske finalen. Og det er IKKE bare fordi det er eneste låta
med norsk tekst.
Temaet i låten er
populært for tiden. Den lages filmer og
TV-serier, og skrives bøker om unge gutters forelskelse i voksne damer. Og hvem
er vel bedre til å spille den voksne dama enn Mia Gundersen. En frekk og fornøyelig video til en låt med
et temmelig aktuelt tema. Dette er jo en
gladlåt. Jeg lurer på om de har en
engelsk tekst på lager i tilfelle dette er låten som skal representere Norge i
Eurovi-sjonsfinalen.
Hvem vet, - dette kan jo gå veien. Denne type låter slår jo an her hjemme. Og midt oppi all galskapen så oppdager jeg at
gutten kan jo virkelig å synge,
P.S. For mange jenter kan det være hyggelig med et gjensyn med Jonas fra Idol